Gå til innhold

Line Henriette Holten blir tidenes første kvinnelige generalsekretær i Tekna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ansettelsen av ny generalsekretær i Tekna trenger en kommentar. Jeg hadde (i likhet med trolig flere), gjerne sett at den neste generalsekretæren hadde en viss teknologifaglig ballast, for dette er ikke bare en administrativ stilling. Og det er ikke noe godt argument at den forrige generalsekretæren også hadde politisk bakgrunn.

Noe av problemet med dagens Tekna er at det er for mye synsing og politisk korrekthet i programerklæringer og andre uttalelser som handler om teknologi, klima og miljø.

 

Jeg skrev en E-post til presidenten i Tekna i februar 2018 om hvordan Tekna kunne bidra til å få kjernekraft på norsk dagsorden igjen. Denne henvendelsen er ikke besvart, og det er i seg selv ille nok, men forklaringen er nok helst at kjernekraft i dag er tabu, politisk ukorrekt og et ikke-tema for Tekna. Den politiske beslutningen om å avvikle norsk kjernekraftforskning, etter mer enn 60 års suksesshistorie, er intet mindre enn en skandale, men som Tekna har vært taus om.

 

På den annen side (som eksempel), omfavner Tekna regjeringens milliardsatsing på karbonfangst og lagring, uten motforestillinger, med naiv tro på at dette skal bli et viktig miljøtiltak.

Et annet eksempel på ukritisk standpunkt er Teknas uforbeholdne støtte til milliardsatsingen på offshore elektrifisering (strøm fra land), uten å være klar på at reduksjonen i utslipp av CO2 innenfor EU + Norges felles utslippsmål, egentlig blir lik null.

 

Min oppfordring til Tekna er å bli mer realitetsorientert og objektiv i standpunkt som uttrykkes.

 

Kjell Traa (sivilingeniør og medlem i

NIF/Tekna siden 1960)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...