Gå til innhold

Elkjøp: Den mest populære Apple-telefonen nå er iPhone 8

Anbefalte innlegg

Det virker som om du har tunnelsyn og er svært opptatt av frekvenser brukt i dagens teknologi, og mister dermed hele poenget med 5G.

"5G er lynraskt på to måter. For det første vil teknologien kunne utnytte de tilgjengelige frekvensene enda bedre enn 4G og det vil komme nye i tillegg."

"MIMO, det vil si mange antenner både inn og ut har vi allerede i 4G, men vi får enda flere i 5G og det vil gi bedre kapasitet og bedre signalmottak. Det er viktig av mange årsaker, ikke minst fordi 5G vil støtte svært mange flere tilkoblinger per basestasjon enn 4G."

"5G skal kunne håndtere en million oppkoblede dingser per km2, mens 4G kanskje kan presses til en tiendedel."

https://www.tu.no/artikler/5g-er-en-teknologirevolusjon-som-vil-tilby-en-enorm-datahastighet/452083

Fixed wireless access er en del av pilotprosjektet til Telenor på Kongsberg, dette kan illustre hvilke forretningsområder for 5G som anses å ha stort potensiale.

https://www.digi.no/artikler/na-har-telenor-apnet-nordens-forste-5g-testnett/450709

Altså 5G over samme frekvenser som 4G er noe raskere, men ikke mye. Det er fakta.

Du kan få bedre MIMO. Vi har MIMO med 4 antenner i dag? Vi kan få 100+. Og med beamforming styrker dette signal. Derimot er jo dette basert på nye frekvenser for 5G, ikke sant? Som igjen har lavere rekkevidde og ikke bra for grisgrendte strøk.

Altså høyere frekvens = lavere rekkevidde. Det er bare sånn det er. Uansett hva du gjør så kommer du ikke unna dette faktumet.

Og hva mener du med tunnelsyn? Det er jo klart en stor del av 5G er nye frekvenser. Å påstå noe annet er bare merkelig. MIMO, beamforming for bedre signalstyrke, latency er alt avhengig av disse frekvensene.

Og ja, 5G kan ha mer oppkoblede enheter per km2. Norge har 14 mennesker per km^2. For områder som har mindre enn en person per kvadratkilometer hva i alle dager er fordelen med 5G? Du må enten sette opp 10 ganger så mange basestasjoner og ha en latterlig kapasitet til den ene familien som bor der, eller bruke eksisterende 4G frekvenser som da gir en minimal forbedring i hastighet og ikke noe bedre MIMO da antall antenner tilgjengelig er begrenset. 

Når ble Kongsberg grisgrendt? 

Du argumenterer med alle fordelene 5G har steder hvor det er folk. Og så glemmer du helt at nesten alle av disse fordelene er basert på nye og høyere frekvenser og disse har lavere rekkevidde. Dermed må du bygge ut flere basestasjoner i ingenmannsland for å gi et par folk bedre dekning, som vil koste latterlig mye penger. Grunnen til at disse stedene ikke har fiber? For dyrt å grave mange mil fiber opp til en familie. Derimot ønsker du vi skal bygge en hel basestasjon for en familie? Som om det ikke er dyrt liksom.

Hva blir neste forslaget ditt? Dekke hele Norge med millimeterbølge 5G? Tross alt mye bedre MIMO, beamforming osv som gir bedre kapasitet, hastighet, rekkevidde osv. Men du vet selv om de booster rekkevidden til en gitt frekvens, så vil fortsatt 450 Hz knuse en millimeterbølge på rekkevidde. Det er ikke sånn at med 5G så betyr ikke frekvenser noe lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hva mener du med tunnelsyn?

Når ble Kongsberg grisgrendt?

5G FWA kan være en økonomisk levedyktig fremtidig løsning for "last mile" (https://en.wikipedia.org/wiki/Last_mile), det kan virke som om Telenor tror det, med tanke på at de bruker den type installasjon til 5G pilotprosjektet sitt. At du har hengt deg opp i grisgrendte strøk er tunnelsynet jeg refererer til.

Det bygges fortsatt ut fiber og andre høyhastighets internettilkoblingstyper her i landet.

Tilbudet vokser imidlertid relativt raskere i spredtbygde strøk. Der var økningen fra utgangen av første halvår 2016 til samme tidspunkt i 2017 på tre prosentpoeng. Til sammenligning var tilsvarende økning i tettbygde strøk på mindre enn ett prosentpoeng.

I undersøkelsen kartlegges også avstanden fra den enkelte husstand til nærmeste fibernode. Dette gir en indikasjon på mulighetene for videre utbygging av fiber til enda flere husstander. 73 prosent av husstandene ligger mindre enn 100 meter fra nærmeste fibernode per utgangen av første halvår 2017. Dette er en økning fra 67 prosent på samme tidspunkt i 2016. 95 prosent av totalt antall husstander ligger mindre enn én kilometer fra nærmeste node.

https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/80-prosent-av-landets-husstander-har-n%C3%A5-tilgang-til-h%C3%B8yhastighets-bredb%C3%A5nd

Lenke til kommentar

5G FWA kan være en økonomisk levedyktig fremtidig løsning for "last mile" (https://en.wikipedia.org/wiki/Last_mile), det kan virke som om Telenor tror det, med tanke på at de bruker den type installasjon til 5G pilotprosjektet sitt. At du har hengt deg opp i grisgrendte strøk er tunnelsynet jeg refererer til.

Det bygges fortsatt ut fiber og andre høyhastighets internettilkoblingstyper her i landet.

https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/80-prosent-av-landets-husstander-har-n%C3%A5-tilgang-til-h%C3%B8yhastighets-bredb%C3%A5nd

Hør her, jeg sa 5G ikke gav mening for folk som bor steder der det nesten ikke er andre. Du svarte på det. Jeg henger meg ikke opp i det, det er du som mente jeg tok feil. Alt det andre du skriver som ikke omhandler dette spesifikt er du som lager stråmenn og prøver å argumentere for at 5G er bedre i de fleste tilfellet. Som jeg er helt enig i???

En bruker mente 5G skulle liksom gi bedre internet for folk i grisgrendte strøk. Jeg sa det er helt feil, fordi 5G baserer seg på flere og høyere frekvenser. Disse frekvensene er dårligere for å få nett ut til steder med lite folk. Og 5G er klart dyrere enn 4G, og selv om utstyret blir billigere så trenger du mer. Det er 100% verdt det i byer eller befolkede områder, men å bygge en basestasjon for en familie gir ikke mening. Spesielt når vi har 4G. 5G er hva? 10% bedre på samme frekvenser. Og hvem skal betale regningen med å oppgradere alle 4G sendere i Norge til 5G for en 10% forbedring i distrikt?

Du kan IKKE svare meg spesifikt på grisgrendte strøk og så mene jeg har tunnelsyn for å bare fokusere på det. Det er latterlig. Det er du som driver å svarer på helt andre ting enn det diskusjonen går på. Og du har ikke kunne gitt meg et eneste argument for at det skal være bedre i grisgrendte strøk. Ikke et eneste. Så enten kom med et argument for det, eller la være. Stopp å lage stråmenn og prøv å si jeg liksom ikke forstår fordelene med 5G. Jeg gjør. Det er og derfor jeg forstår at vi ikke kommer til å bygge ut 5G nett over hele Norge. Da 4G gjør en helt fin jobb i store områder. Og kostnaden ved å oppgradere bare ikke er verdt det med forbedringene. Det er en grunn til at de ikke stenger ned 4G nettet vet du.

Det bygges fortsatt ut fiber ja. Det er derimot en grunn til at ikke alle allerede har fiber. Det blir mot slutten dyrere og dyrere fordi den siste andelen bor langt vekke og veldig spredt. Akkurat som at du kan dekke en liten del av Norge i areal, men gi store deler av befolkning 5G. Det å derimot ha 5G overalt på enhver fjelltopp i landet der det kanskje er en person innom senderens rekkevidde en gang i uken er bare ren idioti og sløsing med penger. Og folk som er med i "Der ingen skulle tru nokon kunne bu" har ikke akkurat 1 million IoT enheter som krever mindre enn 10 ms responstid hjemme, har de vel?

Så på rekkevidde er 5G minimalt bedre enn 4G. Litt høyere rekkevidde og hastighet, men da til en ekstrem pris i å sette opp nytt utstyr. Skal du ha skikkelig 5G som er mye bedre enn 4G så trenger du flere basestasjoner. Som koster latterlig med penger. Så du bygger ikke dette i fjellheimen hvor nesten ingen bor. Det at det er 4G så mange steder i Norge i seg selv er kun fordi staten krever det. Ellers ville ikke 4G blitt bygd i så store områder. Til info så har du ikke 4G dekning fra 2600 MHz båndet i hele Norge for å si det slik. Men 5GHz 5G skal liksom alle få? Du vet godt at det ikke kommer til å skje. Ikke på en god stund. Kanskje 2050?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du har ikke kunne gitt meg et eneste argument for at det skal være bedre i grisgrendte strøk. Ikke et eneste. Så enten kom med et argument for det, eller la være. Stopp å lage stråmenn og prøv å si jeg liksom ikke forstår fordelene med 5G. Jeg gjør. Det er og derfor jeg forstår at vi ikke kommer til å bygge ut 5G nett over hele Norge. Da 4G gjør en helt fin jobb i store områder. Og kostnaden ved å oppgradere bare ikke er verdt det med forbedringene. Det er en grunn til at de ikke stenger ned 4G nettet vet du.

Snipp, xx linjer med svada for å forsvare ignoranse, jeg gir opp. Det er snakk om å ha flere verktøy i skuffen for å tilby bredbånd. Det er forøvrig fortsatt mange husstander i tettsteder som ikke får fiber. Men nok off-topic fra meg her i tråden.

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjelder grisgrendte strøk er det selvsagt ingen som tror at man skal bygge ut 5G der det ikke bor mennesker. Det har ingen hevdet. Poenget er at det er mange steder der det er for dyrt å bygge ut fiber der kunder i dag f.eks har xDSL-forbindelse. Telenor skal fase ut kobber innen 2025. De tester vel allerede nå FWA på 4G. Her er også 5G veldig relevant.

Ellers vil jeg anbefale Lunaris å komme med innspill til Telenor. Mulig det er et eller annet de ikke har skjønt :) 

Denne er forøvrig spennende:

https://www.gsma.com/futurenetworks/wp-content/uploads/2018/08/Fixed-Wireless-Access-economic-potential-and-best-practices.pdf

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...