Gå til innhold

Har en app-idé, men null snøring på koding, hva som trengs...

BVB09

Anbefalte innlegg

En app der man logger inn, har et synlig brukernavn, har en slags venneliste og legger til venner og en slags av- og på-knapp. Hele funksjonaliteten er å vise om man er tilgjengelig eller ikke ved å bruke knappen, ikke en meldingsfunksjon (men ville ikke skadet om det også lar seg gjøre). En fordel om man kan skrive inn litt tekst eller legge inn et bilde på profilen, men det er ikke noe must. Gjerne felles liste for Android og iOS.

Er dette enkelt å få til? Må betale for serverplass? Finnes noe sånt allerede? Jeg er mer opp av funksjonaliteten, for å bruke appen selv, enn det å evt tjene penger på dette.

Endret av BVB09
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Facebook/Messenger og flere har slik funksjonalitet. Det fordrer dog at man er aktiv i appen, det er ikke en logg inn og logg ut modell. Det er kanskje det største ankepunktet mot din idé, den fordrer at folk aktivt markerer seg som tilgjengelig. Og da er spørsmålet: Tilgjengelig for hva? Hva er incentivet til å gjøre seg tilgjengelig her, og er det stort nok til at folk faktisk gidder eller husker å sjekke inn og ut i løpet av dagen?

Nei, det er ikke vanskelig å lage en slik app, men all utvikling krever at man kan i hvert fall litt programmering. For så enkle apper finnes det verktøy som fungerer både for iOS og Android, så det er ikke noe problem. Skal man først lagre status et sted, så kan man godt lagre bilder og tekst. En enkel meldingsfunksjon når du har appen åpen er heller ikke rare jobben, men selvsagt litt mer om den skal varsle om meldinger i bakgrunnen.

Så snart det er flere brukere enn deg og et par kamerater kan det fort gjøres vanskeligere: Skal folk kunne reservere seg mot å ha deg på vennelisten, skal det være noen admin som tar seg av spam og mobbing i meldingene, og så videre...

Når det gjelder serverplass er det plass og trafikk som gjelder. Om du og et dusin eller to med venner bare skal lagre status og kanskje noen meldinger, så finnes det løsninger som er gratis for så små volumer.  

Men som sagt: Litt usikker på hva du egentlig tenker at applikasjonen skal være til nytte for.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Facebook/messenger er ikke et alternativ ettersom man skal stå med brukernavn og ikke fornavn og etternavn. Dette er ment til spillformål, for å se hvem som både er online og i tillegg er tilgjengelige for å joine et lag. Det er ikke en god nok funksjon for dette i spillet.

Trenger ikke meldingsfunksjon ettersom man enkelt og greit kan ha kontakt på andre måter. Bilde ville vært for å vise spillstats, som gir en indikasjon på hvor bra man gjør det i spillet. Evt kan man skrive inn tallverdier for dette istedenfor å laste opp skjermbilde.

Lenke til kommentar

Ok. Så dette er en liste der folk skal kunne si om de er tilgjengelige for å spille (altså online) og om de er ledige på markedet. Det bør kanskje være to ulike "flagg", da: Det ene forteller om man er online, det andre om man er ledig for et nytt lag.

Selve kontakten og "Har du lyst til å bli med på vårt lag?" skal dere altså ta via andre kanaler. Da må dere vel også ha en form for kontaktdetaljer: Epostadresse eller annet der man kan bli kontaktet. Eller er det en meldingsfunksjon i spillet som kan brukes til dette, da behøver dere bare brukernavnet?

Hva er formålet med "vennelisten"? Hva er kriteriet for at noen skal være en venn, utover å være registrert på appen?

Lenke til kommentar

Facebook/messenger er ikke et alternativ ettersom man skal stå med brukernavn og ikke fornavn og etternavn. Dette er ment til spillformål, for å se hvem som både er online og i tillegg er tilgjengelige for å joine et lag. Det er ikke en god nok funksjon for dette i spillet.

Trenger ikke meldingsfunksjon ettersom man enkelt og greit kan ha kontakt på andre måter. Bilde ville vært for å vise spillstats, som gir en indikasjon på hvor bra man gjør det i spillet. Evt kan man skrive inn tallverdier for dette istedenfor å laste opp skjermbilde.

Hvilket spill er det snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en kolonne med venner, og hver person har en knapp som enten er "av" eller "på" i en kolonne ved siden av brukernavnene, for eksempel grønn eller rød. Online og tilgjengelig, eller utilgjengelig uansett om det skyldes at man er offline eller spiller med noen atm. Det at folk er online er ikke så interessant. Det kan jeg enkelt se på andre måter.

Bruker allerede apper og en meldingsfunksjon for å sende meldinger, men vet ikke om folk er tilgjengelige eller ikke. Sånn som det er nå må man enten sende meldinger i hytt og pine for å finne ut om folk er tilgjengelige, eller så må man bruke tid på å lete opp hver enkelt person og se om vedkommende er i et lag. Det er unødvendig tungvint. Det er uansett mulig å stå oppført i et lag allerede, når man sjekker i spillet, men likevel være tilgjengelig fordi det ikke er noen andre i laget som er online. man er i ferd med å forlate laget osv.

Hensikten med vennelisten er bare å få en oversikt over hvem som er tilgjengelige, av de det kan være aktuelt å spille med. Man bare legger til de som holder et bra nivå og virker ålreite mtp at man skal spille på samme lag.

Lenke til kommentar

Skjønner godt formålet da jeg tenkte litt på det samme da jeg selv var mer aktiv med onlinespilling: Det hadde være greit å ha en liste på telefonen med folk som var tilgjengelige, uavhengig om de var online eller ikke. Da kunne man også slippe unødvendig mas selv når man ikke var tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere f.eks bruker discord eller noe annet til å kommunisere, så er det vel ikke værre enn å prøve å få folk til å skrive "klar, 20.00" (klar fra nå til kl xx). Klarer man ikke innføre noe slikt så tror jeg heller ikke folk gidder å åpne en app for å trykke seg selv 'klar' og ikke minst ta seg selv vekk som 'klar' når de finner på noe annet.

Så sjansen er da stor for at man ender opp med en høy rate på false positives.

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Hvis dere f.eks bruker discord eller noe annet til å kommunisere, så er det vel ikke værre enn å prøve å få folk til å skrive "klar, 20.00" (klar fra nå til kl xx). Klarer man ikke innføre noe slikt så tror jeg heller ikke folk gidder å åpne en app for å trykke seg selv 'klar' og ikke minst ta seg selv vekk som 'klar' når de finner på noe annet.

Så sjansen er da stor for at man ender opp med en høy rate på false positives.

Jeg liker egentlig ikke Discord. Fikk et veldig dårlig førsteinntrykk. Om folk slår av og på eller ikke vet man ikke før man har prøvd, men godt mulig at jeg ville tatt dette langt mer seriøst enn folk flest. Folk er jo ofte slappe.

Lenke til kommentar

Er dette noe du selv har greie på? Hvordan går man fram?

Hvis det på død og liv må være en app, så sjekk litt på youtube: "android studio tutorial" - men tror heller du vil lage en enkel webside i starten.

Jeg liker egentlig ikke Discord. Fikk et veldig dårlig førsteinntrykk. Om folk slår av og på eller ikke vet man ikke før man har prøvd, men godt mulig at jeg ville tatt dette langt mer seriøst enn folk flest. Folk er jo ofte slappe.

Poenget var ikke discord, men å sjekke om folka du henger med i det hele tatt gidder å melde i fra når de er klare og ikke klare. Eller så tror jeg prosjektet er litt dødfødt.

Men for all del, det kan være en god læring for deg.. perfekt startprosjekt for å lære koding det her.

Lenke til kommentar

Er dette noe du selv har greie på? Hvordan går man fram?

Pensjonert programmerer av fag og yrke siden 80-tallet, så jeg kan i hvertfall litt. :)

Hvis du faktisk har lyst til å lære deg programmering, og er villig til å spandere tid og kroner på det, så skal du gjøre et par ting:

1. Sett deg inn i hvilke verktøy som finnes for å lage cross platform (iOS og Android) apper, og hvilke som anbefales for begynnere. 

2. Med deg på et nettkurs i dette verktøyet, for eksempel på Udemy.com. 

Men som uGn sier: Dette kunne jo være en enkel web-app også. Da kan du bruke javascript eller lignende, og det finnes det masse gratis ressurser for å lære seg.

Jeg har dessverre ikke fulgt med på mobilverktøy-siden etter at jeg ble pensjonist, så jeg kan ikke anbefale noe selv. Jeg har laget litt hobby-apper i Xcode og Swift, som er meget gode greier, men som selv om det teknisk støtter kompilering for andre plattformer vel i praksis bare funker for å lage en hel app med grensesnitt på iOS foreløpig. (Noen som vet annet får rette på meg.)

Lenke til kommentar

Hvordan er den malplassert, det burde være påkrevet lesning for alle som "har en ide", men har null snøring, slik som deg?

Kanskje fordi han så langt ikke har gitt inntrykk av at han trenger noen til å lage appen for seg, bare lurer på hvor vanskelig det er, og heller ikke har antydet at dette skal bli en lønnsom business for ham selv eller andre. Han trenger noe han kan bruke blant folk han "kjenner" i FIFA-miljøet, og vil han lære seg å kode for å lage den selv så er det fine saker...

Ja, jeg har truffet en del på alle disse årene som hadde "Den store ideen" og om jeg bare ville være med å lage applikasjonen eller sponse ham med verktøyene (jeg solgte slike også i noen år) så skulle vi begge bli rike. Men dette er i utgangspunktet ikke en slik historie.

Lenke til kommentar

...men som selv om det teknisk støtter kompilering for andre plattformer vel i praksis bare funker for å lage en hel app med grensesnitt på iOS foreløpig. (Noen som vet annet får rette på meg.)

Jepp, XCode er nå i utgangspunktet kun for utvikling til iOS, TvOS osv fra Apple, med Swift, det er særdeles lite funksjonelt når man skal over til Java for Android eller lignende.

En annen ulempe er selvfølgelig at det også kreves at man eier en Mac, nyeste XCode er nærmest totalt ubrukelig på PC-emulatorer.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi han så langt ikke har gitt inntrykk av at han trenger noen til å lage appen for seg, bare lurer på hvor vanskelig det er ..

Vel, okey, men "the idea guy" er fremdeles nærmest pålagt lesning, selv om han planlegger å gjøre dette selv.

Som utvikler, så vet vel du også at programmering ikke generelt er noe man lærer seg på kort tid fordi man har en ide til en app som kanskje kunne være nyttig.

Det er mye jobb, og det tar mye tid, for å ikke snakke om interesse, for å lære seg et språk som Swift eller Java godt nok til å lage noe som er brukbart.

I beste fall kanskje han kommer unna med PhoneGap, Qt, Ionic eller lignende opplegg, for å lettere kunne lage en app, men det vil fremdeles kreve en hel del tid og læring dersom han ikke kan noe som helst fra før, og de fleste gir opp, å blir til "The Idea Guy" lenge før de kommer så langt.

Poenget var at en ide til en applikasjon ikke er verdt stort, det er kunnskap og evne til å gjennomføre som betyr noe.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...