Gå til innhold

Tre dager etter at fregatten sank mottok Forsvaret endelig sitt nye kjempeskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner informasjon om dagbøter. Som tidligere ansatt i forsvarsindustrien husker jeg svært godt hvilke knusende betingelser FLO satte for norske leverandører.

 

Videre savner jeg informasjon om stealth-egenskaper, om de eksisterer. Fregattene skulle angivelig ha slik, men det har jo begrenset verdi dersom KNM Maud avslører på enhver radar at de gjennomfører en RAS.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg savner informasjon om dagbøter. Som tidligere ansatt i forsvarsindustrien husker jeg svært godt hvilke knusende betingelser FLO satte for norske leverandører.

 

Videre savner jeg informasjon om stealth-egenskaper, om de eksisterer. Fregattene skulle angivelig ha slik, men det har jo begrenset verdi dersom KNM Maud avslører på enhver radar at de gjennomfører en RAS.

 

Ingen "stealth" egenskaper. Noen av platene er muligens vinklet noe for å gi en mindre signatur, men med kraner og alt annet som er på fartøyet har det liten effekt. Fregattene ser litt mindre ut på radar enn str skulle tilsi dersom det var laget helt uten vinklede plater, men de er godt synlige på lang avstand med radar. Kystkorvettene er de eneste fartøyene med relativt god "stealth"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det gjort noe slik at fregattene kan se denne båten?

 

Den skal utstyres med usedvanlig kraftig dekkslys. Når man skal være usynlig under nattseilas slås dette på....borte.... Og når man ønsker å bli sett så slås dekkslyset av.... vipps - der er vi igjen...magic

 

Samme teknologi som brukes bla på cruisebåter og trålere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg savner informasjon om dagbøter. Som tidligere ansatt i forsvarsindustrien husker jeg svært godt hvilke knusende betingelser FLO satte for norske leverandører.

 

Videre savner jeg informasjon om stealth-egenskaper, om de eksisterer. Fregattene skulle angivelig ha slik, men det har jo begrenset verdi dersom KNM Maud avslører på enhver radar at de gjennomfører en RAS.

Dagbøter til et verft som er nesten konkurs? Det fungerer ikke det. Hvis Forsvaret har en kontrakt som gir dem mulighet til å gi store dagbøter, så kan ikke verftet betale. Da blir det ingen båt for Norge. Kanskje vi kunne kjøpt den halvferdig i et konkursbo og prøvd å finne noen til å ferdigstille?

 

 

Føler folk har urealistiske forventninger til stealth. F-35 er heller ikke usynlige?? De er faktisk ganske ok å oppdage på lavere frekvenser tror jeg. De er mye vanskeligere på frekvensene brukt av våpensystemer for lock-on og dermed vanskeligere å skyte ned med missiler. Derimot er ingenting usynlig på radar. Det finnes ikke stealth fregatter. 

 

Stealth handler om å reflektere så lite så mulig slik at fienden ikke tror det er noe, eller de tror det er noe helt annet. Og du bygger den for spesifikke frekvenser. Det å ha et stealth forsyningsskip?? virker rimelig merkelig for meg. Og forsyningsskip vil du jo alltid holde unna rekkevidden til fiendtlige våpen. 

 

Skal du utføre "stealth" angrep på blir det som @CretinFlower sier å bruke ubåter. Liksom det er det alle gjør og har gjort i evigheter. Du kan ikke bare gjøre alt stealth. Og når noen sier stealth betyr det aldri usynlig. Ingen har klart å lage noe som er usynlig. Stealth høres kult ut, men folk må få litt mer realistiske forventninger til hva det faktisk betyr.

Lenke til kommentar

 

Kystkorvettene er de eneste fartøyene med relativt god "stealth"

 

Og disse skal Sjøforsvaret nå kvitte seg med innen 2025... Tragisk. Hvorfor skriver ikke media kritisk om at Sjøforsvaret vil kvitte seg med Skjold-klassen? Disse ekstremt dyre og relativt slagkraftige fartøyene er knapt halvveis i normalt livsløp. Det er ikke logisk at de skal fases ut før tiden, særlig med tanke på at man ikke har noen erstatning på plass. Enda verre nå, med en fregatt i minus.

Tror ikke sjøforsvaret vil kvitte seg med dem egentlig. Er vel mer ett budsjettspørsmål og det faktum at noen mener F-35 kan erstatte alt vi har fra kystkorvetter til kokkene i messa. Idioti

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok et eksempel på inkompetansen som råder i det norske forsvar med tanke på innkjøp av materiell. Når de først skal sløse, så kan det sløses i Norge i stedet, med norsk utstyr som sannsynligvis overgår alt som er satt inn i denne skuta. uff....

Ja fordi denne skuten har ingen norske deler. Alt der er kun fra Korea. F.eks deres 4 Kongsberg Sea Protector våpen, fra Kongsberg Sør-Korea. 

 

Du kan i det minste lese artikkelen før du kommer med kritikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og disse skal Sjøforsvaret nå kvitte seg med innen 2025... Tragisk. Hvorfor skriver ikke media kritisk om at Sjøforsvaret vil kvitte seg med Skjold-klassen? Disse ekstremt dyre og relativt slagkraftige fartøyene er knapt halvveis i normalt livsløp. Det er ikke logisk at de skal fases ut før tiden, særlig med tanke på at man ikke har noen erstatning på plass. Enda verre nå, med en fregatt i minus.

 

Er det ikke slik , for noen, at de kjører sin gamle bil på havet - og får forsikringsutbetaling, når de vil ha seg en ny?

 

"– KNM «Maud» har en attraktiv logistikk-kapasitet, som også er etterspurt i Nato, så det vil bli lagt merke til at Norge nå har anskaffet et slikt viktig fartøy som også kan brukes i alliansen eller i andre internasjonale operasjoner,..."

 

Fra forsvar til "internasjonale operasjoner"   :hmm:

 

- Eller angrep....?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge (forsvaret) har radar, det forsvaret trenger er sunn fornuft. Å ha vaktskifte ved terminalen er ikke sunn fornuft.

 

Vaktskifte har alltid fulgt klokka og det fungerer utmerket, og har gjort det ved terminaler før. Her er det noe annet som har gått feil. Ikke en ting men flere uheldige ting i sekvens. Håper heller ikke de lar seg presse til å sende mer på AIS mer enn de gjør i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest artikkelen og forandrer ikke mening etter det, tvert imot. Fantastisk at vi har så «kompetente» mennesker til å forvalte våre penger. At du ikke ser det, er vel ikke å forvente. Jeg gremmes!

Du hopper til konklusjoner. Når sa jeg at jeg mente ikke båten burde blitt bygget i Norge? Jeg er for å bygge båter til Forsvaret i Norge, siden det er militæret. Forsvaret er ikke en kommersiell aktør og kan fint legge konstruksjon til Norge.

 

Jeg bare påpekte at din påstand om at ingenting med båten var norsk var feil. Det betyr ikke at jeg mente båten burde blitt bygget i Sør-Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det norske forsvaret ved sortinget er antipatriotisk, det som dominerer

bildet er hvordan vi blir oppfattet utenfor Norge.

At vi kunne bygget mye av det vi trenger av bedre kvalitet hjemme, er

totalt uvesentlig og uinteresant, ja direkte uønskelig til og med.

Man ønsker ikke at norsk kompetanse skal tjene penger på dette hvis det kan unngåes. Det er ikke penger det står på når det gjelder noe som angår utenrikspolitikken. Intet er for dyrt når vi investerer penger (strør om oss med

penger) i utlandet, vi kjøper oss "venner" fordi vi kann.

Det norske hus....

Til h...... med det det vi får igjenn.

Vi akter å leve av oljen til Dovre faller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...