Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tvillingsøsteren min er høyere enn meg

joemu24

Anbefalte innlegg

Hei, var ikke sikker på hvilken kategori jeg skulle bruke. 

Jeg er en gutt på 18 år som er 172cm høy og har en tvillingsøster som er 175. Faren min er 190 og moren min er 170. I følge de fleste kalkulatorer og forumlaer skulle jeg vært mellom 183-186, mens søstra mi skulle blitt 174, så de traff midt i blinken på henne og det er ikke noe abnormalt med høyden hennes. Jeg har ikke vokst en cm siden jeg var 16 og det samme gjelder søtra mi. 

Lurer om dere tor jeg kommer til å bli høyere, i allefall samme høyde som søtra mi? Jeg har aldri røyket og drikker ikke alkohol eller bruker noe annet rusmiddel, og hun har røykt og snuset siden hun var 14. 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gutter slutter å vokse mellom 18 og 20 år. Det er ikke uvanlig å få en vekstperiode til så sent, men jeg tror ikke det er så sannsynlig i dette tilfellet i og med at du ikke har vokst noe på to år.

Flyttet til helse, tråden passer litt bedre inn her.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hei, var ikke sikker på hvilken kategori jeg skulle bruke. 

Jeg er en gutt på 18 år som er 172cm høy og har en tvillingsøster som er 175. Faren min er 190 og moren min er 170. I følge de fleste kalkulatorer og forumlaer skulle jeg vært mellom 183-186, mens søstra mi skulle blitt 174, så de traff midt i blinken på henne og det er ikke noe abnormalt med høyden hennes. Jeg har ikke vokst en cm siden jeg var 16 og det samme gjelder søtra mi. 

Lurer om dere tor jeg kommer til å bli høyere, i allefall samme høyde som søtra mi? Jeg har aldri røyket og drikker ikke alkohol eller bruker noe annet rusmiddel, og hun har røykt og snuset siden hun var 14. 

Hva tror dere?

Først og fremst er det genetisk, så kommer det an på kosthold, for å nå et fult potensialt må man få i seg nok proteiner som er byggeklosser for cellene dine og deretter nok hvile for restiuasjon. Enkelte ting f.eks hygieneartikler, leker, resirkulert plast kan inneholde hormonforstyrrende kjemikalier dette kan påvirke veksten. Jeg tror ikke det er tifelle her, men du må huske på at du arver fra besteforeldrene dine også. Du arver ca. 25% genvariasjonen fra hver av besteforeldrene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel håp om at du fortsatt kan vokse litt til, kanskje til høyden til søstera di, men jeg tror i hvert fall ikke du blir mye høyere. Den veksten du får etter du har fylt 18 år, er normalt snakk om få centimeter.

Høydekalkulatorer har nødvendigvis et ikke ubetydelig standardavvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...