Gå til innhold

Bluescreen i Windows 98

Xvani

Anbefalte innlegg

Hei, nesten hver gang jeg skrur p& pc'en dukker det opp en bluescreen:

"The volume that was removed had open files on it. Press any key..."

Deretter trykker jeg, da kommer det en til:

"The file system mounted on the volume had data that needed to be flushed. Some data on the volume was lost. Press any key..."

Begge feilmeldingene er etterfulgt av (f0r press key): "Next time please check first to see if the volume can really be removed. "

Deretter trykker jeg, og en ny bluescreen kommer opp med en OE feil. Blir tvunget til & reboote etter uendelig med OE feil.

Hvilket volume er det snakk om? Hvordan kan jeg fjerne bluescreenen?

Formattering er ikke et alternativ da dette er en familie PC.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg ville gjordt (jeg har riktignok flere maskiner) var å puttet disken fra familie-PC'n inn i en annen maskin og kopiert ut viktige data, for så å satt disken tilbake og reinstallert Windows. Det er ofte (men ikke altid) den enkleste, eneste, og/eller kjappeste løsningen

I fremtiden er det lurt å ha viktige data på en egen disk/partisjon, fremfor å ha alt på samme partisjon, for med Windows98, og spesiellt på en familie-PC; har slike ting en tendens til å skje ofte. :roll:

Lenke til kommentar

Har desverre bare en maskin, er ikke i Norge, men hos en annen familie som ikke er min. Desverre er jeg n0dt til & bruke PC'en i skole sammenheng... og det er et ****** & skru den p& 100 ganger f0r den fungerer!

Men takk for tips!

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar

har du noen virtuelle disk-enheter?

hvis ikke; slå av maskinen, koble fra strømmen og åpne kabinettet...

sjekk at alle ide-kabler sitter godt på plass...

er også stor sansynlighet for at disken ligger på dødens rand... ta backup av alt du trenger... brenne cd/kopiere til annen fysisk stasjon... etter backup; høyre-klikk på c: i min datamaskin, velg egenskaper->verktøy -> feilsøking(tror jeg det heter) merk av for "søk etter og rett opp sektorfeil"... evt. avslutt til dos, og kjør chkdsk og scandisk..

edit: du kan også komme deg inn i dos ved å trykke F8 (eller muligens F4) rett etter bios, for så å velge "kun ledertekst"..

beklager all gjettingen min mht. eksakt formulering i valgene under win98, men det begynner å bli noen år siden jeg brukte den selv...

Endret av rwu
Lenke til kommentar

Joa takk for tips, begynner & bli noen &r siden selv..... Brukte bare 98SE selv :) (og win 95.. men..)

F&r ikke kj0rt diskfrag og scandisk i windows, selv med alle mulige prosesser avsluttet f&r jeg "innholdet p& disken er endret" men takk for tipset i DOS, visste ikke om det. f&r jeg sjekket sektorfeil i DOS, eller ikke?

Lenke til kommentar
Joa takk for tips, begynner & bli noen &r siden selv..... Brukte bare 98SE selv :) (og win 95.. men..)

F&r ikke kj0rt diskfrag og scandisk i windows, selv med alle mulige prosesser avsluttet f&r jeg "innholdet p& disken er endret" men takk for tipset i DOS, visste ikke om det. f&r jeg sjekket sektorfeil i DOS, eller ikke?

joda scandisk og chkdsk skal fungere under dos...

prøv: "scandisk /?" og "chkdsk /?" i dos for mer info...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...