Gå til innhold

Når stenges 2G nettet?


Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Jeg tipper at produsentene blir enige om en felles VOLTE implentering som blir til slags standard.

Det som med fordel kan komme på plass er en enklere måte for en nettoperatør å sende sin IMS konfigurasjon til en vilkårlig terminal som støtter teknologien, alternativt for en terminal til å hente denne informasjonen fra en database slik som gsma jobber med. Løsningene må fortsatt testes & valideres av operatører og chipsetprodusenter, men det begynner å bli ganske stabilt, ikke bare her i Norge, og jeg tror at vi ikke er langt unna plug & play.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hørte (NRK radio?) at alle mobiler med 4G vil kunne oppgraderes til 4G tale også. Få mobiler som støttes idag når jeg ser på listen. Har selv en av de rimelige Huawei som skal kunne brukes med VoLTE, men som ikke støttes i praksis.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar
For å komme tilbake til temaet: de fleste nye siter får faktisk 2G, og hvis jeg ikke tar helt feil har en Telia-sender i tettstedet Skjønhaug (v/RV22) nylig fått 2G i tillegg til 3G/4G. Dette har blitt gjort for at telefoner uten VOLTE skal ha en fallback når 3G blir borte til neste år.

 

Det pussige er at en del nye Telia-siter faktisk har fått3G2100. Akkurat den så jeg ikke komme…
Lenke til kommentar

Så det er meningsløst å mase på operatøren for å få støtte for sin modell, altså. Rart at ikke da svarer at vi må ta opp dette med produsenten av håndsettet.

Det er fordi 1. Linje knapt får vite nye ting eller får skikkelig opplæring. Det er når du kommer til 2.linje og Evy 3. Linje du får vite de skikkelige godsaker. Salgsteamet på kundeservice er ansatt for å selge, ikke for å vite. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørte (NRK radio?) at alle mobiler med 4G vil kunne oppgraderes til 4G tale også. Få mobiler som støttes idag når jeg ser på listen. Har selv en av de rimelige Huawei som skal kunne brukes med VoLTE, men som ikke støttes i praksis.

 

Basert på dette så skal også Apple iPhone 5s støtte 4G-tale, men det vet vi den ikke gjør.   Produsenten må ha støtte for 4G-tale i hardware, operativsystemet må støtte 4G-tale i software og operatøren må sende korrekt profil til telefonen.  Når alt dette er på plass, så kan telefonen støtte 4G-tale.  Og det er dessverre veldig mange tidligere "4G-telefoner" som støtter 4G når det gjelder data men ikke tale.   Så NRK, hvis det var dem, burde vite bedre enn å la slike påstander bli kringkastet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...