torest Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Vegvesenet har bestemt hvem som skal bygge verdens første hydrogen-ferge Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord. 2 Lenke til kommentar
eivindl Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord. Kan du kanskje utdype deg litt om hvorfor det skulle skjedd? 4 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord. hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Vi burde også hatt utviklingskontrakter hvor metanol eller E-diesel ble brukt. Stena Germanica bruker metanol som drivstoff til tradisjonelle motorer, men metanol er også brukt i brenselceller. Fordelen med metanol er at vi får et system med liten risiko, og med svært lite utslipp av miljøgasser. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene Og mye bedre enn fossilt forurensende drivstoff som ville forurenset fjorden. Jfr.problemer rundt tømmingen av tankene på Ingstad. Men pussig hvorfor flytende , og ikke komprimert, hydrogen benyttes? Endret 30. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord. Kan du kanskje utdype deg litt om hvorfor det skulle skjedd? Lekkasje, rett blandingsforhold med O2 + gnist. Hasta la vista baby, I won’t be back. Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Lekkasje, rett blandingsforhold med O2 + gnist. Hasta la vista baby, I won’t be back. Litt OT, men "hasta la vista" betyr noe sånt som "sees senere", mao er din siste setning en selvmotsigelse. 5 Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene Det er ikke bly i batteriene... Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Litt OT, men "hasta la vista" betyr noe sånt som "sees senere", mao er din siste setning en selvmotsigelse. Øy, ikke skyld på meg for å ha sett for mange filmer med Arnold! Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Vi burde også hatt utviklingskontrakter hvor metanol eller E-diesel ble brukt. Stena Germanica bruker metanol som drivstoff til tradisjonelle motorer, men metanol er også brukt i brenselceller. Fordelen med metanol er at vi får et system med liten risiko, og med svært lite utslipp av miljøgasser. Oljefolket har nok lobyert bort dette med redsel for at folk skal lage drivstoff selv 1 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Vi burde også hatt utviklingskontrakter hvor metanol eller E-diesel ble brukt. Stena Germanica bruker metanol som drivstoff til tradisjonelle motorer, men metanol er også brukt i brenselceller. Fordelen med metanol er at vi får et system med liten risiko, og med svært lite utslipp av miljøgasser. Oljefolket har nok lobyert bort dette med redsel for at folk skal lage drivstoff selv Litt sånn som dette...?! Og tenk litt på alle de ressursene vi kaster i den brune dunken eller trekker ned i do...https://www.kickstarter.com/projects/1846577405/homebiogas-20-transforms-your-food-waste-into-clea?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=landingpage_remarketing Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord. Den brå slutten ligg nok mest i at det kjem til å bli uhorveleg dyrt å skaffe hydrogen om nokre år når ingen andre brukar hydrogen som drivstoff. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Den brå slutten ligg nok mest i at det kjem til å bli uhorveleg dyrt å skaffe hydrogen om nokre år når ingen andre brukar hydrogen som drivstoff. Hydrogen under trykk bruker vi uansett til mye annet enn kun drivstoff, så det vil aldri skje. 4 Lenke til kommentar
