Krokan Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Har telefon med plass til to simkort, simkort nr 1 er satt opp til ringing/sms, simkort nr 2 er satt opp til mobildata. VoLTE fungerer tilsynelatende bra, men for hver samtale blir det registrert databruk på simkort 1, opp til ca 1MB pr. samtale, slik skal det vel ikke være? Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Blir det registrert bare på telefonen eller blir det også registrert hos operatør? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Klart det bruker data, men det skal ikke gi utslag på telefonregningen, på samme måte med de som har "music freedom". 2 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Volte samtaler går ikke over mobildata-APNen og registreres dermed ikke som databruk hverken på telefonen eller hos operatøren. Du kan verifisere det ved å slå av mobildata, du skal da fortsatt være tilkoblet via volte og kunne gjennomføre anrop som vanlig. 1 Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) @Kynxx Det blir registrert hos operatøren. Kan muligens være en feilårsak at telefonen offisielt ikke støtter VoLTE (Xiaomi Mi8). Endret 4. desember 2018 av Krokan Lenke til kommentar
Karl Andreas Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Støtter den ikke VoLTE? Hva gjør det den funksjonen med VoLTE innstilingen på 2. Sim kort - kan du forklare den til meg? Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 @TS. Hvordan går du frem for å fa en ikke-kvalifisert telefon til å støtte VOLTE? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 7. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2018 På Xiaomi-telefoner er VoLTE kun offisielt støttet hos noen få operatører i verden, uoffisielt støttes det overalt virker det som. For å få telefonen til å omgå denne sperren så taster man inn *#*#86583#*#* og "ringer" dette. Løsningen fra min operatør for å unngå å bli fakturert (i dette tilfellet Happybytes) var å deaktivere tilgang av mobildata på "Min Side". I følge kundeservice hos de skulle ikke dette ha innvirkning på VoLTE, men det har det. Ingen VoLTE på telefonen etter at jeg aktiverte denne sperren. Høres det rett ut at VoLTE skal fungere når mobildata er deaktivert hos operatøren slik kundeservice ber meg gjøre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 På Xiaomi-telefoner er VoLTE kun offisielt støttet hos noen få operatører i verden, uoffisielt støttes det overalt virker det som. For å få telefonen til å omgå denne sperren så taster man inn *#*#86583#*#* og "ringer" dette. Løsningen fra min operatør for å unngå å bli fakturert (i dette tilfellet Happybytes) var å deaktivere tilgang av mobildata på "Min Side". I følge kundeservice hos de skulle ikke dette ha innvirkning på VoLTE, men det har det. Ingen VoLTE på telefonen etter at jeg aktiverte denne sperren. Høres det rett ut at VoLTE skal fungere når mobildata er deaktivert hos operatøren slik kundeservice ber meg gjøre? På mine telefoner som offisielt støtter VoLTE kan man slå av datatrafikk og fortsatt bruke VoLTE. Har ikke merket noe til at VoLTE bruker av datatrafikken. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 (endret) Har telefon med plass til to simkort, simkort nr 1 er satt opp til ringing/sms, simkort nr 2 er satt opp til mobildata. VoLTE fungerer tilsynelatende bra, men for hver samtale blir det registrert databruk på simkort 1, opp til ca 1MB pr. samtale, slik skal det vel ikke være? VoLTE sendes over eget APN (ikke synlig for kunder). Trafikk over dette APN skal ikke komme på oversikten over brukt data på din operatør. Avhengig av telefon så kan den godt logges som datatrafikk på din telefon siden det utgående (og innkommende) IP pakker, men det skal uansett ikke regnes inn i din datapakke av operatøren. Dersom du også har en telefon som ikke er offisielt støttet så kan det være fordi korrekt profil ikke er tilgjengelig for din telefon. Normalt så vil hver telefon være utstyrt med 2 stk APN konfigurasjoner for datatrafikk (hentet fra Telia, Telenor og ICE kan ha andre navn på APN-ene men funksjonen er lik). APN 1 = internet - benyttes for trafikk til og fra Internett APN 2 = mms - benyttes for MMS Dersom din telefon benytter (og støtter) VoLTE, vil det være definert eget APN for dette. APN 3 = ims (kan være noe annet, men navnet "Ims" er ofte benyttet" - benyttes for all VoLTE trafikk. Bruk av dedikert APN for VoLTE er nødvendig for å støtte QoS i nettverket og sørge for korrekt prioritering av trafikk. APN kan sees på som et VLAN for de som kjenner datanettverk. Når du tar av datatrafikk på en ikke-støttet-telefon kan det godt være at telefonen blokkerer trafikk til alle APN-er. Men hvis telefonen er støttet av operatør og har korrekt profil, vil bare datatrafikk til APN 1 og APN 2 stoppes. Datatrafikk til og fra APN 3 (ims) vil ikke stoppes og du kan derfor ringe normalt med telefonen. Telefonen henter korrekt profil (med blant annet navn på APN som benyttes for VoLTE) direkte fra operatør. Endret 7. desember 2018 av Øystein H 4 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Takk Øystein, da legger vi'n død. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå