Gå til innhold

Hvilken 4K skjerm og hva bør jeg tenke på?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt greit oppdatert når dte kommer til teknologi og kjøpte for noen år siden en god skjerm med navn Dell U2713H. En 27" med 2560x1440 oppløsning. Denne skjermen fungerer utmerket den dag i dag og er i utgangspunktet helt super til mitt bruk.

Det jeg i hovedsak driver med er grafisk design. Blir en del Illustrator, Indesign og Photoshop etc. Noe videoredigering blir det, men det er såpass lite at det nesten ikke bør tas med. 

Hovedargumentet mitt vedrørende vurdering av 4K skjerm er at man får plass til mer på skjermen når man jobber.

Jeg sitter ca. 50cm. fra skjermen med hodet og størrelsesmessig fungerer egentlig en 27" bra nok. Om en større skjerm vil hjelpe meg er jeg usikker på....?

Den skjermen jeg allerede har kan jo evt. brukes som nummer to skjerm.

Når det gjelder pc'en så tror jeg denne er kraftig nok. Denne ble kjøpt ny for ca. 2 år siden fra komplett. Jeg husker ikke alle detaljer, men den har en i7 CPU på 4.2Ghz, 32GB. RAM, SSD disk og et Asus 1080 skjermkort.

Så det jeg lurer på, tatt i betrakning det jeg skriver over, er hva er det som anbefales av skjermer med 4K og hvilken prisklasse bør jeg legge meg på? Kom gjerne med noen eksempler :)

PS! Spille, gjør jeg nesten aldri.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er flere punkter så tenker jeg at det er mulig å gå opp i størrelse. Faktisk kan en gå helt opp til 40" og få samme ppi som før.

Kanskje 32" er mer passe?

2560x1440 27" har 109ppi

3840x2160 27" har 163ppi (Retina avstand 53 cm)

3840x2160 32" har 138ppi

3840x2160 40" har 110ppi

Har brukt denne siden til å regne ut: https://www.designcompaniesranked.com/resources/is-this-retina/

Når det gjelder hvilken skjerm så ville jeg unngått TN skjermer. Her er de andre:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s336629184&o=produkt_pris_inkmoms

Jeg vil tro at f.eks denne Samsung U32H850U er grei:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4335148

Ellers så er det lurt å tenke på om den skal ha heve/senke og være vippbar. Noen reklamerer med flimmerfri.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har Asus PG27AQ som er 10bit IPS, 60hz og har G-sync.

For meg er dette den perfekte 4k skjermen, da jeg kan bruke den til både bilde/video OG gaming. Den har liksom full pakke, bortsett hvis vi ser bortifra at storebroren finnes. Den har 4k, HDR, 10bit, G-sync, 100-144hz, og koster 26 000kr :p

Jeg kunne ikkje tenke meg noen annen 4k skjerm enn den og storebroren.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har Asus PG27AQ som er 10bit IPS, 60hz og har G-sync.

For meg er dette den perfekte 4k skjermen, da jeg kan bruke den til både bilde/video OG gaming. Den har liksom full pakke, bortsett hvis vi ser bortifra at storebroren finnes. Den har 4k, HDR, 10bit, G-sync, 100-144hz, og koster 26 000kr :p

Jeg kunne ikkje tenke meg noen annen 4k skjerm enn den og storebroren.

Prisen i seg selv er ikke uhyre viktig, men på den annen side så ønsker jeg ikke å gi mer enn nødvendig. Jeg spiller nesten aldri og jeg er derfor usikker på hvor viktig mengde hz er for min del. Å spille var jeg vel egentlig ferdig med for ganske mange år siden.

Hovedargumentet for å velge en 4K skjerm for min del er å få plass til mer på skjermen når jeg driver med illustrator, videoredigering etc. 

Jeg sitter stort sett rett foran skjermen så innsynsvinkel er vel heller ikke voldsomt viktig. 

Derimot er det viktig at skjermen er gjevnt opplyst og viser fargene mest mulig riktig. 

Så jeg skjønner ikke helt hva jeg skal med "full pakke" og betale nærmere 30 laken, når jeg kan kjøpe en god skjerm som passer til mitt bruk og samtidig ta med familien til Paris i en uke for den samme summen. 

Men det er helt sikkert en flott skjerm den du har. Men jeg hadde egentlig håpet at dette ikke skulle bli en "se hvor flott skjerm jeg har" tråd. Det hjelper meg ikke stort :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager, men denne tråden hadde jeg helt glemt. Mange jern i ilden etc....

Jeg er fortsatt litt usikker på om 4K skjerm er noe for mitt bruk. Jeg er veldig fornøyd med 27 tommeren jeg har fra Dell på 2760x1440 oppløsning. Vil jeg merke stor forskjell med en 4K skjerm?

Lenke til kommentar

Jeg har en Dell Ultrasharp 27" med 2K (Dell Ultrasharp 27" U2713HM) og en Asus skjerm med 4K (ASUS PG27AQ). Veldig fornøyd med begge to. Jeg har noe av det samme bruket som deg TS med litt spilling og redigering i noen av Adobe sine programmer. Det er veldiggreit å ha stor oppløsning på en av skjermene da en har plass til mer på den.

Jeg har et ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC skjermkort og anger litt på at jeg ikke kjøpte et Quadro eller Firepro da disse gir 10-bits hele tiden 1070-kortet gir kun 10-bit i DirectX og jeg bruker maskinen til såpass mye annet hvor jeg heller skulle hatt 10-bits men det får jeg huske på til neste gang.

Lenke til kommentar

Jeg har en Dell Ultrasharp 27" med 2K (Dell Ultrasharp 27" U2713HM) og en Asus skjerm med 4K (ASUS PG27AQ). Veldig fornøyd med begge to. Jeg har noe av det samme bruket som deg TS med litt spilling og redigering i noen av Adobe sine programmer. Det er veldiggreit å ha stor oppløsning på en av skjermene da en har plass til mer på den.

Jeg har et ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC skjermkort og anger litt på at jeg ikke kjøpte et Quadro eller Firepro da disse gir 10-bits hele tiden 1070-kortet gir kun 10-bit i DirectX og jeg bruker maskinen til såpass mye annet hvor jeg heller skulle hatt 10-bits men det får jeg huske på til neste gang.

Jeg har også den DELL-skjermen som du har. (mulig jeg skrev feil tidligere...) Jeg er også veldig fornøyd med denne. Men hvordan opplever du 4K skjermen i forhold? Er det verdt prishoppet hvis man ser bort fra at det er plass til mer på skjermen? Er bildet tydelig skarpere etc.?

Jeg kjører dog 2x ASUS 1080TI i SLI. Disse var svindyre og top of the line når jeg kjøpte pc'en i 2016. Tror jeg ga 19.000 bare for skjermkortene... puh... 

Lenke til kommentar

Men hvordan opplever du 4K skjermen i forhold? Er det verdt prishoppet hvis man ser bort fra at det er plass til mer på skjermen? Er bildet tydelig skarpere etc.?

Om det er noen forskjell i skarphet mellom de så er ikke det noe jeg har tenkt over. Mye av grunnen til at jeg kjøpte 4K skjermen er for å ha 10-bits fargebehandling i Adobe sine programmer (men her gikk jeg på en "smell" som nevnt over da skjermkortet kun leverer 10 bits farve i spill / når DirectX brukes) og spille et og annet spill i høy oppløsning. 

Ettersom du ikke har Quadro eller Firepro, som så langt jeg har forstått er de eneste skjermkortene som leverer 10 bits farve uansett (men som ikke leverer like bra oppløsning til spill som 1080-kortene du har), vil jeg nesten anbefale deg å gå for 2K skjermen. Det kan dog hende du har mer avanserte krav enn meg for behandling i Adobe enn det jeg har og at en 4K vil være bedre men det er nesten en vurdering som du må ta selv. 

Lenke til kommentar

Skarphet på skjermen kan måles i ppi (pixel per inch)

1920x1080 24" har 92 ppi (Retina avstand 94 cm)

2560x1440 27" har 109 ppi (Retina avstand 81 cm)

3840x2160 27" har 163 ppi (Retina avstand 53 cm)

163 ppi er regnet å være på grensen av hva øyet kan oppfatte på 53 cm avstand i følge Apples Retina definisjon.

3840x2160 kan defor regnes å være den perfekte oppløsning på en 27" skjerm. En annen fordel er at 2160p og 1080p innhold kan vises i full skjerm pixel for pixel, eller multiplisert med 2.

På en annen side er 2560x1440 bra det også, og er god nok oppløsning.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

men hvis man ser på denne:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AC32XB321HKBM/predator-xb1-32-gamingskjerm-xb321hk

Og denne:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACET430K/acer-et430k-43-4k-hdr-ready-skjerm-sort

Etter en rask kikk for en som er uerfaren, så ser disse relativt like ut i specs, men den ene er vesentlig større. Hvorfor er dne største mye rimeligere? Er det fordi den første er dyrere å lage grunnet høyere pixeltetthet etc.?

Lenke til kommentar

men hvis man ser på denne:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AC32XB321HKBM/predator-xb1-32-gamingskjerm-xb321hk

Og denne:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACET430K/acer-et430k-43-4k-hdr-ready-skjerm-sort

Etter en rask kikk for en som er uerfaren, så ser disse relativt like ut i specs, men den ene er vesentlig større. Hvorfor er dne største mye rimeligere? Er det fordi den første er dyrere å lage grunnet høyere pixeltetthet etc.?

Den første har Nvidia G-Sync noe som koster en god del. Dette gjør den til godt egnet for spilling med Nvidia skjermkort.

Den andre har ikke slik sync mulighet. Om du ikke spiller har dette ikke noe å si.

Lenke til kommentar

Spiller gjør jeg aldri (ironisk nok, selv om jeg har et rått skjermkort oppsett)

Jeg driver mest med grafisk design. og videoredigering samt bilderedigering av RAW filer i Lightroom. Ved siden av en del surfing på nett etc. Ser også en god del på Youtube videoer. 

Hovedformålet er å ha en skjerm med plass til mye på, samtidig som jeg ikke får noen skjerm som er noe dårligere en den jeg har med tanke på fargegjenngivelse og innsynsvinkel etc.

Lenke til kommentar

Spiller gjør jeg aldri (ironisk nok, selv om jeg har et rått skjermkort oppsett)

Jeg driver mest med grafisk design. og videoredigering samt bilderedigering av RAW filer i Lightroom. Ved siden av en del surfing på nett etc. Ser også en god del på Youtube videoer. 

Hovedformålet er å ha en skjerm med plass til mye på, samtidig som jeg ikke får noen skjerm som er noe dårligere en den jeg har med tanke på fargegjenngivelse og innsynsvinkel etc.

Høres nesten ut som en god Ultrawide skjerm med 3440x1440 er tingen. Stor arbeidsflate og god oppløsning. Finnes i både 100 og 120hz.  60hz kan man jo bli kvalm av bare ved å scrolle på internettsider og bevege muspekeren.

Lenke til kommentar

Her er søk etter 4k skjermer, nå har jeg tatt vekk TN skjermene:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s336993924&o=produkt_pris_inkmoms

Elles må en se litt i spec på skjermene. De rimligste som jeg finner er bra er disse:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3961267

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4716778

Grunnen til at jeg regner med de er bra er at sRGB dekning er oppgitt til minst 99%.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...