Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bakhjul låst seg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skulle kjøre ut konebilen fra garasjen, men med snuta halvveis ute låste høyre bakhjul seg. Trodde først det var håndbrekket som hadde hengt seg opp, og jekket opp bilen for å sjekke. Høyre bakhjul kan jeg dreie ca 1 cm frem og tilbake, men videre bevegelse stopper med en metallisk lyd begge veier. Når jeg trekker til håndbrekket, legger det seg på som det skal, og ingen bevegelse er mulig. Hva kan være feil her? Er det mulig at hjullageret plutselig skjærer seg? Bilen er en 2009 Peugeot 107 (= Toyota Aygo / Citroen C1).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle kjøre ut konebilen fra garasjen, men med snuta halvveis ute låste høyre bakhjul seg. Trodde først det var håndbrekket som hadde hengt seg opp, og jekket opp bilen for å sjekke. Høyre bakhjul kan jeg dreie ca 1 cm frem og tilbake, men videre bevegelse stopper med en metallisk lyd begge veier. Når jeg trekker til håndbrekket, legger det seg på som det skal, og ingen bevegelse er mulig. Hva kan være feil her? Er det mulig at hjullageret plutselig skjærer seg? Bilen er en 2009 Peugeot 107 (= Toyota Aygo / Citroen C1).

Er det trommelbremser? Evt. Trommelhåndbrekk (liten trommelbremse for håndbrekket inni bremseskiven)? I så fall mistenker jeg håndbrekket. Er helt vanlig at at, i hvertfall på trommelhåndbrekk, at hjulet kan beveges litt (5-10 mm) frem og tilbake selv når brekket står på. Om hjullageret skulle ryke, vil du som regel merke det god tid i forveien, og det er uvanlig at de låser seg på denne måten, selv om jeg antar det er mulig.

Uansett, det enkleste du gjør for å verifisere dette er å ta av hjul og bremseskive/trommel, og ser om navet lar seg rotere fritt. Dersom det er trommelbremse, og f.eks. en bit av bremsebelegget har løsnet og kilt seg fast mellom trommel og bremsesko, mistenker jeg at det kan gi lignende resultater som det du beskriver.

Om du har trommelbremser, viser denne videoen hvordan du tar dem av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bilen har trommelbremser bak. Når håndbrekket er trukket til kan hjulet ikke beveges, med brekket av kan det beveges ca 1 cm. Det er altså ikke bremsebåndene som ligger på. I hver ende av bevegelsen av hjulet kommer et metallisk anslag, så jeg heller mot at hjullageret har rast.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det er hjullager, det raser ikke uten forvarsel. Trommelbremsene dine kan fortsatt være låst selv om du har forskjell i bevegelse med håndbrekket oppe/nede. Det kan være hjulbolter som har tatt i innmaten i trommelbremsene. Uansett må du av med trommelbremsene for å få bilen noe som helst sted.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hva ble enden av visa her? Hos meg er det samme problem, men på en Mitsubishi iMiEv. Lampene for ABS, ACS og ACS Off lyser. Bilen vil litt frem, men maks 10 cm frem eller i revers. Hvis håndbrekket er på, får man ikke beveget bakhjulene. Er den av, får man beveget hjulet noen cm fremover og tilbake - en liten vugging. 

Jeg skal åpne dekslet til bremsetrommelen i morgen for å se hva som gjemmer seg i sirkuset. F3BA0FC0-6E8C-4E12-90E2-4006E095F5A6.thumb.jpeg.adf16fff3b6f11bb82273787568c89a0.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
23 hours ago, Deltoiden said:

Hva ble enden av visa her?

Jeg måtte på jobbreise noen dager, og fikk ikke tid til å se mer på det, så konebilens bruker ringte veihjelp. De kom og så på bilen, og fikset det på stedet uten å ta med bilen til verksted. Regner med at det var en løsnet del av en lamell som hadde kilt seg, slik kla3torsk1 foreslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...