Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ekstralys

Anbefalte innlegg

Uansett er det flere krav du må følge, blant annet skal det være mulig å regulere stilling på arbeidslys.

Denne delen er åpen for tolkning. Det står ikke definert hva som må gjøres for å kunne endre lysretning på arbeidslys.

Behov for verktøy er ikke spesifisert som uakseptabelt for justering av arbeidslys.

Andre lover (se krav og vurderinger for EU-kontroll) sier - inkludert for arbeidslys - at det ikke skal være fare for at lyset skal kunne løsne/falle av bilen, noe som bekrefter at alle lys på bilen skal være forsvarlig sikret under kjøring. Jeg vil anta fastskruing av disse lysene vil oppfylle dette kravet.

Dette er flisespikkeri, og selv om logikk og fornuft så absolutt går ut vinduet (det er virkelig bare tull å montere "arbeidslys" bare for å kunne få mer lys på veien, jeg ærlig innrømmer det), så er tolkningen av lover generelt så åpen at det er en grunn til at advokater i det hele tatt er et yrke.

I praksis så kan ikke biltilsynet gjøre noe som helst basert på en mistanke når man kommer der med masse "arbeidslys" som man skal ha godkjent. Med det sagt, hvis man blir stoppet og presentert med bevis for at "arbeidslyset" ble brukt på veien, så sliter man kraftig.

Jeg har ennå ikke møtt en politibil på veien om morgenen som jeg har blendet ned for (arbeidslyset, altså), men jeg har ingen illusjoner om at det er noe annet enn et spørsmål om tid. Men jeg sier rett ut at jeg gir blaffen så lenge jeg ikke blender andre bilister.

Med en gang jeg ser et par lyskjegler, uansett distanse, foran meg så slår jeg spot'en av. Og jeg merker at jeg klart kjører mye mer oppmerksomt nå med tak-spot "arbeidslyset" enn jeg gjorde tidligere med kun E-merkede spredere for å holde det kravet til meg selv.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fornuftig tolkning av justerbar vil her være at det kan justeres uten bruk av verktøy, må man bruke verktøy og lysene normalt er stilt forover vil de naturlig være å anse som noe annet enn justerbare arbeidslys.

Dine E-merkede spredere, da antar jeg vi prater om det som gjerne kalles spredere/tåkelys som man uansett ikke bruker med mindre man kjører i svært lav hastighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lysene er 2x 7", 80 W, 5600 Lumen, E12,5. Definert som "ekstralys", men siden de sprer lyset i alle retninger, så kaller jeg dem bare spredere.

Jeg har noen små pod-lykter montert lengre ned på bilen også som jeg har koblet og bruker som grøftelys/tåkelys.

Sant, en fornuftig tolking vil være som du sier, men det er ikke hensikten her. Det er hva slags lys man ønsker å ha på bilen, hvordan man bruker dem (hva jeg mener er viktigst), og ikke minst hva loven kan bevise som er poenget.

Lenke til kommentar

Ekstralys er ingen type lys, det er tydelig definert hvilke typer lys vi har.

Det høres ut som dine lys sprer mye lys ut til sidene, da er det kurve-/tåkelys, denne typen lys skal kun brukes under forhold der det er nødvendig og alternativt som kjørelys på dagtid. 80W er vel sterkere pærer enn de er godkjent for tenker jeg..

Det er helt åpenbart hva hensikten bak reguleringen av arbeidslys er, hensikten er altså å sikre at man kan ha justerbare arbeidslys på et kjøretøy og at disse lysene er ment å benyttes i forbindelse med arbeider i og rundt bilen.

Typer lys en bil kan eller skal ha:

Fjernlys

Nærlys

Parkeringslys

Markeringslys

Retningslys

Nødsignallys

Baklys

Stopplys

Lys for kjennemerke

Kjørelys

Taklys for drosje

Kurve-/tåkelys

Varslingslys

Lyshorn

Reklameskilt

Arbeidslys

Ryggelys

Tåkebaklys

Blått varsellys

Sidemarkeringslys

Parkeringslys for "tettbygd strøk"

Blinkende fjernlys

Lenke til kommentar

Et par med ekstra "fjernlys", da.  Ettermonterte og LED. De er lett synlige på bildet av bilen min som jeg har linket til tidligere i tråden.

Du forstår forøvrig utmerket godt hva vi mener her.

Ekstralys-arbeidslys-billys-hella-57-300

Product Description
Apollo 7″ 80W LED fjernlysToppmodellen fra kvalitets produsenten Apollo, denne fjernlyskasteren gir hele 80 watt og utrolig god kastelengde.En av våre aller beste LED fjernlys, også kanskje markedes beste i forhold til pris. Her får du mye lys for pengene og virkelig god kvalitet fra det Norske merket Apollo.

Arbeidslys har vært med i mange år og utviklet Apollo lyktene til markedes ledere innen rimelige og gode lykter. Apollo 7″ er absolutt lykten som gir best kastelengde.
Lovlig fjernlys, lykten er godkjent ECE (E-Merket) med referanseverdi 12,5
Lysstyrke 5600 lumen
Kastelengde 480 meter
E-merket
Slim design
Volt 9-32v 
Velkjente Cree LED benyttes i lykten, noe som gir lang levetid på 50.000 timer. Rundt de 8 LED diodene er det reflektor, dette framhever lyset og gir den ekstremt gode kastelengden.Apollo leveres med 2 års ubetinget garanti, både til bedrift og privatpersoner.
Prisen er pr.stk
Mål:
Høyde: 180mm
Bredde: 180mm
Dybde: 92mm

Apollo Ekstralys 170mm
Produsent: Apollo of Norway

Hva ting er definert som er virkelig ikke relevant for diskusjonen.

@ Bilinteresert ungdom: kjør på med arbeidslys.

Bare husk å oppfylle kravene for montering. Selv har jeg valgt å bruke en bryter med rødt lys for å skille "arbeidslys"-modus fra når jeg bruker LED-baren som ekstra fjernlys (har brytere med blått lys for det).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...