5ZHK7SO3 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Kamufleres som en oljeterminal? Skal de male hele skipet og skrive sola på siden? Og hvorfor er det altid gråfarget. Hvilken farge ville reflektert minst lys fra horisonten? 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Og disse skal Sjøforsvaret nå kvitte seg med innen 2025... Tragisk. Hvorfor skriver ikke media kritisk om at Sjøforsvaret vil kvitte seg med Skjold-klassen? Disse ekstremt dyre og relativt slagkraftige fartøyene er knapt halvveis i normalt livsløp. Det er ikke logisk at de skal fases ut før tiden, særlig med tanke på at man ikke har noen erstatning på plass. Enda verre nå, med en fregatt i minus. Er det ikke slik , for noen, at de kjører sin gamle bil på havet - og får forsikringsutbetaling, når de vil ha seg en ny? "– KNM «Maud» har en attraktiv logistikk-kapasitet, som også er etterspurt i Nato, så det vil bli lagt merke til at Norge nå har anskaffet et slikt viktig fartøy som også kan brukes i alliansen eller i andre internasjonale operasjoner,..." Fra forsvar til "internasjonale operasjoner" - Eller angrep....? Alle nyinvesteringer er tydelig preget av å være flinkeste futten i klassen for angrepspakten NATO. Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Dagbøter til et verft som er nesten konkurs? Det fungerer ikke det. Hvis Forsvaret har en kontrakt som gir dem mulighet til å gi store dagbøter, så kan ikke verftet betale. Da blir det ingen båt for Norge. Kanskje vi kunne kjøpt den halvferdig i et konkursbo og prøvd å finne noen til å ferdigstille? Føler folk har urealistiske forventninger til stealth. F-35 er heller ikke usynlige?? De er faktisk ganske ok å oppdage på lavere frekvenser tror jeg. De er mye vanskeligere på frekvensene brukt av våpensystemer for lock-on og dermed vanskeligere å skyte ned med missiler. Derimot er ingenting usynlig på radar. Det finnes ikke stealth fregatter. Stealth handler om å reflektere så lite så mulig slik at fienden ikke tror det er noe, eller de tror det er noe helt annet. Og du bygger den for spesifikke frekvenser. Det å ha et stealth forsyningsskip?? virker rimelig merkelig for meg. Og forsyningsskip vil du jo alltid holde unna rekkevidden til fiendtlige våpen. Skal du utføre "stealth" angrep på blir det som @CretinFlower sier å bruke ubåter. Liksom det er det alle gjør og har gjort i evigheter. Du kan ikke bare gjøre alt stealth. Og når noen sier stealth betyr det aldri usynlig. Ingen har klart å lage noe som er usynlig. Stealth høres kult ut, men folk må få litt mer realistiske forventninger til hva det faktisk betyr. Jeg skrev av egen erfaring, og det endte med at vi ble lagt ned. Når Forsvaret inngår kontrakter, inngås det (i alle fall i Norge) på et såpass høyt nivå at en ikke lett kan bare trekke seg ut. Det er nettopp på bakgrunn av egne erfaringer at jeg stiller disse spørsmålene, og jeg merker meg at svar ikke ser ut til å komme. Har du i det hele tatt noen som helst erfaring i forsvarskontrakter? Når det gjelder stealth og fregatter, vil dine påstander komme overraskende på mange. Forøvrig: https://www.aftenposten.no/norge/i/5VKmKK/Annet-fartoy-i-omradet-til-NRK-Sa-ikke-fregatten-pa-radar Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Og disse skal Sjøforsvaret nå kvitte seg med innen 2025... Tragisk. Hvorfor skriver ikke media kritisk om at Sjøforsvaret vil kvitte seg med Skjold-klassen? Disse ekstremt dyre og relativt slagkraftige fartøyene er knapt halvveis i normalt livsløp. Det er ikke logisk at de skal fases ut før tiden, særlig med tanke på at man ikke har noen erstatning på plass. Enda verre nå, med en fregatt i minus. Er det ikke slik , for noen, at de kjører sin gamle bil på havet - og får forsikringsutbetaling, når de vil ha seg en ny? "– KNM «Maud» har en attraktiv logistikk-kapasitet, som også er etterspurt i Nato, så det vil bli lagt merke til at Norge nå har anskaffet et slikt viktig fartøy som også kan brukes i alliansen eller i andre internasjonale operasjoner,..." Fra forsvar til "internasjonale operasjoner" - Eller angrep....? Ja, det er jo åpenbart. F35'ene er også helt ubrukelige i en forsvarssituasjon. Så vi skal ned å bombe telt. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Jeg skrev av egen erfaring, og det endte med at vi ble lagt ned. Når Forsvaret inngår kontrakter, inngås det (i alle fall i Norge) på et såpass høyt nivå at en ikke lett kan bare trekke seg ut. Det er nettopp på bakgrunn av egne erfaringer at jeg stiller disse spørsmålene, og jeg merker meg at svar ikke ser ut til å komme. Har du i det hele tatt noen som helst erfaring i forsvarskontrakter? Når det gjelder stealth og fregatter, vil dine påstander komme overraskende på mange. Forøvrig: https://www.aftenposten.no/norge/i/5VKmKK/Annet-fartoy-i-omradet-til-NRK-Sa-ikke-fregatten-pa-radar Jeg har ikke noe erfaring med forsvarskontrakter nei. Jeg gav deg derimot svar angående dagbøter, og det har ingenting med forsvarskontrakter å gjøre. Hvis du mener svaret mitt er feil eller det er mer du lurer på angående det så kom gjerne med det, men det er litt vanskelig å si noe når du kun sier du har "mange spørsmål". Det å drive å stille spørsmål ved den du diskuterer med er og dårlig praksis. Du kan ikke dømme argumenter utifra hvem som presenterer dem. Heller ta argumentene og argumenter mot dem. Fra din kilde: – Det er jo ingen fartøyer av den størrelsen som kan gjøre seg usynlig, men fregattene er mindre synlig enn andre fartøyer, sier sjef for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes. Så akkurat som jeg sier. Stealth handler om å være mindre synlig, ikke usynlig. Det er ikke mulig. Som vi her har en kontreadmiral som sier. Så de eneste som vil være overrasket av mine påstander må være folk som ikke har videre kjennskap til stealth. Igjen om du har noe spesifikt å si, si det. Istedenfor å komme med noe generelt. Jeg kan ikke gjette meg til hva du mener. Lenke til kommentar
Archdemon Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Kamufleres som en oljeterminal? Skal de male hele skipet og skrive sola på siden? Og hvorfor er det altid gråfarget. Hvilken farge ville reflektert minst lys fra horisonten? Sort. Det ville også forårsaket ekstrem overoppheting, siden mørke farger absorberer sollys og forårsaker ekstrem oppvarming. Tenke litt, vanskelig det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå