Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vannbehov per person


The Avatar

Anbefalte innlegg

I disse dager sender Sikker hverdag ut brosjyrer med informasjon der vi blir oppfordra til å ta vare på eigen beredskap ved å oppbevare reserver til å klare oss i tre dagar utan forsyningar.

 

Det følger med ei sjekkliste på ting som du må på lager, for vatn står det at du må ha minst tre liter vatn per person i døgnet til drikke og matlaging.

Og at ein derfor bør oppbevare 9 liter per person i husstanden for å ha nok til tre dagar.

Er ikkje det veldig mykje?

 

Eg tvilar på at eg har eit så stort væskeinntak til vanleg ein gong, inkludert det eg får gjennom maten.

Du skal vell være veldig stor og være forholdsvis aktiv i varmen før du har behov for minst tre liter per dag?

I Norge er vi ikkje særleg plaga med ekstrem varme så tre liter per døgn til kun mat og drikke er vell litt i overkant? Eg forstår sjølvsagt at det er lurt å ha rikelig med vatn når du fyrst skal ha eit beredskapslager, men eg synes fortsatt at tre liter virker å være mykje.

Eg trur ikkje at eg treng å rasjonere særleg mykje for å klare meg med langt mindre.

 

Er det berre eg som har eit svært lavt væskeinntak?

Eller er eg heilt på bærtur når det gjeld oversikt over kor mykje vatn eg får i meg per dag?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker kun på vanninntak ja..

Hva med tannpuss og vasking?

 

Hygene er svært viktig og spesiellt i krisesituasjoner. 

Blir du syk, så kan det være vanskelig å få hjelp.

Blir du syk pga dårlig hygene, så vil du mest sannsynlig smitte de rundt deg også.

 

Det er jo ikke sikkert det kommer nye rasjoner på 3 dager, så å ha litt ekstra er ikke dumt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I brosjyren er det spesifisert at vstnet er for å dekke væskebehovet gjennom drikke og mat, hygiene er meint dekt med spritserviettar og liknande.

 

Hadde det vært snakk om tre liter per døgn til både drikke, hygiene og anna reinhald så hadde det vært meir forståeleg.

Men at ein familie på fire, derav to små barn må ha 36 liter vatn ståande på flasker for å dekke mat- og drikkebehovet for familien i berre tre døgn virker å være litt i overkant som kriselager.

Lenke til kommentar

Det er jo individuelt. F.eks vil en voksen mann på 100kg trenge mer væske enn et nyfødt spedbarn. Det sier seg nesten selv. Men i en krisesituasjon kan det også tenkes at man må arbeide og streve mer enn en ville gjort ellers, og derfor ha større behov for væske. Vann får man alltids bruk for, både til vasking, koking, matlaging etc.

 

Om man skulle følge rådet om å være forberedt på krisesituasjon ville jeg i tillegg til å ha litt nødproviant på lager også pakket en sekk. I tilfelle man må flykte, så er det bare å hive sekken på ryggen. Da med proviant, i tillegg til klesskift og litt annet div. utstyr. Noe i likhet med pakningen som brukes i forsvaret, bare i en forenklet utgave. Vann ville jeg lagret på glassflasker og ikke plast forresten. Plastikk egner seg ikke til lagring over lengre tid. Og glassflaske kan man også få bruk for til andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalt væskeinntak for en voksen mann et 2,5 liter per dag ved normalt aktivetsnivå, og enda mere ved høyere aktivitet enn normalt. Kvinner trenger selvsagt mindre, men anbefalingen for kvinner som ammer er vel bortimot 3 liter per dag. Så en generell anbefaling på 3 liter i beredskapsituasjoner er kanskje mer enn man vil trenge, men på ingen måter ekstremt. I værst tenkelige situasjoner med sykdom eller varme i tillegg, er det nok en helt rimelig anbefaling. Og det er som kjent bedre med for mye enn for lite.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veskeinntak inkluderer vel også det man får gjennom mat? Det er vel svært få personer som faktisk drikker 3 liter vann per døgn, og man kan enkelt klare seg med mye mindre. Men, så skal man også lage mat, og det krever ofte mye vann.

 

La oss si du koker pasta eller ris til en hele familie, hvor mye vann tror du går med i kjelen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Ja, med væskeinntak menes vann fra mat også. I en beredskapssituasjon der tilgangen på vann er borte, sløser en ikke vann på å koke pasta og lignende. Man lagrer tørrmat og tørket frunkt/nøtter, knekkebrød og lignende. Det er mat som har lang oppbevaringstid, som er poenget med å forberede seg på slike situasjoner. Men dette mat med lavt vanninnhold, og dermed må en ha rent vann for å dekke behovet for væske.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at når man bor på toppen av en bakke, og åpner "tappekranen", så fyker alt vannet ned til naboene, som har sine kraner åpne?

Din varmtvannsbereder står ikke i kontakt med andres, så den kan du trygt tømme. Bare tenk deg hvis din bereder skulle springe lekk og den var i serie med andres.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke for de som ikke har egen varmtvannsbereder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...