Gå til innhold

Intel CPU og mest gang for the buck

Mazeking

Anbefalte innlegg

Nå skal det kjøpes ny maskin og da er det valgest kvaler på CPU. Er jo opptatt av å ikke bruke mer penger enn jeg trenger og tenkte da å gå for i5 gen 8 eller 9 men blir fryktelig i tvil her. Ser det er ganske heftige prisforskjeller på CPU for tida så hva anbefaler folk som mest prisgunstig for tida?

I5 8600 eller i5 9700 er det noe å hente ytelsesmessig mellom disse?

Hva er mest fornuftig prismessig CPU for tida på Intel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det kjøpes ny maskin og da er det valgest kvaler på CPU. Er jo opptatt av å ikke bruke mer penger enn jeg trenger og tenkte da å gå for i5 gen 8 eller 9 men blir fryktelig i tvil her. Ser det er ganske heftige prisforskjeller på CPU for tida så hva anbefaler folk som mest prisgunstig for tida?

I5 8600 eller i5 9700 er det noe å hente ytelsesmessig mellom disse?

Hva er mest fornuftig prismessig CPU for tida på Intel?

Jeg skjønner ikke at "mest bang for buck" kan være så viktig for deg, når du ikke vil vurdere AMD's Ryzen? I ytelse per krone, så løper de jo i ringer rundt hva Intel har å by på for øyeblikket. Spesielt til din bruk, med den typen spill du snakker om.

Det er enda vanskeligere å anbefale Intel, når man ikke får tak i CPU'ene demmes til i nærheten av veiledende pris. Mest "BFB" var vel i5 8400 til rundt 1800 Kr, men billigste du finner den på lager i dag er ~2300 Kr. Men alle 6 kjerners CPU'er uten HT/SMT er faktisk litt som å pisse i buksa for å holde varmen uansett nå. Gamers Nexus lagde nettopp en video om hvor viktig det er å se på frametime grafer i stedet for bare average og 1% minimum fps tall. Og som det fremkommer der faller både 8600K og 9600K igjennom på flere titler. Selv om de klarer bedre average fps, så er det de CPU'ene som gir mest konsistent fps som gir den beste spillopplevelsen. Etter mitt syn betyr det at også 9700K blir som en i5 å regne, dersom man ser for seg at man skal eie, og bruke maskinen så lenge som mulig.

Så, for de som absolutt "må" ha Intel, og ikke bytter CPU hvert år. Er det faktisk 9900K som er CPU'en å velge. Men den er langt fra å gi mest "BFB"... :p

Edit: Holdt på å glemme 8700K, absolutt et godt alternativ til 8/9600K og 9700K, og bør kunne oppdrives til en grei pris på finn.no. 8700K's HT vil gjøre den aktuell i mange år fremover. (Vel, "mange" i data verden betydning :p).

Endret av Gabri3L
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei. Kikka litt på Ryzen tidligere, men der må man vel ha helt spesielle minnebrikker med rett timing noe som vel gjør at minneprisen blir ganske heftig slik at pris på HK+CPU+RAM blir ganske lik da på intel og amd da intel cpu er dyrere, mens amd drar opp minneprisen?

Som sagt så skal skaffes nytt så åpen for alle gode forslag og kan gjerne ta en kikk på AMD igjen. Hvilken AMD cpu og HK bør jeg se på i denne sammenhengen og hvilket minne bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hei. Kikka litt på Ryzen tidligere, men der må man vel ha helt spesielle minnebrikker med rett timing noe som vel gjør at minneprisen blir ganske heftig slik at pris på HK+CPU+RAM blir ganske lik da på intel og amd da intel cpu er dyrere, mens amd drar opp minneprisen?

Som sagt så skal skaffes nytt så åpen for alle gode forslag og kan gjerne ta en kikk på AMD igjen. Hvilken AMD cpu og HK bør jeg se på i denne sammenhengen og hvilket minne bør jeg gå for?

Dersom du tror facit'en er her på forumet så er det nok riktig å anta at du må superrask RAM. Som ofte koster en del.

Men det stemmer slett ikke.

Det du vil ha er ett stabilt system som ikke krasjer mitt i ett intenst spill eller mitt i en tyngre "produktiv" oppgave (f.eks. rendring).

Og da er ett Ryzen-basert bygg like bra om ikke bedre enn ett rådyrt Intel-bygg.

Dersom du "må" overklokke for å få "kred" på forumet eller i ditt eget hode så bør du også gå for Intel.. 

De klokker i snitt betraktelig bedre enn AMD (Ryzen). Og da er ofte dyre minnebrikker en fordel for å hente de siste FPS. :)

Når det er sagt er det utvilsomt at dersom det er spill som er "bruken" vil du få bedre ytelse med Intel.

Om du merker det i praktisk bruk er helt subjektivt, og ikke alle har to eller flere "system" de kan sammenligne med.

Så dersom du merker forskjell på 144FPS vs 111FPS (bare som ett eksempel) i ett gitt spill så bør du nok velge Intel CPU (og tilhørende herligheter... hk..etc).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Neida, man trenger ikke "spesielle" minnebrikker. Og det kan være greit å få med seg at Intel CPU'ene, for å yte best, også må ha raskere/dyrere RAM. Men det er mange variabler, så en "fasit" er vanskelig å komme med. Men la oss si du kjøpte en 9900K. For å få mest mulig ut av den, så må man jo ha 4266 MHz RAM. Og det er ikke akkurat billig RAM. Men man vil jo heller ikke ut fra det si at "man må visst ha 4266MHz RAM for Intel"... ;)

Om noen skal spille med et GTX1080Ti, har en 2600X eller 2700X CPU, og skal spille raske FPS på 144Hz+ 1080p skjerm, så vil jeg nok si at de "trenger spesiell RAM". Men da snakker vi bare om 3200MHz Kit med CL14 timing, eller 3600MHz med CL16 timing.

Går man ned til GTX1070/Vega 56 nivå, så er det ikke like viktig. Ingen av de skjermkortene vil egentlig tjene veldig mye på raskere timing. Det eneste er at flere av AMD's Ryzen CPU'er (som 2600/X og 2700/X) er satt sammen av 2 CCX'er som kommuniserer med hverandre over et grensesnitt kalt "Infinity Fabric", og IF's hastighet bestemmes av hastigheten på RAM, men meg bekjent ikke timingen. Så alt av 3200 MHz RAM og over, vil øke kommunikasjons hastigheten mellom CPU'ens 2 CCX'er, og dermed begrense latency. Så å kjøpe et greit RAM kit når man først er i gang, er en grei investering frem til om et par år, når man får RTX2080Ti ytelse for et par tusenlapper. Da vil plutselig den "spesielle" RAM'en ha vært en god framsynt vurdering. ;)

Men som sagt; til "bare" Vega 56 ser jeg ikke helt det store behovet for veldig dyr RAM, det er ikke mange prosentene med ekstra ytelse man får av det.

Og som også sagt; til ren spilling regnet i average fps, tror jeg nok kanskje det er i5 8400 som vil gi best "BFB", fremdeles. Selv til ~2300 Kr, så slipper man unna med et B360 HK til rundt 800 Kr, og da kan man uansett ikke kjøre raskere RAM enn 2666MHz. Med Vega 56's 8 GB VRAM kan du til og med klare deg med 8 GB system minne, om du ikke har noe imot å stenge alt annet av programmer mens du spiller. Og i så fall kan du slippe unna med rundt 700 Kr til RAM.

En del spill er fremdeles veldig bra optimert for Intel's CPU arkitekturer, men ikke i det hele tatt for AMD's. Så selv i5 8400 vil kunne ta med seg ledelsen fra disse spillene, og dermed se ut som det yter veldig bra i gjennomsnitt.

Men, nå er det slik at Gamers Nexus testet hvilke CPU'er som var best til streaming. Og da viste det seg at selv en i7 8700K ikke klarte jobben tilfredsstillende, uten om dersom man begrenset spillytelsen dens manuelt med program som "Process lasso", og dermed frigjorde resurser til selve streamingen. AMD's R5 2600X klarte jobben uten at man trengte gjøre noenting. Mens alle Intel's 6 kjernede CPU'er uten HT altså feilet så miserabelt, at om man fulgte en slik stream, så ville det vært som å se på slideshow...

Nå, streaming er jo overhodet ikke aktuelt for meg, mine fadeser liker jeg å holde for meg selv! :p Og det er nok mange andre som heller aldri kommer til å streame, det er jeg klar over. Men jeg synes det er et meget sigende eksempel på hvor mye mer kraft det er i en AMD CPU med 6 kjerner og SMT, enn det er i Intel's, til og med helt opp i 6 kjerner, uten HT...

