Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ekstralys


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å kjøpe en ledbar, og har lett litt rundt om på nettet om informasjon og slikt. Jeg lurte på om dette er den mest hensiktsmessige måten å gjøre det på ,og om det funker. Planen er kort sagt å montere en bryter i dashbordet og hente spenning fra eksisterende fjernlys, slik at jeg må ha på fjernlys for å kunne bruke ledbar. Bryteren jeg monterer er slått på (som oftest) hele tiden. På den måten bruker jeg bare eksisterende fjernlys-bryter for å slå på begge lysene.

 

 

post-508908-0-64830900-1543867735_thumb.png

Endret av Bilinteresert ungdom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke ha bryter inni bilen, men det velger du nå selv. 

 

Kobler det opp med et vanlig rele slik at du kun henter styrestrøm fra eksisterende fjernlys. Enten via kontakta inn til lykta eller rett i fra kontakta på pæra. 

 

https://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=975513&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=11 

Anbefaler denne. Lyser mye og er e-merket, så dermed lovlig å bruke. 

Lenke til kommentar

Høres veldig kurrant ut. Med spenning hentet fra eksisterende fjernlys, vil ikke LED-baren lyse uten at fjernlysene også står på (slik ekstralys, i.e. "Hella bøtteløkter" har fungert i alle år).

 

Med relè for aktivering og egen sikring (slik du har tegnet opp), så kan jeg bare si velkommen som ekstralys- og LED-bar bruker!

 

Som nevnt, så er ikke egen bryter for ekstralys lovpålagt lenger, men jeg vil si det er fornuftig å ha. Ikke alltid man kan eller ønsker å bruke ekstralysene sammen med fjernlysene.

Jeg har både spredere og spot-LEDs på min bil, og jeg har egne brytere på begge deler.

 

Vedrørende valg av LED-bar, bare husk på at hva du enn velger å kjøpe må være E-merket for å være lovlig å bruke som ekstralys.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar  :)

 

Jeg tenkte egentlig å bestille en led bar på Ebay, men den er helt sikkert ikke E-merket. Jeg synes bare at det er litt masse å legge i 2-3000kr på en ledbar når jeg kan kjøpe en for 200kr. Skjønner at det kan være ulovlig, en det går jo å fjerne den før EU-godkjenning. Også håpe på at man ikke blir stoppet :ninja:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte egentlig å bestille en led bar på Ebay, men den er helt sikkert ikke E-merket. Jeg synes bare at det er litt masse å legge i 2-3000kr på en ledbar når jeg kan kjøpe en for 200kr.

 

3000 Kr.? Heh, denne er billig:

https://www.ekstralys.no/lumen-helios-spot-led-bar-fjernlys-41-5-tommer

 

...i forhold til hva du kan betale: :wee:

https://www.ekstralys.no/rigid-adapt-50-innovativ-og-unikt-led-fjernlys

 

 Jeg har overnevnte Helios spot-bar montert på taket på min bil, og jeg har koblet den opp som "arbeidslys" (ved kontroll) i tillegg til egen bryter og ratthendelen.

Har brukt ca. 20.000 på lysoppgraderinger på bilen det siste året.

 

Hvis du vil ha noe som er kurrant (~ish), og samtidig E-merket:

https://www.arbeidslys.no/normaster-dualbeam-ledbar-godkjent-e-merket

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar  :)

 

Jeg tenkte egentlig å bestille en led bar på Ebay, men den er helt sikkert ikke E-merket. Jeg synes bare at det er litt masse å legge i 2-3000kr på en ledbar når jeg kan kjøpe en for 200kr. Skjønner at det kan være ulovlig, en det går jo å fjerne den før EU-godkjenning. Også håpe på at man ikke blir stoppet :ninja:

3000,- er omtrent det samme som det koster når du blir stoppet.

Gleder meg til å lese den posten!

 

Å kjøre med ulovlig lys som gir feil lysbilde kan også være et brudd på vegtrafikklovens §3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker du MER lys, men i alle retninger, også rett foran bilen, eller ønsker du langtrekkende lys, uten mye lys på sidene eller rett foran bilen?

