Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Er ny her så har ikke fått satt meg helt inn i søketråd etc, så dere må bare slette innlegg om d er blitt nevnt før. Saken er at jeg solgte en hund for 1 dag siden, hunden er som beskrevet i annonsen, og jeg solgte hunden pga at jeg ble enslig, å jobber turnus, å følte at hunden som er en aktiv rase ikke fikk nok trim, eller oppmerksomhet som jeg ville, å ønsket at noen som var aktiv skulle ta hunden. En dag etter kjøp vil kjøper heve kjøpet å ha pengene tilbake. Grunnene hennes er at gutten hennes er veldig aktiv og hunden reagerer på det, og gutten blir redd og gråter, hun bærsjer inne, og er aggresiv og bjeffete. Hunden har i vårres hjem aldri vært aggresiv, hun bjeffer ja, det ble også nevnt i annonsen, har heller ikke vært urenslig eller vanskelig på noen måte. Det jeg lurer på er om kjøper har på noen måte rett til å heve kjøpet fordi det ikke fungerer på hjemmebane? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Først og fremst: Hvis dette er et enkeltstående salg, og ikke som ledd i oppdrettsvirksomhet e.l., er det ikke snakk om angrerett. Angrerett Dernest: Ble det skrevet noen avtale? I så fall kommer svaret an på hva som står der. Til slutt: Hvis det ikke er skrevet noen avtale, så er svaret "det kommer an på". Det er særlig to grunnlag for mangel her: At du har tilbakeholdt informasjon som kjøper kunne forvente å få, eventuelt har gitt positive opplysninger som ikke stemmer, eller at hunden er i dårligere "stand" enn kjøper kan forvente (i praksis: Har dårligere lynne enn normalt). Det første først: Hvis du har gitt generelle opplysninger om hundens lynne, og disse opplysningene har vært sanne, så er det ikke en mangel på grunnlag av dette. Det kommer an på hva du har sagt om hunden. Når det gjelder hundens "stand", vil jeg tro man i alminnelighet må forvente at en hund som omplasseres får visse utfordringer med lynnet, og det skal en del til før dette utgjør en mangel. Noe avføring inne og nervøs atferd må påregnes ved omplassering av hund. Og én dag etter salget skal det svært mye til for å konstatere dette, da hunden må gis anledning til å gjøre seg kjent med situasjonen. Jeg vil derfor tro du, med mindre du har gitt feil opplysninger om hundens lynne, med rette kan avvise kravet fra kjøperen. Av hensyn til hunden kan du jo tilby deg å bidra til ny omplassering på kjøpers risiko, men krav om å betale tilbake trenger du ikke møte. 4 Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Takk for svar, det er ikke gitt noe feil opplysninger om hundens lynne, hunden bjeffer ved møte med nye folk, å det ble det sagt i fra om, hunden har gått med små barn fra 6 til 2 år fra den var 8 uker gammel, så den er også vant til barn, vi ble enige under overtagelse og kjøp at kjøpekontrakten skulle sendes dagen etter, fordi jeg kjørte fra den hjemme, og kjørte 3 timer for å møte de som kjøpte hunden for overtagelse, å var for langt unna hjemme til at jeg orket å snu for å hente den igjen ? Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Det er jo vanskelig å si så mye om hva hunden opplever, men du har ihvertfall noen opplysninger rundt denne gutten. Det foreldrene til gutten bør gjøre er jo å ta noen eksempler der denne guttungen ville ha følt seg litt utrygg, og forsøke å forklare han at hunden kan føle at omplasseringen er litt brå og voldsom. Om ikke gutten i noen dager kan forsøke å unngå å løpe rundt og prøve å være så snill, forsiktig og så grei han kan klare for å bygge opp tillit mellom hunden og de som bor i dette hjemmet. Nå er jo jeg voksen da, men har hund og det går gjerne bare noen få minutter i samtale mellom meg og gjester før denne hunden blir trygg. Egentlig så er denne hunden da bare blitt bedre og bedre på det med å få besøk. Men den bjeffer da også, men det blir mest i ekstase med en gang de ankommer og til de har fått satt seg ned et par minutter. Så må man egentlig holde hunden litt i sjakk så han ikke skal jukke på beinet til alle gjestene. Deretter så kan han gi seg med jukkingen ihvertfall en stund, men kan impulsivt finne på å jukke litt igjen litt senere i besøket. Tisper har jeg ikke så mye erfaring med. En ting du også skal være obs på, det er at barn kan prege en hund så sterkt at de blir omplasseringstrengende, og da kan det fort gå over et år for å få ut de vonde opplevelsene igjen hos en rolig og kjærlig eier. Endret 3. desember 2018 av G 1 Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Ja å slik du beskriver det er også slik jeg har svart kjøper, men kjøper sier bare de er redd for at gutten og hunden får varig meen mens knappe 12 timer siden var kjøper fast bestemt på å prøve dette i en ukes tid. Å at det er normalt å ha prøvetid på hunder, å skulle alle sammen få prøvetid på hunder så ser jeg for meg at flere går gjennom mange hunder på prøve før de finner en, dette er jo slitsomt for de som evnt selger og ikke minst hundene selv. Kjøper sitter i allefall med en mening om at 24 tumer etter kjøp skal hunden tilbake til meg og hun skal ha pengene tilbake på konto Lenke til kommentar
Populært innlegg covah Skrevet 3. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 3. desember 2018 Tror ikke denne familien er skikket til å ha denne typen hund, så jeg hadde gladelig tatt tilbake hunden og forsøkt å finne et skikkelig hjem til den i stedet. 17 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Dersom Lissie123 er modig, så forteller hun også det samme til den oppgitte kjøperen. Det burde få et voksent sinn til grunne litt over ting muligens. Si det på en høflig men med en bestemt tone, og særlig mer behøver man jo ikke å si om den saken. Jeg tror ikke hunden vil få varige mén av litt kortvarig bråhet sånn sett. Men dersom barnet finner på å plage en hund så er det annerledes. Barn tenker ikke rasjonellt og over følgene det kan ha med all slags type lek. F.eks. så har jeg sett noen barn stå å hoppe helt infrenalsk oppå et solid lite hønsehus så hønene blir helt vettskremt. Nå anser man jo svært sjelden høner som likeverdig hund og katt, men det finnes jo de som faktisk gjør det. Det kan jo umulig være helt gunstig for hønene ihvertfall, men det blir vanskelig å skulle vurdere effekten det kan ha hatt på dem. Jeg har også en historie om eldre barn som fikk tak i stjålne fenghetter, og fyrte det av i bakenden på katt. Så det er mye virkelig ille som kan foregå i barns lek også. Endret 3. desember 2018 av G Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Blir så oppgitt, har brukt lang tid på å finne den riktige kjøperen, fordi det var viktig for meg å finne det rette hjemme, så viser der seg å bli feil på så mange måter. Kunne godt ha tatt hu tilbake, men har verken tid eller energi til å prøve å selge henne på nytt ? Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Men om du tar den vrien som Herr Brun covah foreslår, så har du jo muligheten til å gi opp (bare få lagt ut noen gratisannonser en stund). Og når du drar den som det kortet det er så kan jo likegodt kjøperen prøve å videreselge hunden slik at de føler seg trygg på at det skal skje. Kjøper kan også plassere hunden på kennel i mellomtiden, for der vil jo både hunden føle seg tryggere og den guttungen som kjøper har, vil da slippe å ha kontakt med en bjeffete hund. Jeg tror barnet kan vende seg til den bjeffingen jeg. Men skal de først forsøke, så bør de passe på "avstandsregler". Fortelle barnet at hunden er like redd som det guttungen er. Så den avstanden gutten føler er passe å holde fra den "farlige" hunden, den er kanskje like passe for hunden til tilvenning har skjedd. Endret 3. desember 2018 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Ville vært var mot å la denne familien få fortsette å ha hunden hos seg, høres ikke ut som en hundevennlig familie i det hele tatt. Første gang jeg tok med bikkje til en kompis sitt hus så ble han så happy og i ekstase over all oppmerksomheten at han dret på teppet deres. Shit happens for faen. Er det snakk om en renraset hund for nesten oppimot 10 000 kr eller var det mer bare ett omplasseringshjem for en symbolsk sum? For jeg vil tro at det er andre regler for hvis du tok fullpris for hunden enn hvis du bare tok en symbolsk sum. 1 Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Det er en renraset hund, men uten papirer, satte prisen til 7500, litt høyt, men da ville det evnt luke ut useriøse kjøpere, og da kunne jeg også gå ned i pris om kjøperen jeg evnt likte var intr i hunden, fordi prisen var ikke viktig, men at hunden kom til riktig hjem var viktigere. Å kjøper virket som en veldig hundevant familie. