Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie hvem skal bære utgiftene?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Håper noen har greie på dette.

For tre år siden kjøpte jeg to leilighet i et sameie som har tre seksjoner. Det kom etter hvert en kjøper til som kjøpte siste seksjon.

Den ene seksjonen som jeg kjøpte var ikke ferdigstilt men var godkjent av plan og byggningsetaten i kommunen. Jeg flyttet inn i den ene seksjonen og satte i gang bygging av seksjon 2. Det nærmer seg nå slutten av innredningen av seksjonen og den skulle forrige uke koble seg på strømmen inn til huset. Det viser seg at det ikke kommer til å være nok strøm til å forsyne alle seksjonene så her må det tiltak til. Det må graves langt for å hente nye strømforsyninger og prisen som er gitt er rundt 80.000 kr fra strømselskapet. Den andre eieren som eier den ene seksjonen mener at hennes strøm er ok så hun skal ikke være med på utgiftene og oppgraderingen som må gjøres for at alle skal få strøm. Jeg mener dette skal deles på seksjonene og at det ikke er rettferdig at to av seksjonene skal ha eierett på den lille strømmen som kommer inn til huset. Jeg eier 2 av 3 seksjoner og skal stå for 2/3 deler av utgiftene. Alle seksjonene var seksjoner ut før vi kjøpte og det var ingen hemmelighet at det skulle bli leilighet av den seksjonen som ikke var ferdigstilt. Noen meninger her før jeg drar i gang denne casen? :)

Anonymous poster hash: b18cb...7a5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest nylig at den som tar kostnaden er den siste som overbelaster nettet, altså du.

Edit, ja anleggsbidrag kalles det, mange som har fått sjokkregning opp til millionen på grunn at de legger inn lading av elbil, eller annet så du slipper billig unna.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at dette er en mangel ved eiendommen.

Nettkapasitet inn til sameiet er en fellessak, og utbedring av dette er som hovedregel en felleskostnad, som betales etter eierbrøk. Det kreves særlige grunner for å fravike dette.

Men gir det mening å omtale noe som "Nettkapasitet inn til sameiet"? Sameiet er ikke en del av leveransekjeden her. For "vanlige" naboer (som i villastrøk på landet) er det den som trigger utbyggingsbehovet som må bære kostnaden. Naboene må ikke være med på å dele disse kostnadene selv om de deler store deler av den berørte infrastrukturen. Ettersom sameierne som regel (alltid?) er individuelle kunder hos nettleverandøren, forstår jeg ikke uten videre hvorfor sameiet skal bære kostnadene for at en sameier vil etablere nettforbindelse.

Lenke til kommentar

Fordi sameie\borettslag er et spleiselag, blir som du jobber i firma må dele på utgiftene.

Men er egentlig enig at man som ansatt ikke skal betale for firmaet skal utvide lokalet.

Siden fellesskapet betaler moms til staten.

Ville vært urettferdig hvis en person må betale det fellesskapet eier.

Men det burde være tenkt på før at når man legger opp strømkabler man har litt margin å gå på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men gir det mening å omtale noe som "Nettkapasitet inn til sameiet"? Sameiet er ikke en del av leveransekjeden her. For "vanlige" naboer (som i villastrøk på landet) er det den som trigger utbyggingsbehovet som må bære kostnaden. Naboene må ikke være med på å dele disse kostnadene selv om de deler store deler av den berørte infrastrukturen. Ettersom sameierne som regel (alltid?) er individuelle kunder hos nettleverandøren, forstår jeg ikke uten videre hvorfor sameiet skal bære kostnadene for at en sameier vil etablere nettforbindelse.

Sameiet er et fysisk og juridisk ledd i nettet, selv om det ikke er det i leveransekontraktskjeden. "Sameiet" er fra eiendommens ytre grense og til eierseksjonens ytre grense, se eierseksjonsloven § 29 første ledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...