Redaksjonen. Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Administrerende direktør Jon André Løkke i NEL Hydrogen kommenterer.Derfor bør Vegvesenet styre unna flytende hydrogen Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Når en har ren eldrift som alternativ så er og blir hydrogendridft sløsing med energi og andre ressurser. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Når en har ren eldrift som alternativ så er og blir hydrogendridft sløsing med energi og andre ressurser. Der man kan bruke rent batteri, så stemmer det jo, men på en ferje som kun er i kai 10-15 minutter av gangen før den er på farta igjen, så kan det jo bli problematisk? 2 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Ikke si det kan bli fiasko, da hopper den Norske stat på med en eneste gang! 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 VgV bør styre unna hydrogen, punktum. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Der man kan bruke rent batteri, så stemmer det jo, men på en ferje som kun er i kai 10-15 minutter av gangen før den er på farta igjen, så kan det jo bli problematisk? Det er ikke nødvendigvis noe problem om den bare er til kai 10-15 minutter, eller bare 5 minutter så lenge den får ladet opp like mye som den bruker frem til neste lading. Om et batteri for eksempel kan lades 80% på 30 min så kan det da lades 40% på 15 min, eller 27% på 10 min. Da må man dimensjonere batteriet slik at man bruker mindre enn 27% mellom kai, og ladingen kraftig nok til at man lader mer enn 27% på de 10 minuttene. Det som kan skape problem er dersom man har veldig lang avstand mellom kaiene og kort landligge. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Når en har ren eldrift som alternativ så er og blir hydrogendridft sløsing med energi og andre ressurser.Der man kan bruke rent batteri, så stemmer det jo, men på en ferje som kun er i kai 10-15 minutter av gangen før den er på farta igjen, så kan det jo bli problematisk? Problematisk er det da overhode Ikke....! Kjøp 3 Tesla Semi’er med 1000 kWt hver. Så bare bytter man ved annløp, henholdsvis på den ene og andre siden. Da vil man også ha 6 motorer og noe kraftelektronikk som kan tas ut for drift av propeller. Budsjett ca 6 mill, og garanti ca 10% av 1 mill miles Kjører man under dekk er det bare å koble et par akslinger.... Endret 30. november 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det er ikke nødvendigvis noe problem om den bare er til kai 10-15 minutter, eller bare 5 minutter så lenge den får ladet opp like mye som den bruker frem til neste lading. Om et batteri for eksempel kan lades 80% på 30 min så kan det da lades 40% på 15 min, eller 27% på 10 min. Da må man dimensjonere batteriet slik at man bruker mindre enn 27% mellom kai, og ladingen kraftig nok til at man lader mer enn 27% på de 10 minuttene. Det som kan skape problem er dersom man har veldig lang avstand mellom kaiene og kort landligge. Hadde du vist hvor lang strekningen er, samt hvor mye energi A til B kostet på fergen, så hadde det jo vært greit. Det var mest det jeg var ute etter. Noen ferjer passer nok perfekt til hel-elektriske løsninger, men så er det jo også mange ferger som har endepunkter på rimelig enkle kaier, på diverse øyer og slikt. Se f.eks ved Kragerø der noen av kaiene på de diverse øyene er uten strøm så vidt jeg vet. Da må man altså beregne ikke kun at det elektriske skal holde fra A til B, men fra A til B til C, så tilbake til A igjen før man kan lade, og der kommer problemet. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Problematisk er det da overhode Ikke....! Kjøp 3 Tesla Semi’er med 1000 kWt hver. Så bare bytter man ved annløp, henholdsvis på den ene og andre siden. Da vil man også ha 6 motorer og noe kraftelektronikk som kan tas ut for drift av propeller. Budsjett ca 6 mill, og garanti ca 10% av 1 mill miles Kjører man under dekk er det bare å koble et par akslinger.... Litt usikker på hva du mener? Hva har Tesla Semi med dette å gjøre? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Problematisk er det da overhode Ikke....! Kjøp 3 Tesla Semi’er med 1000 kWt hver. Så bare bytter man ved annløp, henholdsvis på den ene og andre siden. Da vil man også ha 6 motorer og noe kraftelektronikk som kan tas ut for drift av propeller. Budsjett ca 6 mill, og garanti ca 10% av 1 mill miles Kjører man under dekk er det bare å koble et par akslinger.... Litt usikker på hva du mener? Hva har Tesla Semi med dette å gjøre? Tesla Semi er en autonom batteripakke på hjul som kan kjøpes, ca 1000 kWt pr modul.Spleins for akselmontering kan monteres ved help av eksisterendes hjulbolter, værre er det Ikke. Endret 30. november 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dersom flytende hydrogen blir valgt som løsning, velger man dessuten bort grønt hydrogen. Norge har per i dag ingen flytendegjøringsanlegg. Bare tre steder i Europa finnes det tilgang på flytende nedkjølt hydrogen. Dette hydrogenet produseres fra naturgass, som for hver kilo hydrogen produsert, slipper ut minst ti kilo CO2. – I motsetnad til 65 kg CO2 pr kilo hydrogen for sokalla "grønt" hydrogen frå elektrolyse. NEL må vere med i banden av klimafornektarar som går rundt og hevdar at mest mogeleg CO2 i atmosfæra, fordi CO2 er "næring for plantane". Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Når en har ren eldrift som alternativ så er og blir hydrogendridft sløsing med energi og andre ressurser.Der man kan bruke rent batteri, så stemmer det jo, men på en ferje som kun er i kai 10-15 minutter av gangen før den er på farta igjen, så kan det jo bli problematisk? Denne ferja har ei overfartstid på maks fem minutt, og då er 10-15 minutt ved kai plenty for ladinga sin del. Det er meininga at ho skal gå med batteridrift primært, og ladast ved kai, men at hydrogenet er ein slags reservestraum. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Dersom flytende hydrogen blir valgt som løsning, velger man dessuten bort grønt hydrogen. Norge har per i dag ingen flytendegjøringsanlegg. Bare tre steder i Europa finnes det tilgang på flytende nedkjølt hydrogen. Dette hydrogenet produseres fra naturgass, som for hver kilo hydrogen produsert, slipper ut minst ti kilo CO2. – I motsetnad til 65 kg CO2 pr kilo hydrogen for sokalla "grønt" hydrogen frå elektrolyse. NEL må vere med i banden av klimafornektarar som går rundt og hevdar at mest mogeleg CO2 i atmosfæra, fordi CO2 er "næring for plantane". Der fikk vi Den...! Varmepumper virker slik at man tar ut energi ved en høgre temperatur ved å komprimere gass. Så å komperimere H2 gir nyttbar spill varme; Sturle S, Du er litt innhabil også. Ved uttak av strøm fra H2 får vi også spillvarme, men så lite at noe av strømmen også må nyttes til varme i svært mange tilfeller, og vi nærmer oss 100% i dei tilfeller. 0 utslepp, gløym det. Ting er i forandring, også om det er Vi mennesker som onanerer. Endret 30. november 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Denne ferja har ei overfartstid på maks fem minutt, og då er 10-15 minutt ved kai plenty for ladinga sin del. Det er meininga at ho skal gå med batteridrift primært, og ladast ved kai, men at hydrogenet er ein slags reservestraum. Ok, ja det høres jo ut som en god løsning det da isåfall. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Dersom flytende hydrogen blir valgt som løsning, velger man dessuten bort grønt hydrogen. Norge har per i dag ingen flytendegjøringsanlegg. Bare tre steder i Europa finnes det tilgang på flytende nedkjølt hydrogen. Dette hydrogenet produseres fra naturgass, som for hver kilo hydrogen produsert, slipper ut minst ti kilo CO2. – I motsetnad til 65 kg CO2 pr kilo hydrogen for sokalla "grønt" hydrogen frå elektrolyse. NEL må vere med i banden av klimafornektarar som går rundt og hevdar at mest mogeleg CO2 i atmosfæra, fordi CO2 er "næring for plantane". Som du ser Sturle, så går det nå ikke èn uke uten at det kommer nyheter rundt implementering av hydrogen i heke transportkjeden. Dette skjer fordi det er store økonomiske interesser ute som forstår at den beste teknologien for å frakte alt som er stor, tungt og som skal langt er hydrogen. Ofte i kombinsjon med batterier. Disse aktørene, som besitter den beste kompetansen i verden på dette feltet kommer altså til stikk motsatt lonklusjon av det du gjør. Det bør vel være en tankevekker.... Og om du ikke forstår begrepet grønn hydrogen, så foreslår jeg at du leser deg opp. 2 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Når en har ren eldrift som alternativ så er og blir hydrogendridft sløsing med energi og andre ressurser. Saklig argument. Når batterier ikke dekker behovet, så må man bruke andre løsninger. Den eneste andre utslippsfrie løsningen er hydrogen. Ferdig snakka. 2 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 VgV bør styre unna hydrogen, punktum. Og jeg liker ikke kanelboller. Punktum. Er det et argument for at andre ikke skal like kanelboller ? 2 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Der man kan bruke rent batteri, så stemmer det jo, men på en ferje som kun er i kai 10-15 minutter av gangen før den er på farta igjen, så kan det jo bli problematisk? Det er ikke nødvendigvis noe problem om den bare er til kai 10-15 minutter, eller bare 5 minutter så lenge den får ladet opp like mye som den bruker frem til neste lading. Om et batteri for eksempel kan lades 80% på 30 min så kan det da lades 40% på 15 min, eller 27% på 10 min. Da må man dimensjonere batteriet slik at man bruker mindre enn 27% mellom kai, og ladingen kraftig nok til at man lader mer enn 27% på de 10 minuttene. Det som kan skape problem er dersom man har veldig lang avstand mellom kaiene og kort landligge. Kjempelurt. Da trenger vi bare å sette inn overdimensjonerte batteripakker i båtene, og en av Musk sine fantasimegachargere ute på ethvert anløp på øyer ute i skjærgården. Øyer som har et strømnett basert på 100 - 500 husstander. Ja. Det er nok løsningen. Lenke til kommentar
missi Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Saklig argument. Når batterier ikke dekker behovet, så må man bruke andre løsninger. Den eneste andre utslippsfrie løsningen er hydrogen. Ferdig snakka. Batterier dekker behovet her og ufattelig mange andre steder. Det batterier ikke dekket har vi LNG. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 (endret) Saklig argument. Når batterier ikke dekker behovet, så må man bruke andre løsninger. Den eneste andre utslippsfrie løsningen er hydrogen. Ferdig snakka. Batterier dekker behovet her og ufattelig mange andre steder. Det batterier ikke dekket har vi LNG. Saklig argument, hva ? “Utslippsfrie”, “grønne” og “ufattelig” Artiklen til “NEL” er grei nok, en framprating av egne løysinger, og underskrevet med fult navn. Og Vegvesenet må gjerne prøve seg litt frem, i dette som førebels er litt ukjent landskap. Hvor pokker er SSB og NTNU ? Halvkvedede komentarer uten navn er det vel best å se bort fra. Er bare AI som har noe att av å prate med seg selv, og bør ikke oppmuntres. Endret 1. desember 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå