Adrian Jensen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Landstrømanlegget i Bergen har ikke fungert ordentlig siden starten i februar Lenke til kommentar
SZTRKQEM Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det var veldig mange tonn NOx og CO2 som reduseres. Men hvor stor effekt er det som leveres til båtene som kommer til havn? Hva er potensial effekt? 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 "Det var innkjøringsproblemer også for batterifergen Ampere i 2015. Det er vel ingen i dag som mener batteriferger ikke er veien å gå?" Innkjøringsproblemer bør man alltid regne med, og ha forståelse for. Men batteri/hydrogen er nok heller veien å gå. Produksjon av hydrogen kan foregå i strøm-gunstige perioder, batteristørrelsen kan være betydelig mindre, ladetid kortere, og rekkevidden lengre. 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det var veldig mange tonn NOx og CO2 som reduseres. Men hvor stor effekt er det som leveres til båtene som kommer til havn? Hva er potensial effekt? Ca. 1 MW, 8 timer 300 dager i året https://www.tu.no/artikler/her-kobler-hurtigruten-seg-pa-landstrom-for-forste-gang/431500 Lenke til kommentar
Bjarte Rundereim Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 5 øre fra en mengigmann: Overoppheting - tyder ikke det på for lav kapasitet på overgangene? Jeg regner selvsagt med at dagens elektroingeniører kan det de skal kunne, men det er overraskende at de ikke klarer å sortere ut et slikt problem på nærmere ett år? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Men batteri/hydrogen er nok heller veien å gå. Produksjon av hydrogen kan foregå i strøm-gunstige perioder, batteristørrelsen kan være betydelig mindre, ladetid kortere, og rekkevidden lengre. Det finnes ikke strøm-gunstige tider i Norge fordi kraften er svært regulerbar. En annen ting er at hydrogen fra elektrolyse vil kreve rundt 3 ganger mer strøm enn batterifergene. "Besparelsen" av å produsere bare til "strøm-gunstige" tider spises altså veldig fort opp av ekstrakostnaden ved å trekke 3 ganger mer strøm. 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 5 øre fra en mengigmann: Overoppheting - tyder ikke det på for lav kapasitet på overgangene? Jeg regner selvsagt med at dagens elektroingeniører kan det de skal kunne, men det er overraskende at de ikke klarer å sortere ut et slikt problem på nærmere ett år? Vet ikke hva du mener med overganger, men hvis det er dette sitatet du tenker på: På grunn av frykt for overoppheting i en omformer på kaia, som leverer vannkraftgenerert strøm til skipet, har leverandøren måttet installere større vifter." så tolker jeg det som at det er en omformer i containerstørrelse som får høyere temperatur en ønskelig under drift. Dette kan skyldes feil design på ventilasjon/kjøling, eller ting som har blitt lagt til innvendig som begrenser luftstrømmingen innvendig. Eller det kan skyldes at den er blitt plassert på en måte som gjør at den ikke får kvittet seg med varmen godt nok, for eksempel ved at bygninger eller vindforhold gjør at en del av den varme avkastlufta blir sugd inn igjen, eller bare at den får mye direkte solvarme, men det er kanskje ikke noe stort problem i Bergen... 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Ja, varmgang må da ha en logisk sammenheng med valg og utførelse av denne omformeren, dette vurderer man under instalasjonen, det er såpass store effekter det er snakk om at det er ikke nok å "håpe at det går bra", at dette skal ta tid må bero på et håp om at det blir, "billigere om vi venter litt", eller, vi vet hva det er, det ble for trangt, men "vi har ikke helt bestemt oss enda". Termo fotografering til hjelp burde avsløre hva og hvor. Overvåking er ellers tydelig tilstede. Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 5 øre fra en mengigmann: Overoppheting - tyder ikke det på for lav kapasitet på overgangene? Jeg regner selvsagt med at dagens elektroingeniører kan det de skal kunne, men det er overraskende at de ikke klarer å sortere ut et slikt problem på nærmere ett år? Vet ikke hva du mener med overganger, men hvis det er dette sitatet du tenker på: På grunn av frykt for overoppheting i en omformer på kaia, som leverer vannkraftgenerert strøm til skipet, har leverandøren måttet installere større vifter." så tolker jeg det som at det er en omformer i containerstørrelse som får høyere temperatur en ønskelig under drift. Dette kan skyldes feil design på ventilasjon/kjøling, eller ting som har blitt lagt til innvendig som begrenser luftstrømmingen innvendig. Eller det kan skyldes at den er blitt plassert på en måte som gjør at den ikke får kvittet seg med varmen godt nok, for eksempel ved at bygninger eller vindforhold gjør at en del av den varme avkastlufta blir sugd inn igjen, eller bare at den får mye direkte solvarme, men det er kanskje ikke noe stort problem i Bergen... Dersom det er varmegang i en omformer er den underdimensjonert. Å øke kjølinga holder den kald, men det grunnleggende problemet er fortsatt der. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Dersom det er varmegang i en omformer er den underdimensjonert. Å øke kjølinga holder den kald, men det grunnleggende problemet er fortsatt der. Vet ikke hva du mener med varmgang, jeg fant ikke noe om dette i artikkelen. Det står bare at de har måttet øke kjølingen pga de var redde for overhoppheting. Det trenger ikke være underdimensjonering eller noe feil med selve omformeren. Dersom den er på 1 000 kW og har virkningsgrad på 96% så vil den likevel produsere 40kW når den går på full last, og selv på 500kW last vil den produsere 20kW som må sendes ut av containeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå