Spillredaksjonen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Tradisjon tro deler vi ut spillpremier frem mot jul.Gamer.no sin årlige julekalender begynner på lørdag Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 (endret) Jeg lurer hvorfor vi vil feire Jesu bursdag med å arrangere konkurranser? De fleste innholder brudd i 5 budet. Kan si at jeg selv liker vold og ikke feirer jul Endret 1. desember 2018 av Slettet-YsznKkZxt0 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 (endret) Forstår at du spøker litt men likevel. Men hvem sier at vi feirer Jul i kristen forstand? Mitt inntrykk er at vi feirer jul som en blanding av norrøn Jól, Saint Nicholas/julenisse og norsk mytologi med dvergnisser man satt ut mat til på låven. https://historienet.no/sivilisasjoner/vikinger/vikingenes-jul-var-preget-av-alkohol Jul i Norge dreier seg først og fremst om å sette pris på de man har rundt seg og familie/slekt. Jeg har alltid forbundet den norske feiringe mer med den norrønske feiringen samt Julenisse og dvergnisser. Julebord har helt klart norrøn knytning. Bortsett fra i skolesammenheng hvor man hadde innføring i vår kristne arv fra slutten av vikingtiden så har jeg aldri forbundet jul med kristendom. Ja, man sang "Deilig er jorden" når man gikk rundt juletreet, men det var stort sett på skolens juletrefest. Ja man gikk også av tradisjon på julekonsert hvor julesalmer ble sunget. Men alt dette var mer tradisjon enn religion. Kall det historie lære om du vil. Hjemme dreide alltid jul seg om julenissen, Saint Nicholas, de norske låvenissene som man satt ut rømmegrøt og mat til etc. I de fleste norske hjem har jeg inntrykk av at jul først og fremst dreier seg om en tradisjon hvor vi bruker en stund i mørketiden på å sette ekstra pris på hverandre samt at jul også ofte er arena for å samle familie og forsoning samt strekke ut en hånd til de som er alene. Man tente også adventslys og hadde adventskalender uten at dette nødvendigvis dreiet seg om religion for de som gjorde det men er en tradisjon om takknemlighet, ettertanke og gavmildhet. Den norske julen dreier seg i veldig liten grad om Jesus med mindre du er praktiserende Kristen. Endret 1. desember 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 (endret) Forstår at du spøker litt men likevel. Men hvem sier at vi feirer Jul i kristen forstand? Mitt inntrykk er at vi feirer jul som en blanding av norrøn Jól, Saint Nicholas/julenisse og norsk mytologi med dvergnisser man satt ut mat til på låven. https://historienet.no/sivilisasjoner/vikinger/vikingenes-jul-var-preget-av-alkohol Jul i Norge dreier seg først og fremst om å sette pris på de man har rundt seg og familie/slekt. Jeg har alltid forbundet den norske feiringe mer med den norrønske feiringen samt Julenisse og dvergnisser. Julebord har helt klart norrøn knytning. Bortsett fra i skolesammenheng hvor man hadde innføring i vår kristne arv fra slutten av vikingtiden så har jeg aldri forbundet jul med kristendom. Ja, man sang "Deilig er jorden" når man gikk rundt juletreet, men det var stort sett på skolens juletrefest. Ja man gikk også av tradisjon på julekonsert hvor julesalmer ble sunget. Men alt dette var mer tradisjon enn religion. Kall det historie lære om du vil. Hjemme dreide alltid jul seg om julenissen, Saint Nicholas, de norske låvenissene som man satt ut rømmegrøt og mat til etc. I de fleste norske hjem har jeg inntrykk av at jul først og fremst dreier seg om en tradisjon hvor vi bruker en stund i mørketiden på å sette ekstra pris på hverandre samt at jul også ofte er arena for å samle familie og forsoning samt strekke ut en hånd til de som er alene. Man tente også adventslys og hadde adventskalender uten at dette nødvendigvis dreiet seg om religion for de som gjorde det men er en tradisjon om takknemlighet, ettertanke og gavmildhet. Den norske julen dreier seg i veldig liten grad om Jesus med mindre du er praktiserende Kristen. Jeg spøker faen meg ikke og synes stemplingen er ubegrunnet da jeg er uenig hva du sier. Alle som er imot din overbevisning tuller? Den norske tradisjon handler om RELGIØSITET og det faen bevis nok om de påstår de ikke er relgiøse. Å tenne lys gjør katolikkene også og mange såkalte luthreianerer. Å komme med neste kjælighet i dette samfunnet er å pisse på si egen grav. Godhet eksisterer ikke og samfunnet blir kaldere og kaldere. Mon tro Menneskesønnen finner kjæligheten når Han kommer igjen? Endret 1. desember 2018 av Slettet-YsznKkZxt0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå