Gå til innhold

Vegvesenet har bestemt hvem som skal bygge verdens første hydrogen-ferge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord.

hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. 

 

Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi burde også hatt utviklingskontrakter hvor metanol eller E-diesel ble brukt.

Stena Germanica bruker metanol som drivstoff til tradisjonelle motorer, men metanol er også brukt i brenselceller.

Fordelen med metanol er at vi får et system med liten risiko, og med svært lite utslipp av miljøgasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. 

 

Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene 

Og mye bedre enn fossilt forurensende drivstoff som ville forurenset fjorden. Jfr.problemer rundt tømmingen av tankene på Ingstad.

 

Men pussig hvorfor flytende , og ikke komprimert, hydrogen benyttes?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. 

 

Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene

 

Det er ikke bly i batteriene...

Lenke til kommentar

Vi burde også hatt utviklingskontrakter hvor metanol eller E-diesel ble brukt.

Stena Germanica bruker metanol som drivstoff til tradisjonelle motorer, men metanol er også brukt i brenselceller.

Fordelen med metanol er at vi får et system med liten risiko, og med svært lite utslipp av miljøgasser.

 

Oljefolket har nok lobyert bort dette med redsel for at folk skal lage drivstoff selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi burde også hatt utviklingskontrakter hvor metanol eller E-diesel ble brukt.

Stena Germanica bruker metanol som drivstoff til tradisjonelle motorer, men metanol er også brukt i brenselceller.

Fordelen med metanol er at vi får et system med liten risiko, og med svært lite utslipp av miljøgasser.

 

Oljefolket har nok lobyert bort dette med redsel for at folk skal lage drivstoff selv

Litt sånn som dette...?! Og tenk litt på alle de ressursene vi kaster i den brune dunken eller trekker ned i do...https://www.kickstarter.com/projects/1846577405/homebiogas-20-transforms-your-food-waste-into-clea?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=landingpage_remarketing

Lenke til kommentar

Hydrogen under trykk bruker vi uansett til mye annet enn kun drivstoff, så det vil aldri skje.

Joda, men prismessig er spørsmålet om det er stort nok hydrogenforbruk i nærområdet til å holde prisen nede.

 

Du får kjøpt hydrogenbilar også i dag, men bur du langt frå Oslo, Bergen eller Trondheim så vil det bli langt å køyre for å tanke, eller dyrt å bestille eigen hydrogentankbil heim til deg.

 

At det vil være mulig å få tak i hydrogen er heilt sikkert, men det blir kun billig om rin får til masseproduksjon og massedistribusjon.

Lenke til kommentar

 

Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord.

hahaha, du forstår tydeligvis ikke hvordan dette fungere, ei heller hvordan konstruksjon av hydrogentanker er selv om denne fergen hadde blitt truffet rett på av Sola hadde den ikke sprengt. 

 

Uansett dersom den synker er hydrogen mye bedre enn noen tonn bli fra batteriene 

"bli"? Tenkjer du bly frå startbatteria til eksosbilar ombord? Det er vel maks snakk om nokre kilo, ikkje tonn. Batteriferjer har ikkje noko bly i batteria. Hovudsakleg nikkel og karbon, med varierande mengder litium, mangan og kobolt.
Lenke til kommentar

Joda, men prismessig er spørsmålet om det er stort nok hydrogenforbruk i nærområdet til å holde prisen nede.

 

Du får kjøpt hydrogenbilar også i dag, men bur du langt frå Oslo, Bergen eller Trondheim så vil det bli langt å køyre for å tanke, eller dyrt å bestille eigen hydrogentankbil heim til deg.

 

At det vil være mulig å få tak i hydrogen er heilt sikkert, men det blir kun billig om rin får til masseproduksjon og massedistribusjon.

Hvor dyrt/billig bør/kan hydrogen  være i forhold til bensin, synes du?

En kg ( liter) -pris lik bensin burde være greit synes jeg. I og med at man kan fylle på vanlig måte. - Uten rekkeviddeangst, uten ladeproblematikk, uten "smart"-målere, og uten lokal eller global forurensning, og 2-3 ganger så effektivt som bensin.

Antagelig får vi  hydrogen-pris  godt under dagens bensinpris når stasjonene er bygget ut.

Så kan de som vil kjøre  (kun) batteri-elektrisk, og de som vil  kan kjøre med hydrogen som rekkeviddeforlenger, med batteri på lokal-turer.

Dermed er det ingen grunn til å kjøre med forbrenningsmotor.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette vil få en brå slutt når fergen går i luften og dreper alle ombord.

Kan du kanskje utdype deg litt om hvorfor det skulle skjedd?
Dei fleste ulukker skjer under fylling eller pga bruk av feil komponentar i hydrogensystemet. Eg kjenner til mist to tilfelle av at hydrogenstasjonar i USA har gått i luffta – verkeleg eksplodert – og i minst eitt av tilfella hadde dei erstatta ein bitteliten røyrdel med ein som ikkje var sertifisert for hydrogen. Hydrogen trengjer gjennom nesten alt av metall, og gjer det sprøtt.

 

Den eine hydrogenstasjonen som eksploderte låg nær to skular, som måtte evakuerast. Den andre låg eit par kilometer frå ein flyplass, som då måtte stenge ein times tid. Til alt hell var ingen fly i landingsrunda då det small, men ein sjåfør måtte på sjukehus med alvorlege brannskadar:

https://www.autoblog.com/2010/08/30/how-safe-is-hydrogen-filling-station-explodes-w-video/

https://www.mercurynews.com/2012/07/24/wrong-valve-cause-of-fire-at-ac-transit-hydrogen-station/

 

Hydrogen er eksplosivt i nesten alle blandingsforhold med luft, frå 4% og oppover. Det blandar seg òg utruleg fort, slik at eit veldig stort område vert råka om det ikkje tek fyr med ein gong lekkasjen startar.

 

Tidlegare i år eksploderte ein semitrailer med hydrogentankar i California:

https://abc30.com/hydrogen-tank-explosion-on-semi-truck-prompts-evacuations/3068368/

 

Flytande hydrogen er sikrare. Kulda tek so mykje energi frå brannen, at det brenn ganske seint etter at gassen har eksplodert. Her er ein annan eksplosjon frå i år:

https://www.hardworkingtrucks.com/explosion-during-hydrogen-tanker-truck-fire-rattles-california-businesses-schools/

 

Eg veit at eg ikkje kjem til å ta denne ferja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men prismessig er spørsmålet om det er stort nok hydrogenforbruk i nærområdet til å holde prisen nede.

 

Du får kjøpt hydrogenbilar også i dag, men bur du langt frå Oslo, Bergen eller Trondheim så vil det bli langt å køyre for å tanke, eller dyrt å bestille eigen hydrogentankbil heim til deg.

 

At det vil være mulig å få tak i hydrogen er heilt sikkert, men det blir kun billig om rin får til masseproduksjon og massedistribusjon.

Kan jo sammenlignes med bensinstasjonene ala 1920. Sånn vil det jo være uansett hvordan man bygger ut, enten det er ladestasjoner, eller hydrogen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...