Jeg tenkte en slags kombinasjon, en slags "Combo beam" led bar. Men hovedsakelig å kunne lyse lengre unna. Spot beam vil også funke bra. Evt slik:

 

https://www.amazon.com/AAIWA-27000LM-Triple-Driving-Warranty/dp/B07439Q2FB/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1544040105&sr=8-1-spons&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=combo+beam&psc=1

 

Eller noe som er mere lovlig:

 

https://www.ekstralys.no/lumen-helios-spot-led-bar-fjernlys-21-5-tommer?gclid=Cj0KCQiAi57gBRDqARIsABhDSMrq5OSIq5y-4cSVOz7n6Pv1pkI4wfz_XaNk2m6ey95gCeDo9zf6MHoaAgBeEALw_wcB

 

Men det er jo en prisforskjell mellom de to

Endret av Bilinteresert ungdom
Lenke til kommentar

Hittil har jeg ikke sett noe som har fungert like bra på langt hold som gammeldagse halogenlykter med lite spredning / høyt referansetall.

Edit: Hadde en gang i tiden Hella Jumbo 320 37,5% med 55W xenon i, det fungerte veldig bra, men var ikke lovlig.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg sporer av med hvor mange steder jeg har postet denne linken, men denne er kurrant:

https://www.arbeidslys.no/normaster-dualbeam-ledbar-godkjent-e-merket

 

Fikk montert den på husholdningens andre bil idag, og den fungerer overraskende bra. Vel verdt prisen - ihvertfall 2300 Kr.

 

EDIT:

Okay, jeg ser jeg allerede har linket til denne her.

 

Men nå er den på bilen, og jeg har fått testet den i vintermørket. Var definitivt verdt pengene. Og den er E-merket, skulle Onkel Snute eller særlig Veiuvesenet begynne å krangle. Da er det bare å

 

https://media.giphy.com/media/10xP5oGqkDBzSo/giphy.gif

 

...og kjøre videre.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som gjør prisen på disse LED-barene i norske butikker så ekstremt mange ganger dyrere?

 

For butikkene, så er USD -> NOK kursen x10 (for GBP regner jeg x15) for samme produkt. Så kommer vi til den faktiske kvaliteten på produktet. En skikkelig reflektor og optikk koster penger (se f.eks. på kameraobjektiver).

 

En ECE-godkjenning (E-merking - bekreftelse på lysretning, lysmengde, lysfarge osv.) koster også en del penger å få utført, så det drar prisen opp, hvilket også er grunnen til at så få lykter faktisk har den merkingen.

 

Kina LED-barer har hverken skikkelig optikk/interne komponenter (noen har, men de er også klart dyrere), faktisk IP-sertifisering (motstandsdyktighet mot vann/fukt inntrengning) utover "vanntett", og kommer omtrent aldri med E-merking.

 

 

Så det hele koker ned til norske butikkers oppfatning av kurser (se f.eks. skjermkort til PC) og faktisk kvalitet på produktet.

 

Selv kjøper jeg ikke slikt hvis det ikke er på tilbud. Alt jeg har av lys på bilen min (og alt er fra norske butikker pga. ønske om garantier) ble enten kjøpt på tilbud eller etter litt pruting.

Lenke til kommentar

Det er delte oppfatninger hvorvidt arbeidslys må være E-merket. Jeg tenker at det ikke må være det, da arbeidslys ikke er ment å skulle brukes på veien uansett. Men jeg har ikke funnet noe endelig bevis hvorvidt det må være E-merket eller ikke..

 

Jeg har en link lengre opp i tråden som viser til hvordan jeg har gjort det på min egen bil.

Jeg skal ha bilen inn på kontroll i mars, så jeg kan bekrefte da.  :whistle: 

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men må arbeidsbelysning være E-merket? :hmm: Tenkte hvis man har en egen knapp inne, og sier at det er "arbeidsbelysning", og ikke fjernlys. :ph34r:

Snakker om idiotløsning.

Uansett er det flere krav du må følge, blant annet skal det være mulig å regulere stilling på arbeidslys.

 

ARBEIDSLYS

 

8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.

8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.

8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...