eivindl Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Den brå slutten ligg nok mest i at det kjem til å bli uhorveleg dyrt å skaffe hydrogen om nokre år når ingen andre brukar hydrogen som drivstoff. Hydrogen skal jo være "fremtidens" drivstoff Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Hydrogen under trykk bruker vi uansett til mye annet enn kun drivstoff, så det vil aldri skje. Joda, men prismessig er spørsmålet om det er stort nok hydrogenforbruk i nærområdet til å holde prisen nede. Du får kjøpt hydrogenbilar også i dag, men bur du langt frå Oslo, Bergen eller Trondheim så vil det bli langt å køyre for å tanke, eller dyrt å bestille eigen hydrogentankbil heim til deg. At det vil være mulig å få tak i hydrogen er heilt sikkert, men det blir kun billig om rin får til masseproduksjon og massedistribusjon. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord.hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene "bli"? Tenkjer du bly frå startbatteria til eksosbilar ombord? Det er vel maks snakk om nokre kilo, ikkje tonn. Batteriferjer har ikkje noko bly i batteria. Hovudsakleg nikkel og karbon, med varierande mengder litium, mangan og kobolt. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Joda, men prismessig er spørsmålet om det er stort nok hydrogenforbruk i nærområdet til å holde prisen nede. Du får kjøpt hydrogenbilar også i dag, men bur du langt frå Oslo, Bergen eller Trondheim så vil det bli langt å køyre for å tanke, eller dyrt å bestille eigen hydrogentankbil heim til deg. At det vil være mulig å få tak i hydrogen er heilt sikkert, men det blir kun billig om rin får til masseproduksjon og massedistribusjon. Hvor dyrt/billig bør/kan hydrogen være i forhold til bensin, synes du? En kg ( liter) -pris lik bensin burde være greit synes jeg. I og med at man kan fylle på vanlig måte. - Uten rekkeviddeangst, uten ladeproblematikk, uten "smart"-målere, og uten lokal eller global forurensning, og 2-3 ganger så effektivt som bensin. Antagelig får vi hydrogen-pris godt under dagens bensinpris når stasjonene er bygget ut. Så kan de som vil kjøre (kun) batteri-elektrisk, og de som vil kan kjøre med hydrogen som rekkeviddeforlenger, med batteri på lokal-turer. Dermed er det ingen grunn til å kjøre med forbrenningsmotor. Endret 30. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord.Kan du kanskje utdype deg litt om hvorfor det skulle skjedd?Dei fleste ulukker skjer under fylling eller pga bruk av feil komponentar i hydrogensystemet. Eg kjenner til mist to tilfelle av at hydrogenstasjonar i USA har gått i luffta – verkeleg eksplodert – og i minst eitt av tilfella hadde dei erstatta ein bitteliten røyrdel med ein som ikkje var sertifisert for hydrogen. Hydrogen trengjer gjennom nesten alt av metall, og gjer det sprøtt. Den eine hydrogenstasjonen som eksploderte låg nær to skular, som måtte evakuerast. Den andre låg eit par kilometer frå ein flyplass, som då måtte stenge ein times tid. Til alt hell var ingen fly i landingsrunda då det small, men ein sjåfør måtte på sjukehus med alvorlege brannskadar: https://www.autoblog.com/2010/08/30/how-safe-is-hydrogen-filling-station-explodes-w-video/ https://www.mercurynews.com/2012/07/24/wrong-valve-cause-of-fire-at-ac-transit-hydrogen-station/ Hydrogen er eksplosivt i nesten alle blandingsforhold med luft, frå 4% og oppover. Det blandar seg òg utruleg fort, slik at eit veldig stort område vert råka om det ikkje tek fyr med ein gong lekkasjen startar. Tidlegare i år eksploderte ein semitrailer med hydrogentankar i California: https://abc30.com/hydrogen-tank-explosion-on-semi-truck-prompts-evacuations/3068368/ Flytande hydrogen er sikrare. Kulda tek so mykje energi frå brannen, at det brenn ganske seint etter at gassen har eksplodert. Her er ein annan eksplosjon frå i år: https://www.hardworkingtrucks.com/explosion-during-hydrogen-tanker-truck-fire-rattles-california-businesses-schools/ Eg veit at eg ikkje kjem til å ta denne ferja.. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Joda, men prismessig er spørsmålet om det er stort nok hydrogenforbruk i nærområdet til å holde prisen nede. Du får kjøpt hydrogenbilar også i dag, men bur du langt frå Oslo, Bergen eller Trondheim så vil det bli langt å køyre for å tanke, eller dyrt å bestille eigen hydrogentankbil heim til deg. At det vil være mulig å få tak i hydrogen er heilt sikkert, men det blir kun billig om rin får til masseproduksjon og massedistribusjon. Kan jo sammenlignes med bensinstasjonene ala 1920. Sånn vil det jo være uansett hvordan man bygger ut, enten det er ladestasjoner, eller hydrogen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå