Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grand vitara 1,9


Anbefalte innlegg

Hei,  trenger litt hjelp.

Har en suzuki grand vitara 1,9 ddis.  

på vei til jakt begynte bilen å røyklegge veien ,  turtallet kjørte på og fikk ikke stoppet den,   var tjukk hvit røyk som veltet ut bak.   så ingenting ut. trodde den tok fyr.

 

Motor og turbo er ikke røket,  motoren går med gass rett inn.   noen som kan noe om dette ?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et ikke helt ukjent fenomen - google 'Runaway diesel'.

 

Vanligvis skyldes dette at motoren trekker inn olje fra f.eks. en gåen pakning i/ved turbo og dermed bruker motoroljen som drivstoff. Den kan teoretisk fortsette med dette til all motorolja er brukt opp... 
Den andre muligheten er at regulatoren til dieseltilførselen har hengt seg opp - da går den til den skjærer seg pga turtall eller dieseltanken er tom.

 

Så hvis du fikk stoppet jævelskapen i tide til å redde motoren kan det være relativt kurant å rette feilen. Jeg kjenner ikke den aktuelle motoren og hva som er mest vanlig årsak der, men det kan nok være du finner/får info på nett. Dette er vel i bunn og grunn en Renault-motor, så det kan også være info å hente der.

Lenke til kommentar

Takk for svar,

 

Jeg byttet motor for ett år siden på verksted da den ikke ville mer,    verksted  frasier seg ansvar. er dette riktig,   de har feilsøkt og komt fram til at dyser eg årsaken.  de hadde heldigvis dyser liggende fra motoren som ble kjøpt inn i fjor. men bruker veldig lang tid på denne jobben nå.

Lenke til kommentar

Skjedde på min Focus også. Var på grunn av tett dieselpartikkelfilter så oljenivået steg med diesel. Drit.

 

Ja ser stadig folk som tror at å kjøre med tett dieselpartikkelfilter går fint frem til neste EU. Det blir ofte en dyr kunnskapsmangel.

Lenke til kommentar

Ja ser stadig folk som tror at å kjøre med tett dieselpartikkelfilter går fint frem til neste EU. Det blir ofte en dyr kunnskapsmangel.

Problemet mitt var at jeg denne gangen ikke visste om partikkelfilter. Ingen som hadde informert meg om dette var en ting på en bil. Har siden den tid oppdatert meg heftig hva som er hva på en bil. 

Lenke til kommentar

Problemet mitt var at jeg denne gangen ikke visste om partikkelfilter. Ingen som hadde informert meg om dette var en ting på en bil. Har siden den tid oppdatert meg heftig hva som er hva på en bil. 

 

Ja det er jo ikke nødvendigvis bileiers skyld. Det er massevis av ødelagte turboer, tette DPF'er og andre store kostnader som kunne vært unngått de siste 10-15 årene hvis forhandler/selger hadde informert kundene ordentlig om hvordan en moderne dieselbil må brukes for å slippe problemer.

Noe av regninga kunne også gått til staten som absolutt skulle dytte dieselbiler ned på alle og enhver uansett bruksmønster for 10 år siden.

Lenke til kommentar

Ja det er jo ikke nødvendigvis bileiers skyld. Det er massevis av ødelagte turboer, tette DPF'er og andre store kostnader som kunne vært unngått de siste 10-15 årene hvis forhandler/selger hadde informert kundene ordentlig om hvordan en moderne dieselbil må brukes for å slippe problemer.

Noe av regninga kunne også gått til staten som absolutt skulle dytte dieselbiler ned på alle og enhver uansett bruksmønster for 10 år siden.

Veldig enig med deg. Hadde bensinbil i nesten 5 år før jeg kjøpte en diesel. Tro meg, skal aldri ha diesel bil igjen. Bensinbil var så mye enklere å ha med å gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...