AnonymDiskusjon Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Hei, jeg lurer på : hvis man eier bolig 25 - 75%, hvordan bør da utgifter til nødvendig vedlikehold fordeles? Vi deler alle fellesutgifter 50-50, men min lønn er mye dårligere enn samboers og nå fikk vi en ekstrakostnad på 100 000 pga helt nødvendig reparasjon i boligen. Jeg synes det er rimelig at denne kosten deles etter eierandel i boligen. Sier lovverket noe om dette, f.eks sameieloven ? (har prøvd å google, men syns juridisk terminologi er vanskelig å forstå). Anonymous poster hash: 103a5...2e0 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Dere deler utgifter slik som det faller det naturlig for dere.. Lovverket strekker seg ikke til å dekke hvordan dere håndterer økonomien privat.. Jeg tenker at om man eier 25 -75% så tar den ene 75K og den andre 25K av kostnaden på 100K, men det er også viktig å tenkte om det er mulig for den ene parten å betale så mye.. Den som eventuelt håndterer de største beløpene vil også få størst fratrekk på skatten i lån man håndterer.. Så det er en meget komplisert setting dette med økonomi for samboere hvor den ene har best økonomi og betaler mest, men også sitter også med mest skattefradrag.. Endret 30. november 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Det er stor forskjell på hva som er smart å gjøre, og hva man er forpliktet til å gjøre. I utgangspunktet skal kostnadene fordeles etter sameiebrøk. Men, det skal også inntektene. Hvis du bare eier 25%, men bruker 50% så skal du egentlig betale mer enn 50% på normalt vedlikehold og drift. Eksemplifisert: Dere eier hhv 25% og 75% Markedsleie er 200 000 per år. Dere bruker begge boligen 50/50. Dere "bruker" altså 100 000 i verdi hver. Direkte utgifter til drift av boligen er 150 000,- . Altså 75 000,- på hver av dere. Fortjenesten på 50 000,- skal fordeles etter sameiebrøk, altså 25/75. Din andel er altså 25% av 50 000,- altså 12 500, mens den andres er 37 500,- Det betyr i praksis at du må betale den andre part 12 500,- hvert år mer enn disse vanlige 50/50 fordelingen av felleskostnader. Så hvis du har sittet i flere år og bare betalt 50% av fellesutgiftene så ville jeg sittet helt stille i båten, og betalt de 50% også for denne store nye regningen på 100 000,- . Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Så lenge du betaler 50% på fellesutgiver og jeg regner med at du betaler 25% av eventuelt lån (ved likt innskudd) så burde ekstrakostnader også deles 25/75. Så det blir litt mye variabler, så dokumentasjon er din beste venn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Loven regulerer ikke i det hele tatt hvordan anskaffelsen skal finansieres. Dette reguleres i finansieringsavtalen mellom dere. Sameigelova opererer i § 9 med tre kategorier utgifter: - Faste eller nødvendige utgifter på sameieobjektet bærer sameierne etter brøk. Dette er utgifter som påløper uavhengig av bruk. - Vanlige utgifter så langt de er av lik nytte for alle bærer sameierne etter brøk. Dette vil være vanlig vedlikehold. - Utgifter som ikke faller inn under ovenstående bærer sameierne etter nytte. Vanlig nødvendig vedlikehold skal da normalt bæres etter sameierbrøken. Årsaken til dette er at den som eier mest har mest økonomisk igjen for vedlikeholdet, vedkommende risikerer å tape mest penger. Tor C har et interessant regnestykke, men det bygger på forutsetningen at sameigelova § 3 annet ledd ikke er fraveket. Det vil den som regel implisitt være ved anskaffelse av husrom som partene skal bruke som sin felles bolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå