Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hærverk på pc

BLTS

Anbefalte innlegg

Hei! Har et tilfelle med en jeg bor med under førstegangstjeneste. 

Har seg sånn at han for noen dager siden, var såpass skrullete og åpnet opp laptopen min (2016 mod Acer til 8000kr), tok ut SSD'en, og mine to RAM-brikker. Dette gjorde han helt ut av det blå uten at jeg visste om det, da  selvfølgelig også uten min samtykke. Jeg brukte de to neste dagene på å prøve å søke rundt på nettet hva som kunne være galt, da det KUN kom lys på tastaturet mitt når jeg prøvde å starte pc'en. Ingen vifter etc. starta i pcen. Ville jo ikke åpne den, da jeg fortsatt HADDE reklamasjonsrett. Like før jeg skulle dra på elkjøp den tredje dagen for å reklamere, sa han at jeg skulle se mellom noen t-skjorter i skapet mitt (et metallskap), som var der han hadde lagt komponentene. For de som har en viss kompetanse for ESD og data, så kan dette ha gått hardt utover komponentene. Jeg ga han så jobben om å fikse pc-en, da jeg var dritt lei køddet hans.

Alt dette hadde han gjort uten noen form for ESD-lenke etc. 

Men over til den viktige delen. 

Pc-en har nå en svart 0,5mm ramme rundt hele skjermen, som trolig kommer av ESD-skade. Og fra tidligere erfaring av en kollega, så er det typisk ESD-skade, da det samme skjedde med han sin pc. Men pc-en hans døde (ville ikke boote) etter 2 uker, som forteller at ESD-skader ikke alltid vises med en gang. 

Men sånn lovlig sett, hva burde jeg gjøre? For er jo et skyldsspørsmål her. Noen mente politianmeldelse. Har jo også trolig mista reklamasjonsretten, da han åpna opp pc'en min.

Og om det skulle skje noe mer med pc'en i ettertid pga. dette ift ESD, så bør jeg vel gjøre noe med saken nå. 

Evt. om jeg skal ta det videre sivilt med politi og/eller med forsikringsselskapet, eller militært, om noen har noen tips der..

Alle forslag hjelper!

Endret av ZeroFlax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville krevd ny tilsvarende PC da vedkommende har gjort grovt hærverk

For at skadeverket skal være grovt må verdien på gjenstanden etter rettspraksis ligge på mellom 75-100 tusen, eventuelt være omfattet av noen av de andre alternativene i bestemmelsen, noe det i dette tilfellet ikke ser ut til å gjøre. Du har mulighet til å anmelde han for alminnelig skadeverk og i forbindelse med straffesaken kreve erstatning for ødelagte gjenstander. 

Men har du forsøkt å spørre han om å erstatte skaden? Ofte enklest å løse det på lavest mulig nivå.

Når det kommer til den sorte rammen rundt skjermen din, så kan du gå i videoinnstillingene og forsøke å bruke anbefalt oppløsning på på skjermen. Eventuelt deaktivere skalering i nvidia/catalyst kontrollpanel. Dette har løst problemet hos andre som opplever svart ramme rundt skjermen etter komponentbytter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

1) Han begynte å tulle rundt med pc'en din helt uten noen som helst prat om det? Det er jo innbrudd, hærverk, inngripen i personlig eiendel, mange begrep som kan brukes her. Burde vel absolutt være grunn til å si fra til noen overordnede?

2) Hvorfor har du ikke konfrontert han og bedt han betale for skadene?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ta det opp med han, men jeg er dårlig på å kjefte, og liker å ha gode fakta når jeg konfronterer, så prøver egt bare å skaffe det først. Skal snakke med en annen overordned trolig imorga, da det har vært fler tilfeller med andre type brudd på regler med han, i tidligere tropper på de få månedene i Forsvaret. Han har nok komt til feil plass om han skal holde på sånn...

———

For at skadeverket skal være grovt må verdien på gjenstanden etter rettspraksis ligge på mellom 75-100 tusen, eventuelt være omfattet av noen av de andre alternativene i bestemmelsen, noe det i dette tilfellet ikke ser ut til å gjøre. Du har mulighet til å anmelde han for alminnelig skadeverk og i forbindelse med straffesaken kreve erstatning for ødelagte gjenstander.

Men har du forsøkt å spørre han om å erstatte skaden? Ofte enklest å løse det på lavest mulig nivå.

Når det kommer til den sorte rammen rundt skjermen din, så kan du gå i videoinnstillingene og forsøke å bruke anbefalt oppløsning på på skjermen. Eventuelt deaktivere skalering i nvidia/catalyst kontrollpanel. Dette har løst problemet hos andre som opplever svart ramme rundt skjermen etter komponentbytter.

Lenke til kommentar

1) Han begynte å tulle rundt med pc'en din helt uten noen som helst prat om det? Det er jo innbrudd, hærverk, inngripen i personlig eiendel, mange begrep som kan brukes her. Burde vel absolutt være grunn til å si fra til noen overordnede?

2) Hvorfor har du ikke konfrontert han og bedt han betale for skadene?

1- Jepp, han er den typen person virka det som.. Jeg hadde sovna mens jeg så på serie, så han gjorde det trolig mens jeg sov, eller dagen etter, for han sa han var våken til 04:00 den natta.

2- Sagt fra til en overordned, og han ville la saken bare skli rolig forbi egentlig, noe jeg ikke likte. Så gikk til en som tar slikt mer seriøst, men han skulle reise til ny leir om kort tid. Skal gå enda høyere opp, og se hva han sier.

Endret av ZeroFlax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men når du sier kreve erstatning for ødelagte gjenstander, skal jeg kreve for hele pc’en, eller for de 3 komponentene? For det første kommer ikke alltid ESD-skade til syne med en gang, og for det andre så ble jo trolig komponentene ladet ut i pc’en når han satt de inn igjen, og kan da ha forårsaket mer skade. Så det med verdi osv er jeg litt usikker på..

Lenke til kommentar

Men når du sier kreve erstatning for ødelagte gjenstander, skal jeg kreve for hele pc’en, eller for de 3 komponentene? For det første kommer ikke alltid ESD-skade til syne med en gang, og for det andre så ble jo trolig komponentene ladet ut i pc’en når han satt de inn igjen, og kan da ha forårsaket mer skade. Så det med verdi osv er jeg litt usikker på..

Her vil jeg tro man ser datamaskinen som én samlet gjenstand, og ikke som en rekke ulike komponenter satt sammen. Man oppgir da ofte hva man betalte for gjenstanden, og hvor lenge siden man kjøpte den (for å kunne beregne eventuelt verditap). Her må du påregne å fremskaffe kvittering for maskinen innen rimelig tid etter levert anmeldelse. 

Uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet, så tror jeg ikke du vil komme noen vei med å søke erstatning for at han har brutt eventuell "sperretape" for garanti ved å åpne maskinen. Her vil kanskje krikkert ha et bedre svar.

Dette med ESD vil være vanskelig å kunne dokumentere dersom komponenten ikke er helt defekt. Dersom skjermkortet ryker etter to måneder skal det godt gjøres å bevise at det er mistenkte som har forårsaket feilen ved å ha satt inn et minnekort som har utløst en ESD, som igjen har skadet komponenten i ettertid. Motpart vil kunne hevde at dette enten skyldes noe du har gjort i ettertid, eller at det er en fabrikkfeil på komponenten.  

Vet ikke hva du fant ut med den svarte rammen rundt skjermen. Er den kun der inne i windows? eller er den også der dersom du går i BIOS? Du må nok kunne vise til en konkret skade på maskinen dersom erstatningskravet skal føre frem.

Lenke til kommentar

Her vil jeg tro man ser datamaskinen som én samlet gjenstand, og ikke som en rekke ulike komponenter satt sammen. Man oppgir da ofte hva man betalte for gjenstanden, og hvor lenge siden man kjøpte den (for å kunne beregne eventuelt verditap). Her må du påregne å fremskaffe kvittering for maskinen innen rimelig tid etter levert anmeldelse. 

Uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet, så tror jeg ikke du vil komme noen vei med å søke erstatning for at han har brutt eventuell "sperretape" for garanti ved å åpne maskinen. Her vil kanskje krikkert ha et bedre svar.

Dette med ESD vil være vanskelig å kunne dokumentere dersom komponenten ikke er helt defekt. Dersom skjermkortet ryker etter to måneder skal det godt gjøres å bevise at det er mistenkte som har forårsaket feilen ved å ha satt inn et minnekort som har utløst en ESD, som igjen har skadet komponenten i ettertid. Motpart vil kunne hevde at dette enten skyldes noe du har gjort i ettertid, eller at det er en fabrikkfeil på komponenten.  

Vet ikke hva du fant ut med den svarte rammen rundt skjermen. Er den kun der inne i windows? eller er den også der dersom du går i BIOS? Du må nok kunne vise til en konkret skade på maskinen dersom erstatningskravet skal føre frem.

Man bryter vel vanligvis ikke noen sperretape ved å ta ut HDD/SSD og RAM-brikker på en slik type laptop. Dette er komponenter som er meningen man kan bytte/oppgradere selv.

Jeg ville bare sagt tydelig fra at slikt er uakseptabelt, hærverk er ikke spøk, og i fremtiden vil slikt bli rapportert til overordnede, eventuelt anmeldt. Jeg vil tro sjansen for at noe har skjedd med komponentene er tilnærmet 0. Det er vel større sjanse for at du har fått tilbake noe no-name RAM-brikker med 1/2 størrelse enn at noe er ødelagt, med tanke på personen du beskriver  :nei:

• Liker 3
Lenke til kommentar

At du har bygd 25 pcer, hva har det egentlig med saken å gjøre?

Erfaring med å uttale seg om hvorvidt det er sannsynlig at komponentene har tatt skade av å bli demontert/montert siden det påståes at dette er sannsynlig og saken handler vel i stor grad om det i det hele tatt er gjort et skadeværk eller om noen bare har gjemt en eiendel som en spøk.

Ts; er ikke du forsikret via forsvaret for skader som skjer på dine eiendeler mens du er i tjeneste? Jeg mistenker at du kan rapportere hendelsen og de tar det videre.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-08-20-814

Lenke til kommentar

Problemet med ESD er at det nærmest aldri tar livet av komponenter der og da, men det kommer en liten skade som på sikt kan skape problemer. 

At f.eks PC`n kræsjer med ujevne mellomrom ett år etter man bygde den kan komme av ESD-skade under bygging, eller at PC`n plutselig ikke vil boote mer en eller annen gang.

Jeg har vel bygd 10 PC`r og fiklet inni noen hundre PC`r og servere, ingen av de har lært meg om ESD, slikt må faktisk læres og leses om, ikke erfares.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som testingeniør, med bakgrunn i nxp (tidligere Philips) der jeg bl.a. gjennomførte ESD testing, så kan jeg si at ESD (lett) kan medføre skade. Skaden vil ofte ikke være umiddelbart synlig for brukeren, men kan medføre total havari av produktet på et senere tidspunkt.

Juridisk sett aner jeg ikke hvordan en skal løse denne saken. Men skulle tro at en skulle kunne få erstatning lik verdien på de tingene som ble tatt ut av pc'en og oppbevart utenfor ESD pose.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Okei, så noen mener jeg skal kreve den totale prisen av PC'en, mens andre mener for de komponentene han tok ut. 

Har nylig vært på kurs om ESD under fagutdanningen min, så vet ESD kan skade :) Hvertfall ifølge boka.

De høyere opp mente jeg kunne levere inn pc'en på Elkjøp (der jeg kjøpte den), så skulle han betale for reperasjon av pc'en, men kan Elkjøp sitt verksted se hvor små komponentskader ligger hen da? 

Lenke til kommentar

Han har i effekt ødelagt PC'n din. Han burde stå til ansvar for det.

Enten

1) å ta kostnadene for å reparere PC'n slik at den er tilbake til samme stand den var i

eller

2) erstatte PC'n i sin helhet 

slik at du sitter igjen med noe som fungerer som det gjorde før hendelsen skjedde. 

Jeg hadde ikke godtatt noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har integrert grafikkort, har ikke kontrollpanel fra nvidia/catalyst på pc'en :) Intel Iris graphics

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...