G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 (endret) Det finnes også late folk som ikke er fullt så jævler, men som det likevel skorter for når det kommer til optimal oppfølging av husdyret sitt. Vi hadde katt i oppveksten min, og det var fint lenge og vel. Men jeg kunne personlig ikke tenkt meg å ha katt, som du sier så er det mye solo, de klatrer og klorer noe for jævlig på møbler noen av dem. Da hadde det vært mer ok å hatt fugl eller fisk, eller selvsagt hund (men hund er ekstra krevende i lengden). Kanin er det jo også noen som har. Hest er sikkert det aller mest krevende som finnes av husdyr (spesiellt krevende for bynære folk) ? Endret 3. desember 2018 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Jeg vet ikke om jeg noensinne kan leve uten katt eller hund igjen. Begge deler er så flotte dyr som gir deg sååå sinnssykt mye tilbake hvis du bare legger litt energi i dem. Katter er flotte, sære skapninger, just like me, men de er egentlig ganske enkle å ha med å gjøre og lese hvis du bare bruker litt tid med dem, folk flest virker å ha dette inntrykket av at katter er som pyntegjenstander som ikke har noen personlighet og bare er en sur jævel, når de egentlig ikke skjønner katter overhode og hva pus prøver å fortelle deg. Jeg er den type person som gjerne løfter på en fremmed katt og koser litt med den hvis jeg får lov, aldri blitt klort eller bitt randomly av en fremmed katt. Her om dagen koste jeg med min egen pus, så koste jeg med magen hennes fordi hun la seg på rygg og ville ha kos på magen, så la jeg hodet mitt på magen hennes mens vi fortsatte å kose og kose og kose... Man har ikke virkelig levd før man har fått legge hodet på en myyyyyyk kattemage uten å få øynene dine klort ut. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Jeg gir hunden litt massasje noen ganger ukentlig ihvertfall. Litt myk massasje har alle skapninger som regel godt av, det funker spesiellt godt på hund ihvertfall. Den får mer massasje enn det mennesket jeg har i mitt liv. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Kjenner det koker i meg når jeg leser dette. Virker ikke som hundevante folk når de krever å angre kjøpet etter et døgn. Og ikke folk jeg ville latt dyret mitt bodd hos. Du kan jo tenke deg hvordan dyret vil bli behandlet i et hjem der han er sterkt uønsket. Kronen på juvelen er jo at de truer med advokat. Perfekt. Du kan jo si at du tar tilbake dyret, med at de leverer det tilbake selv. Iom at du ikke har bil. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Kanin er det jo også noen som har. Kanin er greit, den kan spises hvis du blir lei av den... 5 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Det kan da hunden og? 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Vi bure ikke spise andre kjøttetere. Hundefor består av mange dyredeler som kan inneholde parasitter og bakterier hunden kan takle men som vi mennesker ikke takler. Kaniner er safe fordi de ikke spiser kjøtt. Samme med hamster, og marsvin er jo fortsatt populært å spise flere steder i verden i forskjellige kulturer. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Vi bure ikke spise andre kjøttetere. Hundefor består av mange dyredeler som kan inneholde parasitter og bakterier hunden kan takle men som vi mennesker ikke takler. Kaniner er safe fordi de ikke spiser kjøtt. Samme med hamster, og marsvin er jo fortsatt populært å spise flere steder i verden i forskjellige kulturer. Nja, både og. Det er noe du inbiller deg det da https://huntfish.mdc.mo.gov/hunting-trapping/species/rabbit/rabbit-safety-health Det er mange "issues" med å spise ymse gnagere. Husker jeg så et program på TV om en av de monty python folka som reiste verden rundt (palin kanskje), hvor han var med å spiste murmeldyr. Dette ble da nevnt som å være som en risikosport da den kunne være bærer av parasitt eller sykdom (husker ikke hva i farten). Sånt kjøtt må kokes i det aller aller lengste før det spises: https://no.wikipedia.org/wiki/Murmeldyr https://foreverroamingtheroads.com/bizarre-foods-mongolia/ Å spise marsvin: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2401634/Over-80-people-fall-sick-eating-GUINEA-PIG-Minnesota-food-festival.html Nå vet jeg jo ikke inn og ut om marsvin, om det er salmonella som er dens vanligste fallgruve ved tilberedelse. Men måtte jo google det og kom over den lenken du ser ovenfor. https://www.bbc.com/news/magazine-22812158 Som sikkert de fleste har fått med seg så er det tradisjon i sør-amerika spesiellt. Får så mange hvordan stelle hamster og marsvin treff at jeg gidder ikke å angripe det fra den vinkelen. Så da går jeg rett på å søke opp sykdommer relatert til gnagere, enkelt og greit: Rodents are also significant vectors of disease.%5B140%5D The black rat, with the fleas that it carries, plays a primary role in spreading the bacterium Yersinia pestis responsible for bubonic plague,%5B141%5D and carries the organisms responsible for typhus, <a data-ipb="nomediaparse" data-cke-saved-href="https://en.wikipedia.org/wiki/Weil"href="https://en.wikipedia.org/wiki/Weil" s_disease"="">Weil's disease, toxoplasmosis and trichinosis.%5B142%5D A number of rodents carry hantaviruses, including the Puumala, Dobrava and Saaremaa viruses, which can infect humans.%5B143%5D Rodents also help to transmit diseases including babesiosis, cutaneous leishmaniasis, human granulocytic anaplasmosis, Lyme disease, Omsk hemorrhagic fever, Powassan virus, rickettsialpox, relapsing fever, Rocky Mountain spotted fever, and West Nile virus.%5B144%5D Rodent Bait Station, Chennai, India Because rodents are a nuisance and endanger public health, human societies often attempt to control them. Traditionally, this involved poisoning and trapping, methods that were not always safe or effective. More recently, integrated pest management attempts to improve control with a combination of surveys to determine the size and distribution of the pest population, the establishment of tolerance limits (levels of pest activity at which to intervene), interventions, and evaluation of effectiveness based on repeated surveys. Interventions may include education, making and applying laws and regulations, modifying the habitat, changing farming practices, and biological control using pathogens or predators, as well as poisoning and trapping.%5B145%5D The use of pathogens such as Salmonella has the drawback that they can infect man and domestic animals, and rodents often become resistant. The use of predators including ferrets, mongooses and monitor lizards has been found unsatisfactory. Domestic and feral cats are able to control rodents effectively, provided the rodent population is not too large.%5B146%5D In the UK, two species in particular, the house mouse and the brown rat, are actively controlled to limit damage in growing crops, loss and contamination of stored crops and structural damage to facilities, as well as to comply with the law. KILDE: https://en.wikipedia.org/wiki/Rodent#As_pests_and_disease_vectors Nå tror jeg at jeg erindrer at faren med å spise murmeldyr i mongolia var trikinose. Det samme som våre griser blir testet for på slakteriene. Det finnes vel antakelser i fra symptombeskrivelser av berømte historiske mennesker som kan ha fått trikinose og så dødd av det. @BuffyAnneSummers: Jeg har fått med meg din kulturelle bakgrunn fra hva du skrev både i denne tråden og andre. Dette er overhode ikke noe negativt ment ved, men jeg antar ihvertfall at din tilnærming når du skrev om hvor farlig det er å spise kjøttetere kontra f.eks. gnagere er av et mer kulturelt opphav enn noe annet. Kanskje også religiøs indoktrinering i matveiene. Og det er jo ingenting galt med den kulturelle arven sånn sett, fordi den nok ofte kan ha opphav i praktiske erfaringer. MEN, så er det dette da med når det går for langt hen. At to blir til mange.., enklere sagt det går inflasjon i det. Jeg tror spesiellt jødedom/kristendom og en del andre trossystemer sliter med nettopp den nøyaktigheten som dagens vitenskapelige tilnærming kan klare å sortere ut av. F.eks. så er det helt tryggt å spise gris som har blitt undersøkt, men kan være dødelig for det. Og ikke kun parasitter er et dilemma vedr. gris/svin. Men også urinsyre i blodet på grisen. Det er derfor grisekjøtt stinker som fy etter kun korte dager i kjøleskap. Gris kan være direkte farlig å spise, så ikke hjemmeslakt grisen. Samt at det er for "fastfood" å regne. Konsumer det kort tid etter slakting så det ikke stinker vemmelse. Så slike erfaringer gjort av kulturelle samfunn i oldtiden kan mer enn gjerne ha plukket med seg at folk har dødd av konsum av gris, samt at det også stinker fy i det varme klimaet kort tid etter slaktingen, pga. grisens noe begrensede evne til å skille ut nok urinsyre gjennom organene. Du har likevel en enda større urinsyre kjøttkilde i naturen. Haiene, de er virkelig stappfulle av urinsyre i blodbanen, da de virkelig mangler evnen til å kvitte seg med nok urinsyre i fra blodet. Haien gjør seg vel av med "lite" urinsyre over gjellene. Derfor er også konsum av hai lite appetittvekkende. Selv om f.eks. islendinger konsumerer dette i sterkt fermentert utgave hakarl. Forresten denne googlingen gjorde meg klokere: Hamstere er "alt-etere", altså omnivores. Dessuten så har jeg med selvsyn sett de søøøte piggsvinene ordentlig godte seg i en åpen komposthaug en gang hvor jeg forsøkte å kompostere noe kjøttrester. Dette gjelder alle: Man har ofte mye å lære om verden rundt seg. At skolegang er nyttig - uten tvil, men jeg tror en del skolegang også kan virke direkte fordummende på folk. Det å erfare verdenen for hva den er, det er også viktig. Derfor så stoler ihvertfall ikke jeg 100 % på f.eks. leger som har haugevis med utdannelse. Jeg stoler jo på dem, bare ikke 100 % Endret 4. desember 2018 av G Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Vi spiser kylling... kjøtt man kan dø av. 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Det høres ikke ut som denne hunden har det bra i sitt nye hjem. Og den er visst heller ikke ønsket.Hvis du er glad i hunden din så tar du den tilbake og finner et trygt og godt hjem til den.Sett den heller bort på omplassering eller som forvert. Ta en grundig gjennomgang med nye eiere, avtal gjerne en prøvetid.Og ikke se deg blind på prisen. Dropp de 7500, og finn heller et verdig liv til hunden med nye gode eiere! 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Hvis du vil spille djevelens advokat, ikke å anbefale! (krigserklæring) Så kunne du vel dratt en stygg en tilbake, og sagt at det høres ikke ut som et godt hjem for hunden, og at du vurderer å rapportere dem for dyremishandling (guttungen som er for brå/voldsom) til mattilsynet? Tror ikke det bringer med seg noe godt det da, men.. som et tankeeksperiment. Nei, du må nok forsøke å fortsette dialogen i ordnete former, forsøke å imøtekomme dem så langt du mener er rettferdig å strekke seg. Advokatrusselen fra kjøper, den var stygg. Tviler på at de drar advokatkortet helt ut til the bitter end jeg. Pengesummen er rett og slett for liten, og egner seg mer i forliksrådet. Forliksrådsbehandling koster litt over kr 800 tror jeg. Så dersom den advokattrusselen kommer på ny. Så hadde jeg haaaalt dem inn for forliksrådet var jeg deg! At du etablerer en forliksrådsbehandling. Det vil også kunne sette dem på plass sånn for framtiden, slik at de stopper med å tukle med slike advokatkortstokker. Det lønner seg også å gjøre ting skriftlig framover! Det er litt pes å gjøre ting så formelt, men du kan spare deg for mye hodebry og arbeid i etterkant om du både i et salg eller etter at konflikt oppstår gjør ting så skriftlig du bare kan gjennom hele prosessene. Endret 4. desember 2018 av G Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Du snakker om ville gnagere. Det er ikke aktuelt at en tam gnager er like sykdomsbefengt som en vill en. Det samme gjelder alle dyr. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Kjenner det koker i meg når jeg leser dette. Virker ikke som hundevante folk når de krever å angre kjøpet etter et døgn. Og ikke folk jeg ville latt dyret mitt bodd hos. Du kan jo tenke deg hvordan dyret vil bli behandlet i et hjem der han er sterkt uønsket. Etter som eg har forstått så er det forholdsvis vanlig i hundemiljøet å spesifikt avtale andre vilkår enn det som gjeld når ein kjøper gjenstandar. Deriblant at selgaren har rett til å ta tilbake hunden på bestemte vilkår. Det kan derfor være at denne kjøparen har hatt ei forventning om at også dette salget var på samme måte. Ellers er eg heilt enig når det gjeld dyrevelferden, det er stor forskjell på kva rettigheiter og plikter partane har etter lova, og kva som er best for hunden. Dette er eit verdivalg som trådstarter må gjere, enten vise til at det ikkje foreligg grunnlag for å heve avtalen og at kjøpt er kjøpt. Eller la juss være juss og heller akseptere å heve kjøpet for å sikre at hunden har det godt. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Når kjøper ønsker å heve etter kun ett døgn, så bør det være OK - litt fradrag for evt reise og ulempe bør du få. Du får prøve å sjekke ut neste kjøper bedre. Forliksbehandling koster ett rettsgebyr (1130,-) og tar 2-3 mnd. Advokat er ikke å anbefale før verdiene overstiger ca 30x det,- (eller man er helt sikker på å vinne slik at tapende part betaler saksomkostninger) Det er levende vesener vi snakker om og ingen fasit på hvordan de er i samspill. Antar at barns sikkerhet vil veie tungt ift hunden i en forliks- og rettsbehandling. Har passet hund for andre og vet såpass at hunder kan ha sterk knytning til eier, som ikke nødvendigvis overføres til ny eier eller den som passer hunden. Dvs når det er snakk om hvor rolig eller nervøs hunden er f.eks. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Du snakker om ville gnagere. Det er ikke aktuelt at en tam gnager er like sykdomsbefengt som en vill en. Det samme gjelder alle dyr. Jeg er tilbøyelig til å være med på den noten et stykke på vei. Men, man har også grelle eksempler på f.eks. kugalskap på tamkyr. Og skrapesjuke på tamsau. Salmonellainfeksjon, eller hønselammelse på tamhøns og listen er nok ikke helt utfyllende fra meg på hva som finnes på husdyrhold. Endret 4. desember 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Når kjøper ønsker å heve etter kun ett døgn, så bør det være OK - litt fradrag for evt reise og ulempe bør du få. Du får prøve å sjekke ut neste kjøper bedre. Forliksbehandling koster ett rettsgebyr (1130,-) og tar 2-3 mnd. Advokat er ikke å anbefale før verdiene overstiger ca 30x det,- (eller man er helt sikker på å vinne slik at tapende part betaler saksomkostninger) Det er levende vesener vi snakker om og ingen fasit på hvordan de er i samspill. Antar at barns sikkerhet vil veie tungt ift hunden i en forliks- og rettsbehandling. Har passet hund for andre og vet såpass at hunder kan ha sterk knytning til eier, som ikke nødvendigvis overføres til ny eier eller den som passer hunden. Dvs når det er snakk om hvor rolig eller nervøs hunden er f.eks. Nja, jeg er nå ikke så sikker på hva de ville ha kokt i hop som en mekling eller evt. dom som partene er forpliktet å følge så sant de ikke anker inn i "det virkelige" rettsapparatet. Noe som nok vil være for idioti å regne av de juristene som skal vurdere å akseptere saken inn for ordentlig domstol. Selv om det finnes mye lover og regler for ting så vil folkene som behandler det måtte utøve et fornuftig skjønn. Jeg er ikke så automatisk begeistret for den forhåndsdommen du utøver ift. gutten. Saken har to parter. Og bjeffing er hundens eneste måte å si i fra på at den enten er begeistret, varsler flokken sin (menneskene) om utenforstående fare og/eller forteller gjennom knurring, flekking av tenner og bjeffing at du bør holde avstand. Dersom gutten ikke forstår dette, så må han nesten være mentalt tilbakestående. Noe som jo ikke er tilfelle, for her forteller kjøper tydeligvis at gutten har vært redd. En fornuftig respons det med redsel. Redsel er sunt og ikke noe som bør farliggjøres. Gutten har sannsynligvis aldri vært i fare noen gang i denne saken. Dersom han ikke har utfordret sjebnen og kan ha mottatt evt. et bitt eller noe sånn for å bli irettesatt av hunden om at en grense er passert. Husk også at det er stor sannsynlighet for hundevante forliksdommere, og dersom de har null erfaring om hund, så kan det innkalles ekspertuttalelser (ihvertfall i en ordentlig rettsak). Det er også en viss fare for at motparten kan begynne å lyve. Noe som ikke ser ut å ha skjedd til nå. Så da er det mindre sannsynlig at har skjedd også. Kjøper har nemlig allerede røpt at gutten hunden har vært redd. Så å komme etterpå med at gutten ble bitt som løgn ville være patetisk. For det hadde garantert kommet fram på bordet første gang. Dersom en bitthistorie blir trodd, så er det kanskje også bittmerker og oppsøking på legevakt for rabiesvaksinering. Da kan hunden i verste fall bli avlivet. Noe jeg ikke tror vil skje her, slik jeg leser denne diskusjonstråden. Edit: Det er dessuten ingenting som hindrer kjøper i å be om å få vurdert den avlivet, kun dyrlege står i mellom som vurderingspart der. Det er kjøpers hund nå. Det vil selvsagt være umoralsk, men en dyrlege kan kanskje ta feilvurderinger også de. Uansett så skal ikke selger kunne klandres for det kjøper har foretatt seg. Endret 4. desember 2018 av G Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Det er en renraset hund, men uten papirer, satte prisen til 7500, litt høyt Hva slags hund er det? Anonymous poster hash: 62fcd...b37 Lenke til kommentar
Lissie123 Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Det er en dverg pincher tispe, enda valp ? prisen var satt høyt for å luke ut useriøse kjøpere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå