Redaksjonen. Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Vi har testet forskjellen.Så mye betyr batteritemperaturen for rekkevidden Lenke til kommentar
Per Husøy Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Nå er det jo under 0 at problemene virkelig starter for LiIon batterier, siden de da ikke bør kjøre re-generering. Er det gjort noen forsøk med batterier med noen kuldegrader? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Er det ikke et problem at man taper energi når temperaturen i batteriene faller uten at det tilføres energi? Altså 100% oppladet ved 10C. Så faller temperaturen til -10C, og man har tapt x% energi. Slik er det i alle fall med de gammeldagse blysyre-batteriene 2 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Nå er det jo under 0 at problemene virkelig starter for LiIon batterier, siden de da ikke bør kjøre re-generering. Er det gjort noen forsøk med batterier med noen kuldegrader? Du får ikke Regeneret under en vis temperatur på Tesla, sikkert likt med de andre Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Er det ikke et problem at man taper energi når temperaturen i batteriene faller uten at det tilføres energi? Altså 100% oppladet ved 10C. Så faller temperaturen til -10C, og man har tapt x% energi. Slik er det i alle fall med de gammeldagse blysyre-batteriene Det gjelder så lenge batteriene forblir kalde, så fort de varmes opp får du tilbake x% energi som var tapt 3 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 15% er ikke mye.. jo, 1,5%/grad er mye, og trolig øker denne enda mer når man bikker -10. Finnes det spjeld man kan stenge på Leaf? Eller gjøre som på dieselbilene og legge inn ei pappskive på radiator eller sølvpapir i grillen.. 1 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) 2 grader er en fin høstdag. Rapporter tilbake når det blir vinter. Minus 20 og lavere. Endret 4. desember 2018 av Egil Hjelmeland 6 Lenke til kommentar
Brukernavn I Forum Og Diskusjonsfelt Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Du får ikke Regeneret under en vis temperatur på Tesla, sikkert likt med de andre Men det er jo bare for at under en viss temperatur så står disse Teslaene som gråstein langs norske motorveier og venter på å bli hentet av NAF. Tror ikke det har gått en eneste vinter de siste årene uten at jeg har sett i alle fall 5-10 av verdens dyreste veisperringer og jeg skal være ærlig når jeg sier at jeg ler hver eneste gang der jeg kjører forbi i min 92 corolla. 4 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Etter min erfaring er nullføre med våt asfalt det verste forholdet å kjøre i. Bilen går like langt i 15 blå. Når det er tilstrekkelig kaldt, så er det ikke vått. Så de to faktorene opphever hverandre sånn ca. Kulde er "enkelt" å hanskes med, det er jo "bare" å kle på seg. Våt asfalt får en ikke gjort noe med. Har aldri kjørt i så kaldt vær at regen mangler. -24 er det kaldeste jeg har sett. Batteriet var nok ikke like kaldt. 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Sjekk dieseldyret på tomgang der. Endret 4. desember 2018 av l0mf0mgl0mbl0og 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Skjønner ikke at folk bekymrer seg sånn for batteriet i kulden, det tar BMS'en seg av og sørger for at det har en grei temperatur. Er en smart slenger en på forvarming slik at det har optimal temp før kjøring. Det som er utslagsgivende for kjøringen er jo økt luftmotstand, med mer såklart. Det får en ikke bukt med på en god måte. 1 Lenke til kommentar
76D11PEA Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Enig med Egil og andre. Det er når temperaturen er ned i -8 til -15 at problemer virkelig melder seg. Da har min Nissan Leaf ca. 2/3 av sin sommerrekkevidde. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Sjekk dieseldyret på tomgang der. Ja, hvor ble det av Toyota'n? Den hadde vel reist for lenge siden da surrehuet i Tesla'n kom tilbake for sitt andre ladeforsøk ... 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Men det er jo bare for at under en viss temperatur så står disse Teslaene som gråstein langs norske motorveier og venter på å bli hentet av NAF. Tror ikke det har gått en eneste vinter de siste årene uten at jeg har sett i alle fall 5-10 av verdens dyreste veisperringer og jeg skal være ærlig når jeg sier at jeg ler hver eneste gang der jeg kjører forbi i min 92 corolla. Jasså? Og hvor har du sett disse? 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Elbilen som jeg kjører (Mercedes B-elektrisk) har fort 40% høyere forbruk om vinteren i løpet av de første 15-20 minuttene. Har også sett 50% når det virkelig er kaldt. Når bilen er oppvarmet så faller det selvsagt gradvis. Kjører sjelden langt med bilen, så vanskelig å si hvor stort tapet er på lengre strekk. 3 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Passerte 30 blå i fjor en del dager, og vår 2014 BMW i3 med ca 14 mil på sommeren klarte ca 8 mil i denne temperaturen. Ikke var den kald under kjøringen, ikke var det redusert regen og ikke var det redusert akselerasjon fra starten av, da man selvsagt sørger for å forvarme bilen. Utover kjøreturen sank imidlertid regenerering og akselerasjon et hakk i følge effektmeteret bak rattet, da den ikke klarte å opprettholde ønsket driftstemperatur på drivverket. Likevel, det var ingen innvirkning på bilen og alt fungerte som det skulle likevel. 3 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Ja, hvor ble det av Toyota'n? Den hadde vel reist for lenge siden da surrehuet i Tesla'n kom tilbake for sitt andre ladeforsøk ... Du vet at han demonstrerte hvordan man kunne få bilen varm HVIS den har stått i kulda uten lading OG hvis du må lade, ikke sant? Worst case scenario / edge case. Normalt sett lader du før du skal dra om morgenen slik at batteri er varmt. Du trenger ikke å lade rett før heller. Bilen er varm og god på et blunk, og batteriet varmes opp på sikt. Elbil er fantastisk! Jeg var som deg en gang i tiden, litt skeptisk. Sannsynligvis har du aldri opplevd en elbil på tett hold, og er muligens litt usikker og redd på disse nye elbilene, det forstår jeg. Men senk skuldrene, og ta deg en tur i en! 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Siden dette skal være Teknisk Ukeblad og ikke VG så hadde jeg forventet en liste over hvilke biler som har passiv og aktiv temperaturkontroll. 1 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Men det er jo bare for at under en viss temperatur så står disse Teslaene som gråstein langs norske motorveier og venter på å bli hentet av NAF. Tror ikke det har gått en eneste vinter de siste årene uten at jeg har sett i alle fall 5-10 av verdens dyreste veisperringer og jeg skal være ærlig når jeg sier at jeg ler hver eneste gang der jeg kjører forbi i min 92 corolla.Jasså? Og hvor har du sett disse? Jøss. Jeg har aldri sett en elbil som står og venter på å bli hentet av bergingsbil. Jeg vil tippe at rent statistisk er dette et i praksis ikke-eksisterende problem. 4 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Men senk skuldrene, og ta deg en tur i en! Det har jeg allerede gjort. Men han som forklarte meg litt om de ulike greiene i bilen gjorde det på en enkel og oversiktlig måte. Han var ikke et surrehue som han som hadde laget videoen. Hadde vedkommende inntatt noe som gjorde ham lettere animert, eller var han bare "høy på seg selv"? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå