Gå til innhold

Så mye betyr batteritemperaturen for rekkevidden


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

En vanlig felle ved å kjøpe "billig-elbil" for å dekke et spesifikt behov er at man ser seg blind på oppgitt rekkevidde. Skal man pendle 10 mil og kjøper bil med 12 mil oppgitt rekkevidde havner man fort i trøbbel fordi:

- Sommer-rekkevidden er aldri som oppgitt i utgangspunktet

- Den reduseres ytterligere hvis man bruker mye av energien til oppvarming. Innhugget i antall km er omtrent likt uansett batteristørrelse så prosentmessig vil det gå mest ut over bilene med kort rekkevidde.

- Rekkevidden reduseres ytterligere når bilen brukes over tid. Etter 100 000 km kan man få 2-20% reduset rekkevidde avhengig av type bil (batteristørrelse, type og bruksmønster).

- Man bør ikke satse på at batteriet skal brukes i området 0-100%, men heller i området 20-80%. Man må jo ha litt margin i tilfelle uforutsette ting oppstår og unngå topplading for å øke levetiden til batteriet.

 

Mitt tips er å velge bil med dobbelt så stor rekkevidde som det spesifikke behovet man har (pendlestrekningen). Da tar man god høyde for reduksjoner og marginer for uforutsette ting osv.

Og nettopp derfor er slike tester som denne "verdiløs". Man finner noen få % merforbruk om vinteren, mens realiteten er at man kanskje må forvente opp mot 50% tap for å ha litt marginer.

 

Kjenner en som har en plugin-hybrid, som fint kommer seg frem og tilbake til jobb om sommeren, men må kjøre delvis fosil om vinteren på samme strekning. En annen har ren el og bruker den til/fra hytta om sommeren, om vinteren blir det ofte ufrivillig kaffepause på hjemturen.

 

For min del har vi nettopp kjøpt ny bruktbil. Snuste mye på el, men fant til slutt ut at de som var i min prisklasse ikke hadde nok rekkevidde til alt normal-bruk, sommer som vinter. Da ble det diesel denne gang, så kanskje neste bil blir el  :)

 

Edit: Begrepet billigbil i forrige post ble brukt for å understreke at det ikke er snakk om tesla-klassen, men heller normale biler. Hvis det blir tolket som utslitte gamle skrotbiler, beklager jeg formuleringa.

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og nettopp derfor er slike tester som denne "verdiløs". Man finner noen få % merforbruk om vinteren, mens realiteten er at man kanskje må forvente opp mot 50% tap for å ha litt marginer.

Rekkeviddetestene er ikke verdiløse, de er i det minste et forsøk på en felles målemetode. Så får det heller være at man tar høyde for annen type bruk enn testene. Kjøper man fossilbil må man tenke litt i samme baner. Det er liten vits å kalkulere drivstofforbruket etter oppgitt forbruk per km og gange med antall km. I praksis vil forbruket bli høyere. Man bør også fylle i god tid før det står 0 liter igjen på tanken. Man må bare tenke gjennom slikt så man ikke kjøper noe som viser seg å ikke egne seg.

 

Edit: Begrepet billigbil i forrige post ble brukt for å understreke at det ikke er snakk om tesla-klassen, men heller normale biler. Hvis det blir tolket som utslitte gamle skrotbiler, beklager jeg formuleringa.

Hva er Tesla-klassen? Brukte eksemplarer koster fra ca 350 000 kr og de er ganske normale familiebiler. Det er mange nye elbiler fra andre meker som koster mer. Jaguar i-Pace, Hyundai Kona EV og Niro, Audi e-tron osv.

 

Når du skrev billigbil tenkte jeg på prissjiktet 50 - 150 000. Mitsubishi i-Miev, tidlig Leaf, Ford Focus electric og helt opp mot e-golf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkeviddetestene er ikke verdiløse, de er i det minste et forsøk på en felles målemetode. Så får det heller være at man tar høyde for annen type bruk enn testene. Kjøper man fossilbil må man tenke litt i samme baner. Det er liten vits å kalkulere drivstofforbruket etter oppgitt forbruk per km og gange med antall km. I praksis vil forbruket bli høyere. Man bør også fylle i god tid før det står 0 liter igjen på tanken. Man må bare tenke gjennom slikt så man ikke kjøper noe som viser seg å ikke egne seg.

 

Hva er Tesla-klassen? Brukte eksemplarer koster fra ca 350 000 kr og de er ganske normale familiebiler. Det er mange nye elbiler fra andre meker som koster mer. Jaguar i-Pace, Hyundai Kona EV og Niro, Audi e-tron osv.

 

Når du skrev billigbil tenkte jeg på prissjiktet 50 - 150 000. Mitsubishi i-Miev, tidlig Leaf, Ford Focus electric og helt opp mot e-golf.

Jeg sier ikke at rekkeviddetester generelt er verdiløse. Jeg sier at denne testen virker for enkel og gir kanskje et skjevt bilde. Hvorfor skal du vri på det hver gang? Det har aldri fra min side vært snakk om annet enn en kommentar til denne artikkelen. Og rekkevidde har vel aldri vært et tema for fosilbiler, kanskje med enkelte obskøne unntak som du sikkert kommer til å nevne i fleng.

 

Det var du som dro opp Tesla som eksempel i den utregningen din. Den koster vel ikke langt unna det dobbelte av Leaf/e-golf/golf GTE o.l (Edit: og bilen artikkelen tar utgangspunkt i, Renault ZOE). At man får den brukt for det samme som andre koster ny gjør den vel ikke akkurat billig?

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...