fleur Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Vi har en Peuget 3008 2017-modell med Continental Contivikingcontact piggfrie vinterdekk (nye i fjor). Synes den er fryktelig dårlig på vinterføre. Med en gang det er litt glatt i veibanen eller slaps så spinner den. Den sliter veldig med å komme seg opp bakker som vi aldri har hatt noe problem å komme opp tidligere (hadde en Hyundai i40 med piggfrie dekk før), enten man har rolig fart eller det er bakkestart. Bilene foran har aldri problemer. I fjor skulle jeg opp en bakke hvor det ikke var brøyta. Det var en del snø, men hadde aldri vært noe problem for Hyundaien. Jeg kom så vidt opp etter mye klabb og babb hvor jeg holdt på å sette meg fast flere ganger. Andre biler klarte det mye enklere, bl.a. en bitteliten Polo hadde ikke i nærheten så mye trøbbel som meg. Jeg synes dette virker rart. Som sagt har vi aldri hatt de samme problemene på tidligere bilder, og vi har alltid kjørt piggfritt. Dekkene vi kjøpte i fjor vant t.o.m. best i test av de piggfrie dekkene. Forhandler sier de ikke har hørt om dette problemet før og at bilen ikke skal slite så mye på vinterføre. Hva kan dette skyldes? Jeg føler meg rett og slett utrygg når jeg kjører på vinteren nå og slik har det aldri vært før. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Jeg ville ha bedt noen fra der du kjøpte den til å bli med på en kjøretur. Det kan jo være noe feil med enten dekk eller drivlinjen. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 30. november 2018 Forfatter Del Skrevet 30. november 2018 Jeg ville ha bedt noen fra der du kjøpte den til å bli med på en kjøretur. Det kan jo være noe feil med enten dekk eller drivlinjen. Lurte på om det kunne skyldes noe annet enn dekkene, for de er jo nye. Den skal inn på service snart, da kan de sjekke den ut. Er litt vanskelig å rekonstruere det for det må jo vært litt glatt eller snø på veien akkurat den dagen. Kan de få sjekket ut om det er noe feil uten å få til å rekonstruere feilen? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Lag heller en løs avtale om å komme inn med bilen en dag det er glatt 1 Lenke til kommentar
fleur Skrevet 30. november 2018 Forfatter Del Skrevet 30. november 2018 Lag heller en løs avtale om å komme inn med bilen en dag det er glatt er bare det at det ikke alltid er så lett å komme seg avgårde på kort varsel da det er et stykke unna. Hadde vært mye enklere å latt de teste bilen over noen dager Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Følger du med på om antispinn-lampa slår inn tidlig? Hvis det f.eks. er feil på en sensor her, eller antispinn griper inn på en feil måte kan den jo begynne å gjøre vondt verre for seg selv i stedet for å hjelpe. Hilsen moderne elektronikk...Kjenner ikke 3008'en men den er nå i bunn og grunn en vanlig forhjulstrekker med motoren over drivhjulene og burde ikke ha spesielle problemer, hvis det da ikke er satt på alt for brede dekk slik at den flyter oppå - det er jo en relativt lett bil. Hilsen moderne vektsparing for lavere forbruk. :-) Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Suv modeller med breie piggfrie dekk er etter min erfaring ganske labre greier på vinterføre. Tidligere kjørte jeg et stort antall suver på jobb - alle med piggfritt - og det var en veldig brutal overgang fra min privatbil - en mindre bil med smale piggdekk. Måtte holde et mye lavere tempo med suvene, særlig i svinger og inn mot kryss. Ble føret for ille kjørte jeg heller privatbilen og det skjedde ofte. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 hvilke dimensjoner kjører du på?De dekka som kom best ut i test trenger ikke å være best på din bil, der kan feks nr 3 på lista være de beste.Har en kamerat som jobber hos dekk1, hvor de solgte de beste piggdekka(naf testen) så var helt forferdelig på den bilen, så byttet han til nr 2 på lista som ble mye bedre! Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Merker meg at ts kun skriver om problemer med fremkommelighet - slike dekk skal jo monteres i riktig rulleretning - kanskje sjekke dette?? 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 (endret) Litt av samme opplevelsen vi hadde med de dekkene, men våre med pigg. Dessverre helt ubrukelige å bruke på slaps og "småglatt" føre, men på vintervei hvor is/snødekket hadde satt seg skikkelig i bakken så er de helt fenomenale og aldri følt meg tryggere på veien med tanke på grepet. Så vi konkluderte med at testvinneren det året ikke var noen testvinner for vår bil og dimensjon siden vi kjører 80% av tiden i lavlandet med variert føre. Endret 30. november 2018 av LabWeiler 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Prøv med Nokian R3, kjørt en stund med mine nå og meget fornøyd, griper godt, skikkelig myk gummi. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Vettkje hvilke versjon av dekka du har av Continental sine, men som du sleser på naf sin test så er den veldig dårlig på is. https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/continental-contivikingcontact-6/ og heller ikke så godt på våt asfalt :SHer test fra 2015 https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/test-av-piggfrie-dekk-2015/continental-contivikingcontact-6/ Her test fra 2017, fortsatt dårlig på aks etc. https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/continental-contivikingcontact-6/ Lenke til kommentar
fleur Skrevet 1. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2018 Litt av samme opplevelsen vi hadde med de dekkene, men våre med pigg. Dessverre helt ubrukelige å bruke på slaps og "småglatt" føre, men på vintervei hvor is/snødekket hadde satt seg skikkelig i bakken så er de helt fenomenale og aldri følt meg tryggere på veien med tanke på grepet. Så vi konkluderte med at testvinneren det året ikke var noen testvinner for vår bil og dimensjon siden vi kjører 80% av tiden i lavlandet med variert føre. Men dere hadde pigg og vi piggfrie? Bør være enda dårligere med piggfrie da? Skal sjekke eksakt hvilke dekk vi har etterpå. Men tror dere det er dekkene eller bilen? Hvis det er dekkene så er det dumt å kjøpe nye nå når vi kjøpte nye ifjor Lenke til kommentar
fleur Skrevet 1. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2018 Det er continental contivikingcontact6 dekk 215/65R17 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Det er continental contivikingcontact6 dekk 215/65R17 https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/continental-contivikingcontact-6/ Der har du testen i fra Motor.no har du rett luft i dekka forresten? Av og til så skjer det at de fuller feil trykk i dekka på dekkbutikkene. Jeg fyller det som står i døra/tanklokket og legger på 10% til. Aldri hatt problemer da! Lenke til kommentar
fleur Skrevet 1. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2018 https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/continental-contivikingcontact-6/ Der har du testen i fra Motor.no har du rett luft i dekka forresten? Av og til så skjer det at de fuller feil trykk i dekka på dekkbutikkene. Jeg fyller det som står i døra/tanklokket og legger på 10% til. Aldri hatt problemer da! Fylte luft i dekkene nylig selv, tror vi fulgte riktig instruks, den sto i døra 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Rygg den opp bakken, eller kjøpe bil med bakhjulstrekk eller 4x4 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Rygg den opp bakken, eller kjøpe bil med bakhjulstrekk eller 4x4 Generelt sett kommer en bil med forhjulstrekk seg frem en god del bedre enn bakhjulstrekk, mest pga motor er montert rett over hjulene med drift. Fungerer ganske bra og rygge med forhjulstrekk opp bakker man sliter i ja, men bakhjulstrekk blir ofte lett i rævva. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 at bakhjulstrekk er lett i rævva fikser man enkelt med litt ballast Aldri hatt problemer med å komme meg opp bakker med bakhjuls, med ballast, men alltid hatt problemer med forhjulstrekk Forhjulstrekk har ikke så mye tyngde på hjulene da tyngden blir skjøvet bakover og ikke nedover på hjulene, pluss at om det er snø så vil framdekkene måtte dytte unna snø Eneste bakhjuls jeg har hatt problemer med, er sprinter med tvillinghjul og tom bil Har Hilux med ballast og kjører stort sett bare med bakhjulstrekk Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Enig - er bakken skikkelig bratt havner vekten av frontplassert motor mer over bakhjulene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå