Gå til innhold

En uke i Jaguar i-Pace: Slik er rekkevidden i kulda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"problemet er uansett mindre om du legger deg i venstrefeltet på motorveien og ikke trenger å forholde deg til påkjøringsfelt i det hele og store"

 

Venstrefeltet er til forbikjøring, ikkje eit felt å 'legge seg i'. Foreslår at journalisten innser at dette kan han ikkje, leverer førarkortet tilbake, og held seg til å teste små elektroniske duppedittar.

 

Spørs hvor fort du kjører. Ekstremt vrient å kjøre forbi noen som ligger i 160 i venstrefilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"problemet er uansett mindre om du legger deg i venstrefeltet på motorveien og ikke trenger å forholde deg til påkjøringsfelt i det hele og store"

 

Venstrefeltet er til forbikjøring, ikkje eit felt å 'legge seg i'. Foreslår at journalisten innser at dette kan han ikkje, leverer førarkortet tilbake, og held seg til å teste små elektroniske duppedittar.

 

Da er det mange som burde levere førerkortet tilbake!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"problemet er uansett mindre om du legger deg i venstrefeltet på motorveien og ikke trenger å forholde deg til påkjøringsfelt i det hele og store"

 

Venstrefeltet er til forbikjøring, ikkje eit felt å 'legge seg i'. Foreslår at journalisten innser at dette kan han ikkje, leverer førarkortet tilbake, og held seg til å teste små elektroniske duppedittar.

 

Spørs hvor fort du kjører. Ekstremt vrient å kjøre forbi noen som ligger i 160 i venstrefilen.

Ja det er ekstremt vrient fordi venstrefilen alt er fylt opp av tosken som kun klarer 160 km/t og ikke bruker speila slik at han ikke ser at bak ham kommer det en i ennå større fart som han skal sleppe forbi ved å legge seg inn i filen til høyre. Det er ikke løpende abonnement på venstrefilen. Den venstre filen er kun til hurtiglån.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lave temperaturer er som kjent ekstra utfordrende for elbiler, både fordi luftmotstanden øker og fordi oppvarming av kabinen krever noe ekstra strøm.

 

Det her gjorde meg litt nysgjerrig. Hvis det er luftmotstand og oppvarming av kupe som reduserer rekkevidden på vinteren, vil man ikke da få tilsvarende redusert rekkevidde på biler med forbrenningsmotor?

Lenke til kommentar

Det er relativt enkle regler som gjelder for rekkevidde som funksjon av hastighet.

Luftmotstand er proposjonal med kvadratet av hastighet. Således øker energiforbruket med 90 % når hastigheten øker fra 80 til 110 km/h. Bruker du 1,5 kWh pr mil i 80 km/h bruker du ca 2.8 kWh ved 110 km/h

Lenke til kommentar

"Utsikten gjennom bakruta må også nevnes. Den er nemlig ekstremt liten, så du må i langt større grad enn vanlig bruke sidespeilene til å se hva som skjer bak bilen"

Lær deg å kjøre bil før du lager tester om biler. Merkelig hvordan lastebiler klarer seg uten bakspeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lave temperaturer er som kjent ekstra utfordrende for elbiler, både fordi luftmotstanden øker og fordi oppvarming av kabinen krever noe ekstra strøm.

 

Det her gjorde meg litt nysgjerrig. Hvis det er luftmotstand og oppvarming av kupe som reduserer rekkevidden på vinteren, vil man ikke da få tilsvarende redusert rekkevidde på biler med forbrenningsmotor?

Når det gjelder luftmotstand så ja. I forbrenningsmotorer forsvinner mesteparten av energien i drivstoffet til varme. Gjerne 70-80% av drivstoffet blir omgjort til varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lave temperaturer er som kjent ekstra utfordrende for elbiler, både fordi luftmotstanden øker og fordi oppvarming av kabinen krever noe ekstra strøm.

 

Det her gjorde meg litt nysgjerrig. Hvis det er luftmotstand og oppvarming av kupe som reduserer rekkevidden på vinteren, vil man ikke da få tilsvarende redusert rekkevidde på biler med forbrenningsmotor?

Når det gjelder luftmotstand så ja. I forbrenningsmotorer forsvinner mesteparten av energien i drivstoffet til varme. Gjerne 70-80% av drivstoffet blir omgjort til varme.

Jeg har lest 30-40% pluss et kjøleannlegg til motoren. Elmotorer blir bare lunken. Hadde elmotorer vert like effektive som forbrenningsmotorer så hadde elbiler hatt 1/3 rekkevidde.

 

Så en bensinbil tar bare litt av den varmen til å varme opp cupeen. En elbil må lage varmen fra scratch.

 

Dette er en av de store grunnene til at elbiler er så billige i drift. Man sparer ca 80% av drivstoffutgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Per nå er det ingen som når Tesla på toppen av tronen. På rekkevidde er det noen som nærmer seg, men ikke på totalen av utstyr og premium følelsen. Foreløpig er det kun Asiatiske produsenter og Tesla som satser på elbil. De andre kommer med skrot som er dårlig designet og ikke gjennomtenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så lett å lage en Teslakiller likevel, som så mange påstår. Kom nettopp hjem fra Gøteborg, og fullstappet bil med 4 pers og masse mat og dryck, lå litt over hastghetsgrensa hele veien ga 2,5 kwh/mil, altså 40 mil rekkevidde (P100D). Ladet likevel gratis en gang hver vei da vi uansett skulle spise og shoppe. Autopiloten måtte jeg ikke overstyre en eneste gang fra Nordbytunnelen til bygrensa i Gøteborg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tesla premium ?

 

Har kjørt elbil siden 2012, kjører kun elbil nå. Eid en Tesla i ett år, og ja, premium!

 

For å snakke som Støre, har de ting å jobbe med?.. Ja det har de! Men pakken er udiskutabel veldig god idag, og vil/må bli bedre, ellers vil Tesla være irrelevant om få år. Så får vi se. Selv handler jeg det som jeg mener dekker det jeg ønsker, idag er det en Tesla...og en Kia Soul EV.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det her gjorde meg litt nysgjerrig. Hvis det er luftmotstand og oppvarming av kupe som reduserer rekkevidden på vinteren, vil man ikke da få tilsvarende redusert rekkevidde på biler med forbrenningsmotor?

Helt sikkert, men folk som kjører biler med forbrenningsmotorer har ikke rekkeviddeangst, å bryr seg lite om bilen går 100 eller 102 mil på en tank.

Lenke til kommentar

"Utsikten gjennom bakruta må også nevnes. Den er nemlig ekstremt liten, så du må i langt større grad enn vanlig bruke sidespeilene til å se hva som skjer bak bilen"

Lær deg å kjøre bil før du lager tester om biler. Merkelig hvordan lastebiler klarer seg uten bakspeil.

 

De tester bilen, forteller ikke sådan om sine egne evner. Det er en selvfølge at de skal påpeke både det som trekker opp og det som trekker ned, ellers så er det totalt ubrukelig å lese omtaler av slike tester.

 

Å utelate å skrive om dårlig utsikt fra midtspeilet eller når du vil titte ut bakruta ved rygging, noe du skal gjøre innimellom selv om man ellers rygger ut fra speilene og ryggekameraet, ville derfor vært et stort ankepunkt ved gjennomgangen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...