Gå til innhold

Verdens første helt autonome fergeseilas gjennomført - teknologien er 100 prosent klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå gjenstår bare togene så kan vi få ned prisene på tog her i landet, uhørt at lokfører ska ha lønn tilnærmet en lege 

 

Sånn bortsett fra at en lokfører konstant har ansvaret for sikkerheten til mange hundre eller tusen personer? Den gode lønna sikrer seg vel at det er kvalifiserte folk som søker den jobben og får den i stedet for den gjengse truckfører. Og lønnsforskjellen er uansett en bitteliten dråpe i havet i forhold til kostnadene til innkjøp og vedlikehold av togsett og jernbane.

Hvor mye ekstra tror du innkjøp og drift av den selvkjørende teknologien koster i forhold til et vanlig manuelt lokomotiv? Det blir nok ikke billigere å kjøre tog, gitt. Men muligens noe sikrere, og mest sannsynlig vil jernbanen få vesentlig høyere kapasitet når automatiske styringssystemer etc tillater tettere køkjøring på togene enn i dag. Men da må det legges ned milliarder i nye signal- og styringssystemer først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Då må kioskpersonalet ta ei pause frå svele-steikinga.

Nah.. Svelesteike gjengen er allerede bytta ut med autonome kaffe/snacks/brus automater. Jeg antar bilett gjengen også snart blir bytta med autonome bomstasjoner. Det blir i det hele tatt få igjen til å håndtere unormalitetene.

 

Men, men ... en regner vel med ulykkene forkommer såpass sjelden at noen i ledelsen da tar ansvar ved å gå av. Deretter blir det kjekt promotert at nye elektroniske rutiner (software update) sørger for at det aldri skjer igjen. Går det lang nok tid mellom hver hendelse glemmer jo folk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at en lokfører konstant har ansvaret for sikkerheten til mange hundre eller tusen personer? Den gode lønna sikrer seg vel at det er kvalifiserte folk som søker den jobben og får den i stedet for den gjengse truckfører. Og lønnsforskjellen er uansett en bitteliten dråpe i havet i forhold til kostnadene til innkjøp og vedlikehold av togsett og jernbane.

Hvor mye ekstra tror du innkjøp og drift av den selvkjørende teknologien koster i forhold til et vanlig manuelt lokomotiv? Det blir nok ikke billigere å kjøre tog, gitt. Men muligens noe sikrere, og mest sannsynlig vil jernbanen få vesentlig høyere kapasitet når automatiske styringssystemer etc tillater tettere køkjøring på togene enn i dag. Men da må det legges ned milliarder i nye signal- og styringssystemer først.

Tog er det som er lettest å kjøre, og burde vært den med en av de laveste lønningene sett mot andre i samme kategori.

 

Latterlig at tog ikkje allerede er autonome

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at en lokfører konstant har ansvaret for sikkerheten til mange hundre eller tusen personer? Den gode lønna sikrer seg vel at det er kvalifiserte folk som søker den jobben og får den i stedet for den gjengse truckfører. Og lønnsforskjellen er uansett en bitteliten dråpe i havet i forhold til kostnadene til innkjøp og vedlikehold av togsett og jernbane.

Hvor mye ekstra tror du innkjøp og drift av den selvkjørende teknologien koster i forhold til et vanlig manuelt lokomotiv? Det blir nok ikke billigere å kjøre tog, gitt. Men muligens noe sikrere, og mest sannsynlig vil jernbanen få vesentlig høyere kapasitet når automatiske styringssystemer etc tillater tettere køkjøring på togene enn i dag. Men da må det legges ned milliarder i nye signal- og styringssystemer først.

Ansvar er en ting, men utdanning er noe helt annet, vil vi at nordmenn skal utdanne seg da må det lønne seg! når den kan ta en lite kurs på knapt et år og ende opp med 7-800k er det noe alvorlig feil. Leger og andre med lang utdanning sitter ofte igjen med studielån på flere hundre tusen og er langt bak køen både bolig og pensjons oppsparing,  ERMTS som norge og resten av europa alt bygger ut vil i stor grad sørge for autonome tog og det er bra! så gjenstår tbanen og trikk så har vi kvitt mafia virksomheten av lokfører sin fagorganisasjon  da gjenstår noen par igjen blant annet heismontører. 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

 

Utrolig trist.... Håper inderlig de innser galskapen og stoppen den autonome utviklingen!

Heller bedre å være stolt av dette! Galskap er det heller ikke.

Stolt over at de fjerner x antall arbeidsplasser? Nei fysj! Få det bort!

Lenke til kommentar

Stolt over at de fjerner x antall arbeidsplasser? Nei fysj! Få det bort!

 

Så hvem utvikler, produserer, monterer, vedlikeholder og overvåker disse autonome systemene? Aliens?

Har vi 80-90% arbeidsløshet pga at de manuelle industri-, fiskeri- og jordbruksarbeidsplassene er blitt borte? Traktorer og maskiner noe dritt?

 

Ja ja, hvis automatisering er ugreit er det nok plass til en til hos Amish-folket. De tenker mye i de samme baner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvem utvikler, produserer, monterer, vedlikeholder og overvåker disse autonome systemene? Aliens?

Har vi 80-90% arbeidsløshet pga at de manuelle industri-, fiskeri- og jordbruksarbeidsplassene er blitt borte? Traktorer og maskiner noe dritt?

Ja ja, hvis automatisering er ugreit er det nok plass til en til hos Amish-folket. De tenker mye i de samme baner.

Du glemmer det at flere i produksjon, montering vedlikeholds avdelingen forsvinner også etterhvert.

 

Og han som overvåker eksisterer allerede idag i form av maskinsjef eller teknisk inspektør.

Lenke til kommentar

Du glemmer det at flere i produksjon, montering vedlikeholds avdelingen forsvinner også etterhvert.

 

Og han som overvåker eksisterer allerede idag i form av maskinsjef eller teknisk inspektør.

 

Ja man har ropt om dette siden de første maskinene kom på slutten av 1800-tallet. Men har det blitt større arbeidsledighet?

 

Hvorfor skulle det forsvinne personer i produksjon, montering og vedlikeholdsavdelingen pga at kjøretøy blir selvkjørende? Vil det behøves færre skip og mindre vedlikehold? Og har maskinsjefen til enhver tid mulighet til å følge med på monitorer og evt visuell utkikk, og kunne ta over på noen sekunders varsel hvis automatikken streiker. Hmm. Kanskje noen få. Kanskje arbeidsledigheten vil øke med en liten promille for en kortere periode hvis de få som ikke lenger har arbeidsoppgaver er bakstreverske og har vanskeligheter med å tilpasse seg en annen type jobb.

Lenke til kommentar

Ja man har ropt om dette siden de første maskinene kom på slutten av 1800-tallet. Men har det blitt større arbeidsledighet?

 

Hvorfor skulle det forsvinne personer i produksjon, montering og vedlikeholdsavdelingen pga at kjøretøy blir selvkjørende? Vil det behøves færre skip og mindre vedlikehold? Og har maskinsjefen til enhver tid mulighet til å følge med på monitorer og evt visuell utkikk, og kunne ta over på noen sekunders varsel hvis automatikken streiker. Hmm. Kanskje noen få. Kanskje arbeidsledigheten vil øke med en liten promille for en kortere periode hvis de få som ikke lenger har arbeidsoppgaver er bakstreverske og har vanskeligheter med å tilpasse seg en annen type jobb.

Prosjektavdeling blir ofte avviklet når prosjektet er ferdig.

 

Produksjonsprosessen eksisterer allerede, blir bare byttet produkt.

 

Montering vil såklart avta med tid, og da kommer vi tilbake til vedlikehold.

Lite vedlikehold, og personer somner ansvarlig for dette er få.

 

Ikkje færre skip nei, men en besetning på 8+ mennesker blir feks erstattet med 2, + en i land.

 

Langt mindre vedlikehold ja. Sier seg selv når det blir mer elektrisk.

 

Skjønner ikkje helt spm ditt vedrørende maskinsjefen? Hvor kommer dette inn i bilde?

Lenke til kommentar

Prosjektavdeling blir ofte avviklet når prosjektet er ferdig.

 

Produksjonsprosessen eksisterer allerede, blir bare byttet produkt.

 

Montering vil såklart avta med tid, og da kommer vi tilbake til vedlikehold.

Lite vedlikehold, og personer somner ansvarlig for dette er få.

 

Ikkje færre skip nei, men en besetning på 8+ mennesker blir feks erstattet med 2, + en i land.

 

Langt mindre vedlikehold ja. Sier seg selv når det blir mer elektrisk.

 

Skjønner ikkje helt spm ditt vedrørende maskinsjefen? Hvor kommer dette inn i bilde?

 

Prosjektet blir ferdig, og så kommer det nye prosjekter, videreutvikling, nye kunder, nye båttyper og så videre. Leverandøren av det autonome systemet trenger en utviklingsavdeling (og en markedsavdeling, en økonomiavdeling, en ledelse etc).

 

Produksjonsprosessen for det autonome systemet eksisterer ikke, men må etableres. Sannsynligvis hos en håndfull leverandører.

 

Det blir selvfølgelig ikke mindre vedlikehold ved å ha mer komplisert teknologi? 

 

At 8+ blir erstattet av 2+ kommer ikke på tale før teknologien er så gjennomtestet at en kan slippe all kontroll. Kanskje det skjer i min levetid, kanskje ikke. Har det blitt færre mannskap på flyene etter at autopiloten kom?

 

Mer elektrisk - her diskuterte vi vel autonome fartøyer, ikke drivkilde?

 

Det var du som foreslo at maskinsjefen kunne ta seg av overvåkninga av de autonome systemene.

 

 

Samme søren. Ja det reduseres noen arbeidsplasser og skapes noen nye. Folk som er late eller ikke i stand til å lære seg noe nytt vil slite med å skaffe seg jobb - som vanlig.

 

Jeg ser ikke noe som helst nytt i dette, og hvordan har du tenkt å stoppe utviklingen - forby ny teknologi?

Nei, vær positiv og utnytt de mulighetene som byr seg.

Lenke til kommentar

Prosjektet blir ferdig, og så kommer det nye prosjekter, videreutvikling, nye kunder, nye båttyper og så videre. Leverandøren av det autonome systemet trenger en utviklingsavdeling (og en markedsavdeling, en økonomiavdeling, en ledelse etc).

Produksjonsprosessen for det autonome systemet eksisterer ikke, men må etableres. Sannsynligvis hos en håndfull leverandører.

 

Det blir selvfølgelig ikke mindre vedlikehold ved å ha mer komplisert teknologi? 

 

At 8+ blir erstattet av 2+ kommer ikke på tale før teknologien er så gjennomtestet at en kan slippe all kontroll. Kanskje det skjer i min levetid, kanskje ikke. Har det blitt færre mannskap på flyene etter at autopiloten kom?

 

Mer elektrisk - her diskuterte vi vel autonome fartøyer, ikke drivkilde?

 

Det var du som foreslo at maskinsjefen kunne ta seg av overvåkninga av de autonome systemene.

 

 

Samme søren. Ja det reduseres noen arbeidsplasser og skapes noen nye. Folk som er late eller ikke i stand til å lære seg noe nytt vil slite med å skaffe seg jobb - som vanlig.

 

Jeg ser ikke noe som helst nytt i dette, og hvordan har du tenkt å stoppe utviklingen - forby ny teknologi?

Nei, vær positiv og utnytt de mulighetene som byr seg.

Prosjektavdelingen eksisterer sikkert allerede, og er Prosjektavdelingen nyopprettet vil avdelingen oppløses når teknologien er levert.

Videreutviklingen taes til produsent.

 

Eg ville frem til at produksjon vil skape svært få jobber i og med at produksjonutstyret allerede eksisterer.

 

Du nevnte mindre vedlikehold, autonome skip = mer over på el drift= mindre vedlikehold

 

At maskinsjef/inspektør tar seg av overvåkning fra land er en selvfølge. Systemer er allerede implementert der data sendes til produsent/kontor for kontroll.

Kontor stillingen til maskinsjef kan såklart flyttes til land.

 

De fleste jobbene vil bli redusert mener eg da, men håper å ta feil.

 

Enig, folk som ikkje tilpasser seg vil slite.

 

Hvem snakker om å forby?

Og eg jobber med dette hver dag, og det hadde vært latterlig kjipt om eg ikkje var positiv til selve teknologien.

 

Er bare ikkje positiv til at teknologi skal erstatte 100% av menneskene uten at det produseres like mange jobber.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er bare ikkje positiv til at teknologi skal erstatte 100% av menneskene uten at det produseres like mange jobber.

Så lenge produksjonen er den samme (eller høyere) utgør ikke fall i antall jobber noen fare for BNP. Staten må bare skattlegge anderledes etterhvert (mer bedriftsbeskattning, mindre lønn) og bruke mer av pengene til livsopphold for folk.

Om hundre år går sånn ca 85% av befolkningen på NAV.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...