Nå, mitt "BFB" forslag som er litt fremtidsrettet, er en R5 2600 til ~1700 Kr. Et 16 GB 3200 MHz RAM kit (dette til 1300 Kr f.eks.), og et B450 HK med Wifi til rundt 1500 Kr, eller et X470 HK uten Wifi til rundt 1300 Kr. RAM eller HK blir altså "gratis" i forhold til i5 8400 bygget jeg skisserte, bare på grunn av overprisen på Intel CPU'er for tiden. Og bare så det er sagt, det finnes langt billigere HK til AMD også (altså 700 kroners klassen), men ikke som jeg anbefaler. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for fyldige og gode svar her

Når det gjelder M-atx kort til R5 2600 med støtte for Wifi og Bluetooth, så ser utvalget ikke så voldsomt ut. Jeg spiller en del med xbox kontroller via bluetooth på PC så jeg må ha støtte for bluetooth. Hvilke kvalitets AM4 m-atx kort er det da som anbefales?

Er det slik at MSI har dårlig kvalitet på sine HK?

Er kun Bluetooth jeg bruker så jeg kan gå for et kort uten og evt bruke et BT adapter om den finnes noe som fungerer skikkelig bra mot xbox one wireless controller

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Hei og takk for fyldige og gode svar her

Når det gjelder M-atx kort til R5 2600 med støtte for Wifi og Bluetooth, så ser utvalget ikke så voldsomt ut. Jeg spiller en del med xbox kontroller via bluetooth på PC så jeg må ha støtte for bluetooth. Hvilke kvalitets AM4 m-atx kort er det da som anbefales?

Er det slik at MSI har dårlig kvalitet på sine HK?

Er kun Bluetooth jeg bruker så jeg kan gå for et kort uten og evt bruke et BT adapter om den finnes noe som fungerer skikkelig bra mot xbox one wireless controller

Pro Carbon kortet jeg anbefalte har Bluetooth i tillegg til Wifi, men er altså ikke i m-ATX formfaktor. Det er størrelsen du vil ha? Hva med m-ITX?

Uansett, jeg spiller også med XBOX kontroller. Men jeg bruker Wifi, eller WiDi dongle'en til Microsoft. Jeg så en MS ingeniør faktisk anbefale den over Bluetooth på grunn av mindre "input lag". På en-spiller spill, så korrigerer man jo automatisk selv for slikt, da det jo bare handler om timing. Men jeg kjøpte dongle'en før kontrollerne som støttet Bluetooth var på markedet, så for min del gir det jo mer mening å bare bruke den raskeste tilkoplings muligheten, når jeg først har den. :)

Ellers er det litt merkelig med hovedkort produsentene, at det virker som de driver og "froskehopper" over hverandre når det kommer til kvalitet. Gigabyte lagde forferdelige Z370 hovedkort, men noen av de beste Z390 kortene. Asus lagde derimot svært gode Z370 hovedkort, men gadd knapt re-designe dem til Z390, selv om de nå skulle støtte CPU'er med 33% flere kjerner/større strømforbruk. Og ble dermed blant de dårligere hovedkortene til Z390.

Selv hadde jeg i mange år et litt negativt forhold til MSI etter dårlig erfaring med et par av deres produkter. Men i dag har jeg ikke nødvendigvis det samme inntrykket. Det kommer bare veldig an på produkt til produkt. De lager jo noen av de beste skjermkortene..

Jeg kan gjøre litt research på hva som duger av HK i mindre størrelser. Jeg kjenner til et i m-ITX format som ser svært bra ut til prisen. M-ITX altså, men det har innebygd både Bluetooth og Wifi så vidt jeg kan se. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takk igjen Gabri3l :-) Mye gode tips her!

Da gjelder det å finne en rimelig kompakt cube kabinett som klarer 2,5 bredde GPU. Hadde en CoolerMaster 130 ITX og den har ganske trang dual PCI port bak. Det ble for trangt. Mitt Gigabyte rx vega 56 OC 8 GB fyller nesten 2-3 PCI spor så da må jeg kikke litt etter cubekabinett som passer den størrelsen. Den GPU´en er rimelig tykk og bred. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...