NrkProblemer Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Hei Det er skikkelig krise, jeg håper jeg kan få hjelp til hva jeg burde gjøre! Jeg solgte en TV jeg hadde på slutten av 2017. Jeg sendte et oppsigelsesbrev i posten til NRK i Desember 2017. Jeg fikk ny faktura for 1. termin 2018. Jeg sendte dem mail og lurte på hvorfor jeg fikk ny faktura etter jeg hadde sendt oppsigelsesbrev. De svarte at de ikke hadde mottatt noe brev fra meg. Jeg sendte inn ny klage og sa at jeg nektet å betale NRK lisens for en periode jeg ikke hadde TV. Fikk først et automatisert svar hvor det stod "Din lisens er stoppet til vi har behandlet saken, dette betyr at ubetalte krav er satt i bero til saken er behandlet" Fikk svar flere måneder senere der hvor de så sa at de avslo klagen og at jeg fortsatt er pliktig til å betale lisens siden de ikke fikk beskjed om oppsigelse før nytt termin hadde startet. Etter det ga jeg opp og ventet på ny faktura, ventet i flere måneder men fikk aldri noe. Jeg fikk jeg plutselig brev fra Statens innkrevingssentral noen uker siden, la ikke merke til det før nå siden jeg fikk det elektronisk. Betalingsfristen er om 10 dager! Jeg er veldig frustrert for at NRK aldri sendte ny faktura, purring eller inkassovarsel. Saken gikk rett til Statens Innkrevingssentral uten forvarsel! Jeg skulle betale fakturaen ventet bare på at de skulle sende en ny siden betalingsfristen på den forrige hadde utgått for lenge siden. Det er ikke mulig å utsette kravet, og det kan ta 6-8 uker for dem å behandle en klage. Problemet er at de ikke stopper innkrevingen mens en klage blir behandlet. Dersom jeg ikke betaler innen forfallsdatoen, vil de tvangsinnkreve kravet! Hvem burde jeg klage til nå? NRK eller statens Innkrevingssentral? Jeg vil klage på at jeg ikke fikk ny faktura eller inkassovarsel etter at NRK stoppet lisensen og behandlet min første klage. Veldig kjipt at jeg må betale påløpte omkostninger når jeg aldri fikk sjansen til å betale original beløpet! Skal jeg sende inn ny klage, og ikke betale Statens Innkrevingssentral? Eller er det for risikabelt? Om jeg betaler kravet nå, og klager etterhvert, kan de tilbakebetale pengene om det viser seg at jeg har rett? NRK har også gjort en annen feil. Min bror bestilte TV i Februar 2018, og fikk ny NRK lisens faktura. Jeg leste at det kun er 1 NRK lisens per husstand? Lurer på hvorfor vi begge må betale for 1. termin 2018. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) NRK har også gjort en annen feil. Min bror bestilte TV i Februar 2018, og fikk ny NRK lisens faktura. Jeg leste at det kun er 1 NRK lisens per husstand? Lurer på hvorfor vi begge må betale for 1. termin 2018. Sannsyneligvis fordi han satt TV`en i eget navn, og ikke et navn som var registrert på husstanden og en TV fra før av. Endret 29. november 2018 av Caddy Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 https://www.sismo.no/no/pub/tema/klage Du bestemmer selv om du ønsker å betale eller ikke, det vil påløpe seg noe renter og det kan bli tvungen utlegg av lønn eller lignende om du ikke gjør det.. Men det er ikke noe værre en det.. Om du får medhold på klagen til SIS, så vil du uansett få tilbakebetalt beløpet du har betalt formye... Du kan gjerne lenke tråden her til saksbehandler, så de er godt informert over situasjonen din... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det beste hadde vært å betalt 1. termin, for deretter å ha klaget Nå ender det mest sansynlig med at du må betale for hele 2018 + renter og gebyrer Lisensen går fortsatt på personen At det skal gå på husstanden er bare et forslag 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Regninger fra staten bør en alltid passe på å betale i tide - og er det noe som skal klages på, så betal først og klag etterpå. Staten har skyhøye gebyrer på purringer og har langt sterkere virkemidler å ta i bruk enn de tillater andre å bruke, så regninger derfra bør alltid prioriteres. Om en evt klage tas til følge, så er man også garantert å få pengene tilbake, så sånt sett er det ingen risiko med å bare betale før en klager. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Lisensen går fortsatt på personen At det skal gå på husstanden er bare et forslag Nja, det er i utgangspunktet bare én lisens pr husstand, med mindre det bor flere selvforsørgede der. Altså om 12-åringen kjøper seg en TV til rommet, så går den på mor/fars lisens. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Lisensen går fortsatt på personen At det skal gå på husstanden er bare et forslag Nei. Hovedregelen er at det er en lisens per mottaker. Et unntak er "Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemme." Så det er bare én lisens per husstand, så lenge samme person eier hver mottaker. Det er ikke et forslag, men har vært regelen i mange år. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Når du fikk beskjed om at de avslo klagen skulle du ha betalt den opprinnelige regningen med den bankkonto og det KID-nummer som var oppgitt der. Betaler du ikke vil SI tvangsinndrive kravet. Det gjelder selv om du klager. De betaler tilbake hvis du får medhold (men det får du antagelig ikke - ikke uten å gå til domstolene). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det er skikkelig krise, jeg håper jeg kan få hjelp til hva jeg burde gjøre! Du bør i hvert fall sørge for å si opp før 1. januar 2019: https://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Nei. Hovedregelen er at det er en lisens per mottaker. Et unntak er "Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemme." Så det er bare én lisens per husstand, så lenge samme person eier hver mottaker. Det er ikke et forslag, men har vært regelen i mange år. Så lenge samme person eier hver mottaker.. men det er ikke snakk om det her, da det er 2 forskjellige personer i samme husstand som har kjøpt noe i sitt eget navn og dermed får 2 lisenser, så jeg gjentar, det er per person og ikke per husstand Lenke til kommentar
NrkProblemer Skrevet 30. november 2018 Forfatter Del Skrevet 30. november 2018 Det jeg også lurer på er om det er min feil at NRK ikke mottok oppsigelse av lisens jeg sendte i posten Desember 2017? Veldig urettferdig at det må gå utover meg, når det er enten Posten eller NRK som rotet bort brevet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det jeg også lurer på er om det er min feil at NRK ikke mottok oppsigelse av lisens jeg sendte i posten Desember 2017? Veldig urettferdig at det må gå utover meg, når det er enten Posten eller NRK som rotet bort brevet. Det spørs vel hvor du sendte brevet - NRK er så mangt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Det jeg også lurer på er om det er min feil at NRK ikke mottok oppsigelse av lisens jeg sendte i posten Desember 2017? Veldig urettferdig at det må gå utover meg, når det er enten Posten eller NRK som rotet bort brevet. Neste gang (og til alle andre) - send på epost så du har dokumentasjon. lisens@nrk.no 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Jeg vet ikke om man får "kvittering" pr email når man bruker dette skjemaet: https://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479 men man kan i det minste bruke det for å se hva slags informasjon lisenskontoret ber om ifm. oppsigelse. Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Du får bekreftelse på at skjemaet er mottatt av NRK. Har selv benyttet meg to ganger av det i forbindelse med plombering og at et kjøp av TV var en gave - har fungert feilfritt begge ganger. Utenom at NRK bruker flere måneder på å svare, men hva kan man forvente... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå