Harald Brombach (digi.no) Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Frekk IT-konsulent tjener grovt på å låse opp kundenes kaprede filer Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Om det er verdt et femsifret beløp? Ptja. Ring IBAS og hør hvor ofte de må prøve å redde data fra ‘bare’ kræsja disker... Det kommer jo an på hva man har på disken. Må dog si meg enig i at den fyren har ikke akkurat valgt den smale sti i valget av fremgangsmåte. Verre er det nesten at mange velger å betale for å få tilbake bildene av katten sin. Hadde en sånn kunde i går. Han slapp med 600,- (Kræsja disk, ikke ransomware... ? ) Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Om det er verdt et femsifret beløp? Ptja. Ring IBAS og hør hvor ofte de må prøve å redde data fra ‘bare’ kræsja disker... Det kommer jo an på hva man har på disken. Må dog si meg enig i at den fyren har ikke akkurat valgt den smale sti i valget av fremgangsmåte. Verre er det nesten at mange velger å betale for å få tilbake bildene av katten sin. Hadde en sånn kunde i går. Han slapp med 600,- (Kræsja disk, ikke ransomware... ? ) Poenget var ikke verdien på dataene, men hvor mye jobb det er snakk om. Har du nøkkelen, kunnskapen og verktøyet som skal til, er det sjelden krevende jobb å dekryptere data. Jeg besøkte for øvrig Ibas for to uker siden, så jeg har relativt god oversikt over hva de driver med. :-) Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Poenget var ikke verdien på dataene, men hvor mye jobb det er snakk om. Har du nøkkelen, kunnskapen og verktøyet som skal til, er det sjelden krevende jobb å dekryptere data. Jeg besøkte for øvrig Ibas for to uker siden, så jeg har relativt god oversikt over hva de driver med. :-) Jammen, det er da hyggelig, så ble du også bekjent med de forskjellige prisene? ? Det kan fort koste om man ikke sikrer dataene sine. -Det er noe jeg forteller kundene mine hele tiden. Likevel kommer det stadig vekk noen som forventer at jeg skal ‘bare bruke 5 minutter’ på ‘kaste en magisk formel’ og trykke to-tre taster for å hjelpe dem. -Helst gratis, da det ‘ikke er så vanskelig’. Jeg kan god forstå personen i artikkelen ble fristet. Måten han gjør/gjorde det på er jo bokstavelig talt lett-tjente penger. Men jeg gir deg rett. 5-sifra sum er aldeles for mye. Han burde holdt seg til firesifret... ...Med mindre det er firma-PC’er... ...De har sikkert forsikring og kan avskrive tap over skatten. ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå