AnonymDiskusjon Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Hei! Jeg er en 20 år gammel jente, og lurer litt på når det er 'normalt' å dra til gynekolog bare for å "sjekke"?.. Vet ikke om det er noe man gjør i hvert fall? Dette er vel bare 'innsiden' som blir brutt ned eller hva enn det er som skjer når man har mensen, men i dag kom det ut noe på ca samme størrelsen på tommelen min, kunne minne litt om en geleaktig kyllingklump dekket i litt blod. Gjorde ikke vondt eller noe, men så jo litt rart ut. Har hatt mensen i ca 8 år. Tror jeg har litt lang syklus? Flytter ofte på seg noen dager; typ i sept fikk jeg mensen ca den 16, mens nå den 29'ende. har også hørt det kan være lurt å bare sjekke opp hvis man får veldig mye smerter ved mensen? varierer litt fra gang til gang, men pleier å ha ganske vondt, og feber/uvelhet i dagene i forkant takker for svar. (overdriver nok bare) Anonymous poster hash: 95cd8...3ff Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Du burde dra bare for å sjekke. Alltid lurt =) Ujevn mens e ikke uvanlig, heller ikke mengden. Heller ikke uvanlig å få klumper =) Jeg hadde åsså veldig vondt under mensturasjon, åsså når jeg ikke hadde det og jeg hadde en celleforandring som måtte opereres bort. E man usikker så dra alltid te lege, så kan de eventuelt henvise deg videre te sykehus =) Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Når vi blør så er det ett punkt the lining of the uterus kommer ut også - det er den klumpen du snakker om. En gang kom den ut HEL hos meg.. tørket vekk blodet og det var en rosa, fersk kjøttbit. Tok bilder men tror det blir for ekkelt å poste mine egne, men her er hva jeg snakker om https://c1.staticflickr.com/4/3521/3295381129_326c81f8c3_b.jpg Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Hei! Jeg er en 20 år gammel jente, og lurer litt på når det er 'normalt' å dra til gynekolog bare for å "sjekke"?.. Vet ikke om det er noe man gjør i hvert fall? Dette er vel bare 'innsiden' som blir brutt ned eller hva enn det er som skjer når man har mensen, men i dag kom det ut noe på ca samme størrelsen på tommelen min, kunne minne litt om en geleaktig kyllingklump dekket i litt blod. Gjorde ikke vondt eller noe, men så jo litt rart ut. Har hatt mensen i ca 8 år. Tror jeg har litt lang syklus? Flytter ofte på seg noen dager; typ i sept fikk jeg mensen ca den 16, mens nå den 29'ende. har også hørt det kan være lurt å bare sjekke opp hvis man får veldig mye smerter ved mensen? varierer litt fra gang til gang, men pleier å ha ganske vondt, og feber/uvelhet i dagene i forkant takker for svar. (overdriver nok bare) Anonymous poster hash: 95cd8...3ff Gynekologen er til for å brukes om man merker endringer eller lurer på noe med underlivet sitt. Uansett bør kvinner f.o.m 25 sjekke seg hvert 3. år. Under det, når det er noe som ikke er som det pleier å være, om man har byttet seksualpartner og gjerne vil sjekke seg for kjønnsykdom og ved store smerter. Det aller meste går seg til, men det kan være greit å sjekke det opp. Ja, når du har mensen, så er det hinnen som som egentlig skulle blitt morkaken som kommer ut sammen med blod. Selv om du har hatt mensen lenge kan syklusen varierere. Det hender også med meg, og jeg har hatt mensen i hele 15 år. Etter SA både blør jeg mindre, og har mindre vondt. SA og angrepillen KAN også skape "forvirringer" i kroppen sitt system og endre på syklusen - i flere måneder etter. For smerter; prøv varmeflaske/varm dusj/badekar eller sånne som man kan kjøpe på apoteket til å feste rundt livet som skiller ut varme. Kommer ikke på hva de heter. Trening kan også være fint. Massasje er godt under mensen. Orgasmer kan også gi deg naturlig smertelindring Om ikke dette gjelder, da bruker du smertestillende. Også dette kan gynekologen anbefale/skrive ut til deg:) Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Trenger ikke resept for å kjøpe Naproxen. Eneste grunnen til å få det på resept er hvis du spiser mye av det, og det er heller ikke å anbefale da naproxen lett gir deg magesår ved bruk over lengre tid. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Trenger ikke resept for å kjøpe Naproxen. Eneste grunnen til å få det på resept er hvis du spiser mye av det, og det er heller ikke å anbefale da naproxen lett gir deg magesår ved bruk over lengre tid. Det er korrekt, men noen trenger en anbefaling fra lege uansett. Ikke alle vet det går an å mikse ulike smertestillende som ibux og paracet, men det og dosering av mengde bør en egentlig gjøre i samråd med lege/helsesøster/gynekolog. Spesiellle hensyn å ta, er å man går på antidepressiva samtidig, siden samtidig bruk av smertestillende med f.eks. escilatopram (Cipralex), kan gi økt risiko for magesår, og hvis man allerede bruker mye av smertestillende fra før, som du sier. Noen trenger de reseptbelagte smertestillende, f.eks. om man har endometriose eller "bare" svært sterke menssmerter uten sykdomsårsak. Da kommer lege/gynekolog godt med. De kan jo også gi råd om evt. bruk av prevensjonsmiddel, og sette inn f.eks. spiral, som for noen (men ikke alle) reduserer smerter og reduserer blødningsmengde. Min mor og ei venninne fra har ikke mensen i det hele tatt og har hatt ikke hatt det på flere år. Men jeg hører om de som blør enda mer, så her må man prøve seg litt frem. Kroppene reagerer så ulikt. Poenget; gynekologen er vel noe de fleste går altfor sjeldent til, og kan være fint å gå jevnlig til, litt som tannlegen, for å forebygge og ta evt. plager før de blir større og mer behandlingskrevende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå