Gå til innhold

Når stenges 2G nettet?


Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Finner mye informasjon om at 3G nettet skal stenges innen altfor lang tid, men hva med 2G nettet? Så lenge VOLTE kun støttes av et fåtall telefoner håper jeg 2G nettet blir værende en stund til.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

2025

 

Edith: det er hauger av telefoner som støtter VOLTE.

 

Takk for svar. 

 

Det er også hauger av telefoner som ikke støtter det og det kommer også an på om operatørene gidder å støtte dem. Så jeg tror 2G nettet vil være viktig for mange i noen år til. Selv kjøper jeg ofte telefoner fra utlandet som ikke støttes av norsk operatører.

Lenke til kommentar

Det er også hauger av telefoner som ikke støtter det og det kommer også an på om operatørene gidder å støtte dem. Så jeg tror 2G nettet vil være viktig for mange i noen år til. Selv kjøper jeg ofte telefoner fra utlandet som ikke støttes av norsk operatører.

Ser man på andelen av telefoner med støtte i de to store norske nettene, så kan man nok allerede nå si at de fleste telefoner støtter volte, så spørs det hvor stor andel volte telefoner må til før 2G kan stenges.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som eier telefoner uten støtte for volte har over 6 år på seg til å anskaffe en med støtte. Batteriene i omtrent alle nåværende telefoner vil uansett være dårlige/ubrukelige innen den tid. :)

 

Men da blir utvalget telefoner du kan bruke bestemt av hvilke modeller operatøren din gidder å gi støtte til. Nå kan du bruke hva som helst, noe som gjør det mulig å bestille obskure modeller fra Asia osv.

Lenke til kommentar

På de fleste av disse så kan modemet byttes

Selvfølgelig kan mye byttes , men det har en formidabel kostnad totalt sett , pluss plunder og heft. Og hva tror du det koster på en relativt ny bil med nybilgaranti å bytte ut (om de i det hele tatt har 4G modul til aktuelt kjøretøy).

Mye iot tings også innen alarm , helse etc.

Man snakker om å legge ned sms også , det får også store konsekvenser innen M2M.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan mye byttes , men det har en formidabel kostnad totalt sett , pluss plunder og heft. Og hva tror du det koster på en relativt ny bil med nybilgaranti å bytte ut (om de i det hele tatt har 4G modul til aktuelt kjøretøy).

Mye iot tings også innen alarm , helse etc.

Man snakker om å legge ned sms også , det får også store konsekvenser innen M2M.

Tja, antakelig mindre enn kostnaden på å drifte 2 ekstra nett.

 

 

Spennende! Hva slags workaround tenker du på?

 

 

Det tipper (håper) jeg du har rett i.

Tja, det blir jo feks lignende løsninger som skype, viber osv... Banzai hadde vel noe lignende i sin tid?

Lenke til kommentar

Seriøst.

Påførte kostnader og konsekvenser for hvem ?

Nettet er der og og kan du dokumentere et det er urimelig kostnader å vedlikeholdholde dette , la oss si 10 år til.

LTE kom i 2009, så at folk har laget 3G løsninger i etterkant av det må jo de som har laget produktene stå for og ikke operatørene, selvsagt vil det bli 4G og 5G som er satsing fremover, da gir det 100% mening.

 

Urimelig er nok ikke kostnaden, men jeg ser for meg at det mange steder kommer til å bli plukket ned 3G og montert 5G istedet.

Lenke til kommentar

LTE kom i 2009, så at folk har laget 3G løsninger i etterkant av det må jo de som har laget produktene stå for og ikke operatørene, selvsagt vil det bli 4G og 5G som er satsing fremover, da gir det 100% mening.

 

Urimelig er nok ikke kostnaden, men jeg ser for meg at det mange steder kommer til å bli plukket ned 3G og montert 5G istedet.

Nedbygggingen av 3G har vart i snart ett år...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LTE kom i 2009, så at folk har laget 3G løsninger i etterkant av det må jo de som har laget produktene stå for og ikke operatørene, selvsagt vil det bli 4G og 5G som er satsing fremover, da gir det 100% mening.

 

Urimelig er nok ikke kostnaden, men jeg ser for meg at det mange steder kommer til å bli plukket ned 3G og montert 5G istedet.

LTE «kom» i 2009 sier du.

Hvordan var landsomfattende dekning her til lands den gang tror du.

På samme måte kan man si at 5G «kom» i 2016 da qualcomm annonserte sitt første 5G modem , dog ikke mulig å ta i bruk til slikt før det kan brukes overalt , eller må man ha en miks som speiler infrastruktur qlandet og verden rundt mot IOT utstyr/sensorer,alarmer,bil kommunikasjon m.m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...