sfanett Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 hei. lurte på noe fant dett her når googlet om øke husleie. vi har sakt opp den som leier hos oss ga den person 6-7 måner oppsigelstid for være grei sånn den person hadde god tid på seg se etter ny bolig. for vi ønsker leiligheten selv men vi har strekkes oss til max 2 år til den som leier hos oss får den person ønsker leie hos oss men det som vi lurer på vet det er lover om øke leien våres leietaker har bod siden februar 2011 vi har aldri øket husleien den denne person betaler 3500 kr pr måne hadde en kort samtale med den som leier på telefon vi kan la den person leie max 2 år til og vi ønsker øke med 1000 kr pr måne men person er for øyeblikket bort reist denne person sa ville snakke med oss når kom hjem jeg har prøvd lese lit på nettet virker sånn man kan øke 500 til 1000 men er usikker Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Jeg sleit litt med å skjønne helt hva du prøver å si, men du kan øke husleia tilsvarende konsumprisindeksen hvert år. Etter tre år kan du øke den "gjengs leie". Det vil si hva du kunne leid den ut for om du la den ut. Hva som er "normalt" for en slik leilighet. Var det svar på det du lurte på? 5 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Og så mener jeg det er slik at du ikke kan sette opp prisen med mer enn en viss prosentsats, så lenge det er snakk om et langtids- eller sammenhengende leieforhold. Hvis du sparker ut en leieboer og tar enn en ny, så -tror jeg- du kan sette ny pris til hva du vil. Uansett virker det temmelig uansvarlig å bare skru opp prisen med ca 30% helt ut av det blå. Dette er endringer som bør skje gradvis for å gi deg selv et rykte som forutsigbar og ansvarlig utleier som ikke bare tenker penger. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Og så mener jeg det er slik at du ikke kan sette opp prisen med mer enn en viss prosentsats, så lenge det er snakk om et langtids- eller sammenhengende leieforhold. Hvis du sparker ut en leieboer og tar enn en ny, så -tror jeg- du kan sette ny pris til hva du vil. Uansett virker det temmelig uansvarlig å bare skru opp prisen med ca 30% helt ut av det blå. Dette er endringer som bør skje gradvis for å gi deg selv et rykte som forutsigbar og ansvarlig utleier som ikke bare tenker penger. Ved en justering til gjengs leie er det ingen slik begrensning for hva endringen (siden leietaker i teorien også kan kreve dette, kan det også være en nedgang) kan være. Det som begrenser er hva tilsvarende leieobjekter går for. Jeg er enig i at det kan være uansvarlig, for eksempel der kommunale leiligheter plutselig dobles i pris. Men i andre tilfeller igjen kan det være rimelig, og det er en nødvendig regel. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 Endret 4. desember 2018 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 ... Etter tre år kan du øke den "gjengs leie". Det vil si hva du kunne leid den ut for om du la den ut. ... Gjengs leie er ikke "hva [han] kunne leid den ut for om [han] la den ut". Wyller [note 264 Rettsdata] kaller gjengs leie "et gjennomsnitt av leien i alle løpende leieforhold av lignende husrom på lignende vilkår". Legg merke til at det er "løpende" leieforhold, ikke "nye" leieforhold. Hvis markedsleien har steget de siste årene, og særlig hvis den har steget raskere enn konsumprisindeksen, vil gjengs leie typisk være lavere enn markedsleie. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Du har rett. Det var dårlig formulert av meg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå