kvakse Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Nuvel Trafikkreglene 5.1 "Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre."[/size] «eller tillater»... Normalt tillates kjøring i venstre felt. Bekrefter min påstand om at det er greit å kjøre der utenom rene forbikjøringer. ...og 12.3 - 12.4[/size] "Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten." Dette gjelder forbikjøringer generelt på alle slags veier. Dessuten, hvis man ikke bedriver forbikjøring når man ligger i venstre felt, så gjelder uansett ikke en regel for hvordan man skal gjøre en forbikjøring. Hvis man ligger i venstre felt og holder fartsgrensen har man ingen forpliktelse til å slippe forbi folk som vil bryte fartsgrensen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Hvis man ligger i venstre felt og holder fartsgrensen har man ingen forpliktelse til å slippe forbi folk som vil bryte fartsgrensen. Annet enn normal folkeskikk kanskje ? https://www.aftenposten.no/bil/Ligger-du-og-sinker-i-venstre-kjorefelt-pa-motorveien_-kan-du-bli-anmeldt-10812b.html Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Annet enn normal folkeskikk kanskje ? https://www.aftenposten.no/bil/Ligger-du-og-sinker-i-venstre-kjorefelt-pa-motorveien_-kan-du-bli-anmeldt-10812b.html Synes ikke normal folkeskikk krever at jeg bremser ned fra 90 til 80 (mitt eksempel over) for å slippe forbi noen som vil kjøre ulovlig fort. Tvert i mot. Det er uhøflig å kreve dette av sine medtrafikkanter. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Synes ikke normal folkeskikk krever at jeg bremser ned fra 90 til 80 (mitt eksempel over) for å slippe forbi noen som vil kjøre ulovlig fort. Tvert i mot. Det er uhøflig å kreve dette av sine medtrafikkanter. Men der tar du altså feil ! Kommer det noen bak i venstre fil som vil frem, så bør du flytte deg, uansett om du må bremse ned eller ikke ! Generelt bør du ikke ligge i venstre fil i det store hele, med mindre du skal kjøre forbi eller det er kø. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Synes ikke normal folkeskikk krever at jeg bremser ned fra 90 til 80 (mitt eksempel over) for å slippe forbi noen som vil kjøre ulovlig fort. Tvert i mot. Det er uhøflig å kreve dette av sine medtrafikkanter. Du aner absolutt ingenting om hvem som kommer bak deg. Det kan være akkutt fødsel, hvor man faktisk har lov til å kjøre litt over grensen der man allerede holder kontakt med politiet. Altså før eskorte er til stedet, så kan man ofte få tillatelse til å kjøre forsvarlig over grensen. Denne tankegangen skaper bare mer irritasjon og trafikk-usikkerhet enn at stakkars lille deg må bremse ned til 80 km/t i en liten periode for å slippe folk forbi. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Skummelt : https://www.dinside.no/motor/her-star-arets-bil-i-full-fyr/70555178 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) Skummelt : https://www.dinside.no/motor/her-star-arets-bil-i-full-fyr/70555178 Ja må være skummelt å bo på et sted der en eller flere pyromane lusker rundt og tenner på bilene i nabolaget. Så blir det jo en sak av det når det dreier seg om en elbil Endret 12. desember 2018 av Tastaturskriver Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Skummelt : https://www.dinside.no/motor/her-star-arets-bil-i-full-fyr/70555178 Jepp, https://www.dailynews.com/2018/03/26/mother-rescues-her-3-children-when-parked-jaguar-catches-fire/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) Ja må være skummelt å bo på et sted der en eller flere pyromane lusker rundt og tenner på bilene i nabolaget. Så blir det jo en sak av det når det dreier seg om en elbil Vet man med sikkerhet at det er påsatt Endret 13. desember 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 En britisk bil som tar fyr er ikke noe nytt. British Leyland nikker anerkjennende. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Jepp,https://www.dailynews.com/2018/03/26/mother-rescues-her-3-children-when-parked-jaguar-catches-fire/ Det er ikke en i-pace men en XF. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det er ikke en i-pace men en XF. Ja og det var hele poenget, det har ingenting med elbil å gjøre. Biler brenner rett som det er. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Ja og det var hele poenget, det har ingenting med elbil å gjøre. Biler brenner rett som det er.Og nok engang så ser du igjen et angrep på «elbiler»Eneste jeg sa var «skummelt». Jezzus 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Og nok engang så ser du igjen et angrep på «elbiler» Eneste jeg sa var «skummelt». Jezzus Nei, det var ikke det jeg sa. Angrep? Javel. Jeg poengterte ett poeng, det var det hele. Du mente det gjerne ikke slik, men det oppfattes på den måten. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Det er faktisk skummelt at en ny bilmodell 2018/2019 parkert selvantenner. UAVHENGIG av drivlinjetype, fabrikant type/modell. «Det» er poenget her. Edit: Og det er synd om det er noe produksjonsproblem med i-pace da den er en av flere kandidater som står på min handleliste. Endret 13. desember 2018 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Det er faktisk skummelt at en ny bilmodell 2018/2019 parkert selvantenner. UAVHENGIG av drivlinjetype, fabrikant type/modell. «Det» er poenget her. Edit: Og det er synd om det er noe produksjonsproblem med i-pace da den er en av flere kandidater som står på min handleliste. Men da er vi helt enig da, det er dessverre veldig normalt at biler tar fyr. Både nye som gamle. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 (endret) Nei , det er ikke veldig vanlig og normalt at biler som ikke kjøres/er nylig kjørt , men parkert , selvantenner. Aller minst en elbil. Endret 13. desember 2018 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Nei , det er ikke veldig vanlig og normalt at biler som ikke kjøres/er nylig kjørt , men parkert , selvantenner. Aller minst en elbil. Det kommer an på hvordan en ser på det. I prosent er det selvfølgelig veldig sjeldent. Men det brenner lassevis av biler hver dag på grunn av det enorme volumet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Lassevis av nyproduserte premium (dyre/påkostede) biler i 2018 fra anerkjente produsenter selvantenner , Javel .... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Lassevis av nyproduserte premium (dyre/påkostede) biler i 2018 fra anerkjente produsenter selvantenner , Javel .... Ja det stemmer. Søker en så finner en masse eksempel. Som dette; https://www.google.com/amp/s/www.express.co.uk/life-style/cars/1035380/BMW-recall-2018-diesel-cars-UK-fire/amp Men som sagt, prosentvis er det ikke mye men antall world wide er ganske stort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå