Gå til innhold

Spørsmål om ulike yrker.


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med følgende yrker, og kan dele fordeler/ulemper. 

 

Resepsjon, generell.. hotell, firmaer, f.eks på kjøpesenter etc....

Kundeservice med fysisk kundekontakt

Kundeservice, uten den fysiske kontakten

Brillebutikk (ikke som optiker)

Brukerstyrt assistert (uten intimpleie)

Ufaglært og uspesifisert kontorarbeid.

Kantine i en (større) bedrift

 

 

Endret av Habazut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil variere mykje alt etter som. Det vil blant anna variere kva eksakte arbeidsoppgåver og oppevingar du får på forskjellige arbeidsplassar. Det vil være stor forskjell på å sitte i resepsjonen på eit sentrumshotell som også har hotellbar der det kokar med forskjellige travle folk, og det å sitte i resepsjonen på eit høgfjellshotell med maks tre gjestar samtidig.

Og kanskje den største variabelen er kva du sjølv synes er fordelar og ulempar. Enkelte synes det er ein kjempefordel å ha mykje kundekontakt og lite kontortid, og andre synes det er ein stor fordel å få lov til å sitte åleine på eit kontor utan å prate med folk.

 

Det er også tvilsomt at du finner mange som sjølv har nok erfaring til å vurdere dei opplista yrka opp mot kvarandre.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare marginalt smalere enn å spørre hvordan det er å jobbe. Som Atlanterhavet er inne på, er det ikke opplagt hvilke elementer i de jobbene som er fordeler og ulemper. Det nærmeste man kommer er kanskje at ulike former for kundeservicejobber i hovedsak er relativt dårlig betalt (gjelder også ufaglært kontorarbeid) og kan involvere ugunstige arbeidstider (gjelder også helsearbeidere, for eksempel BPA).

 

Er det noe mer spesifikt du lurer på?

Lenke til kommentar

Varierer utrulig mye fra butikk til butikk og hotell til hotell. Jobber du som resepsjonist på dage eller natta? Stort eller liten hotell? Dine arbeidsoppgåver vil variere utrulig mye. Fra "kun stå bak disken" til "lage til frokost, vaske resepsjon" osv.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare marginalt smalere enn å spørre hvordan det er å jobbe. Som Atlanterhavet er inne på, er det ikke opplagt hvilke elementer i de jobbene som er fordeler og ulemper. Det nærmeste man kommer er kanskje at ulike former for kundeservicejobber i hovedsak er relativt dårlig betalt (gjelder også ufaglært kontorarbeid) og kan involvere ugunstige arbeidstider (gjelder også helsearbeidere, for eksempel BPA).

 

Er det noe mer spesifikt du lurer på?

 

Egentlig bare ute etter erfaringer og synspunkter fra folk med erfaring. 

 

Hadde noen hatt et lignende spørsmål om f.eks lagerarbeid, kunne jeg svart på det ettersom det er noe jeg har bred erfaring med. 

 

Jeg spør også, fordi situasjonen min nå gjør at jeg må gå en annen retning en det jeg eller ville gjort. Var kanskje litt dårlig formulert, skal innrømme det. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt noen erfaringer i slike jobber. I mange år jobbet jeg som en type kundebehandler innen persontransport der jeg møtte kunder ansikt til ansikt. Jeg jobbet på ulike tider av døgnet, brukte som regel ikke mye tid på hver kunde og hadde varierte dager. Jeg er helt ærlig ikke en person som er veldig glad i å jobbe med kunder, så i motsetning til mange av kollegene mine, syntes jeg det var greit med rolige dager der jeg kunne slappe av, lese aviser eller bruke tid på egne ting.

Jeg hadde også en kort erfaring på et gjestgiversted, der jeg egentlig kom som gjest, men ganske spontant tok en mulighet til å jobbe. Dette var i Colombia og siden eieren og sjefen ikke snakket engelsk og jeg kunne veldig lite spansk (fortsatt snakker jeg ikke mye mer spansk), var kommunikasjonen med ham litt vanskelig, men jeg fikk som regel til å kommunisere med gjestene på enten engelsk, tysk eller grunnleggende spansk og arbeidsoppgavene var ikke vanskelige. Jeg jobbet mest på kjøkkenet og baren til gjestgiverstedet, men også litt i resepsjonen. Siden det meste i Colombia fortsatt foregår med kontanter, var det å holde styr og regnskap med penger og varelager det som krevde mest konsentrasjon. Ellers var det ikke voldsomt mye jobb og stress. I forhold til den førstnevnte jobben, jobbet jeg mer med de samme kundene og gjerne over flere dager. Noen av dem var interesserte i å prate og høre hvor jeg kom fra, hvor lenge jeg hadde vært der, osv.

 

I løpet av studiene hadde jeg også et par rådgiverstillinger på kontor som var relevante for utdannelsen min. Jeg drev med litt forskjellige ting. Jobbene besto litt av møter, men mest av at jeg jobbet selvstendig med prosjekter på PC-en. De jobbene passet meg bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...