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Jaja, har nå gitt 12.000 uten papirer vi for en blandingsrase, men da var hunden også valp da De tolv tusen er jo litt heftig, men det er jo egentlig ikke det viktigste i lengden. Man kan tåle en sånn utgift for å få tak i nøyaktig den hundeblandingen man er ute etter. Type rase/blanding er en utrolig mye viktigere detalj enn det folk normalt tenker på. Få tak i litteratur/informasjon før man kjøper seg hund, det er alfa og omega. Endret 3. desember 2018 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Det er en renraset hund, men uten papirer, satte prisen til 7500, litt høyt, men da ville det evnt luke ut useriøse kjøpere, og da kunne jeg også gå ned i pris om kjøperen jeg evnt likte var intr i hunden, fordi prisen var ikke viktig, men at hunden kom til riktig hjem var viktigere. Å kjøper virket som en veldig hundevant familie. Du må nesten vurdere om de 7500 kronene og reiseveien er mer verdt enn at hunden har det bra fremover. Jeg skjønner at det er veldig slitsomt og passer veldig dårlig siden de bor så jææævla langt unna men har du ikke noen som er villig til å hjelpe deg med feks å hente hunden så du slipper å ta så lange turer så tett på hverandre? Er redd for at hvis du lar denne hunden bli så vil den bli skadet for livet, denne familien virker mindre hundevennlig enn mine muslimske foreldre som kommer fra ett land hvor hunder og katter blir sett på som skadedyr liksom (de behandler familiebikkja som en liten prins "Hørte han sutre, hva gjør du med gutten min???"). Endret 3. desember 2018 av BuffyAnneSummers 2 Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Hehe ? har desverre ingen som kan hente henne, så da måtte kjøper evnt levere henne selv, greia er at kjøper sier nå pr sms at de tar kontakt med advokat, å mener di har retten på sin side, så nå blir jeg vel egentlig bare irritert, så d jeg har lyst til å si er at de kan komme med hunden, men pengene blir hvor de er ? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Hvis du er i en økonomisk krise eller absolutt må ha pengene kan jeg ved å legge all godviljen min til kanskje skjønne at du skal ha "så mye" penger for den. Personlig hadde jeg heller gitt bort hunden min gratis (om jeg måtte bli kvitt den) for å sørge for at den kom til en 100% ordentlig familie enn å få penger for den. At du er mer opptatt av å beholde pengene (forrige post) enn å være sikker på at hunden din får et bra hjem forundrer meg. Ikke F om en familie/person jeg var det minste i tvil om skulle fått ta over hunden min. Uansett. Endret 3. desember 2018 av wampster 7 Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Nei nei, ikke sånn ment, bare at jeg blir så irritert, jeg vil jo ikke være vanskelig, å vil gjerne at hunden har det bra, men pr dags dato så kan jeg desverre ikke ta henne hjem. Satte henne på omplassering først, altså gratis, men jeg fikk sykt mye mld, alt fra om hunden kunne sendes i postoppkrav til kjøres til kirkenes for 500kr, å da satte jeg en høy pris for å luke ut slike mld å heller få mld fra mennesker som virkelig hadde tenkt seg om å evnt selge henne mye Billigere enn prisen som sto, for d var jo ikke viktig. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Advokattrussel. Som om det løser noen floke. For den latterlige lave pengesummen, så er den der trusselen mest for å skulle ha/få rett. Men et velment tips til de som ikke kjenner hunderaser/hundeblandinger inn og ut, så kan jeg varmt anbefale følgende bok vi benyttet: Complete Puppy & Dog Care av Bruce Fogle ISBN 978-1-84533-553-3 Her er hvordan det står skrevet om det valget vi gjorde oss: Rasenavn To capture the personality of this wonderful breed, think "navn på en renraset annen hundetype" (see pages nn-n) with an IQ transplant. Increasingly popular in North America and becoming better known to dog owners in Europe after winning Crufts Dog Show in England in 200N, The blandingsrasenavn exemplifies the transition of dogs from their old practical roles to their new function as affable, participating members of the extended human family. This breed is a harbinger of the future. An ideal first-time choice Developed in California around 100 years ago from hunderase and hundetype imported from land and land, this breed is very much like Californians once were: easy-going, laid back, and cool. Whether you want a relatively small dog or a large one, the hundeblandingsrase fits the bill; its size range is greater than most other popular breeds. It may still be capable of oppgave, and it's a winner at agility and obedience trials, but the hundeblandingsrase's niche is that of an ever-more popular household companion. Playful and trainable Generally uninterested in being "top dog", less inclined than most other breeds to be snappy (although still responsive and alert as a watchdog), happy to mess around with kids, this is a superb modern companion dog, in the same category as the hunderase (see page nn), hunderase, hunderase (see page nn), and hunderase (see page nn). A potential problem is the tendency among some breeders to breed down in size, which can bring increased nervousness. What to expect Personality Hunderase are contented extroverts who wants to be playful, active kids, with the bonus that they're more trainable than most kids, less aggressive or destructive, and will never, ever experiment with alcohol or drugs. Health While hip dysplasia is the only common inherited disorder, deafness may also occur in farge, because it can be associated with the farge colour gene in all breeds. Time taker The dense coat sheds copiously and needs daily attention. (KAN SKRIVE UNDER PÅ AT DET IKKE ER TILFELLE MED VÅR UTGAVE). Spesiellt det med daglig oppmerksomhet er unødvendig på behåringen. Den røyter heller aldri, men mister hår sakte men sikkert. Obedience training is usually short and easy, but this breed thrives on advanced training, in both games and agility. Facts and Figures Height: 46 - 58 cm Weight: 16 - 32 kg Life expectancy: 13 years First use: Oppgave Country of origin: USA Colour: Black, blue merle, red merle, red; either solid or with white Excitable: 7 - 9 Trainable: 10 Vocal: 4 Playful: 8 Pushy puppy: 2 - 4 Høyde puppy under 25 cm Høyde adult ca 50 cm på hode Dette er et utdrag om en blandingstype rase. Det er omtalt mange mange flere raser på nøyaktig denne måten. Ellers er det også noen tips om stell av hund og sånn. Skulle gjerne ha røpt alt om navn på denne hundetypen, men for å vokte egen anonymitet her på forumet så vil jeg helst ikke røpe det fullt ut til hvem som helst. Du ser jeg har over 20 tusen innlegg. Og en slik detalj som hund vil jo kunne røpe mer om meg. Endret 3. desember 2018 av G Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Personlig hadde jeg heller gitt bort hunden min gratis (om jeg måtte bli kvitt den) for å sørge for at den kom til en 100% ordentlig familie enn å få penger for den. Det viser seg at dyr man tar betalt fort jevnt over blir behandlet bedre enn de som gis bort gratis. Dette er noe av grunnen til at vi stadig hører om kattunger kastet i søpla, mens det mye sjeldnere skjer med valper. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Har hørt skrekkhistorie om folk som har hatt hunder i et kott i hjemmet sitt dag ut og dag inn. Horribelt. Skal man velge ja eller nei til å anskaffe seg hund, så må man tenke seg om mer enn en gang, og tenke igjennom konsekvensene. Det må alltid være et familimedlem som forplikter seg 100 % til å gå turer, mate den og andre oppgaver som måtte komme. For man kan gå lei, og man inngår en årevis lang "avtale" som man skal følge opp. Du er mindre fri hva gjelder utgifter ved ferie. Kennel koster penger, det kan være utfordrende å pushe hunden på noen andre mens du er bortreist. Det kommer gjerne noen nesten årlige tannrenseutgifter hvor hunden må dopes helt ned. Skal du forsikre den, eller sette til sides den årlige forsikringspremieinnbetalingen som en buffer. Hva strategi har du når den blir alvorlig syk. Er du villig til å betale i dyre dommer dersom uhellet skulle ramme din hund eller holde forsikring som bufferen sånn i tilfelle. ER du villig til å avlive hunden dersom den ikke skulle få det særlig godt i den siste fasen. Endret 3. desember 2018 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Nja, du kan fint få tak i en gratis valp i norge også hvis du ikke er kresen på noen ting, katter blir sett på som skadedyr mer enn hunder fordi hunder er flokkdyr og det er ikke katter, katter går helst på solo eventyr og folk føler da at det er lettere å menneskeliggjøre hunder og føle sympati med dem enn det er med en katt man ikke helt skjønner seg på. Det hele bunner i ignoranse og mangelen på vilje til å gjøre research. Altfor mange folk er late jævler som ikke burde hatt dyr i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå