Gå til innhold

Flertall på Stortinget for å gi elbiler halv pris på parkering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat: "Dessuten er det prinsipielt feil å gi kommunale parkeringsplasser andre rammevilkår enn private, sier stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) til ANB."

 

1. Hvorfor?

 

2. Det er jo bare å pålegge private parkeringsselskaper samme regler. Problem solved.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Elbilgalskapen vil åpenbart ingen ende ta. Utenom kriger er det vel i Norge aldri sløst bort mer penger på enn på elbilsubsidier. Vi snakker titalls milliarder av kroner hvert eneste år!

 

Bilene har skyhøye produksjonsutslipp, kort levetid, lav brukervennlighet og er fulle av konfliktmineraler som i stor grad er utvunnet av barn.

 

Galskap!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Elbilgalskapen vil åpenbart ingen ende ta. Utenom kriger er det vel i Norge aldri sløst bort mer penger på enn på elbilsubsidier. Vi snakker titalls milliarder av kroner hvert eneste år!

 

Bilene har skyhøye produksjonsutslipp, kort levetid, lav brukervennlighet og er fulle av konfliktmineraler som i stor grad er utvunnet av barn.

 

Galskap!

 

Velkommen tilbake.

 

Du glemte å nevne at elbiler bare er for folk med carport og at Tesla er snart konkurs.  :p

Det glemte han nok ikke. Han har nok bare valgt å holde seg til fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å få seg en EL-bil som har grei gjenværende batterilevetid så må man kjøpe nesten nytt. Det er det ikke alle i vårt samfunn som har råd til, så da blir det fossilbilen en stund til for en del borgere som har råd til litt bilbruk, men som ikke har råd til å kjøpe seg flunkende nye kjøretøy til mange hundre tusen kroner.

 

Det klasseskillet en nå opplever i den tiden EL-bilen innføres er til å ta og føle på. Og nå blir de rikeste i samfunnet gitt gulerøtter (premiering til den som er best til å parkere og andre ablegøyer) med basis i miljøvennlighet..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilgalskapen vil åpenbart ingen ende ta. Utenom kriger er det vel i Norge aldri sløst bort mer penger på enn på elbilsubsidier. Vi snakker titalls milliarder av kroner hvert eneste år!

 

Bilene har skyhøye produksjonsutslipp, kort levetid, lav brukervennlighet og er fulle av konfliktmineraler som i stor grad er utvunnet av barn.

 

Galskap!

 

Og 1/3 av det fotavtrykket i miljøet en bil med forbrenningsmotor har. Produksjon og destruering inkludert

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neste skritt er å sette opp reserverte parkeringsplasser øremerket for el-biler nærmest inngangene til kjøpesenter, tog stasjoner, på flyplassene osv.

 

Det finnes mange goder som fortsatt kan introduseres for å motivere folket til å få Norge over i en grønnere hverdag.

 

Kan også følge Østerrikes eksempel ved å redusere fart på motorveiene til max 70km/t for fossile biler for å redusere utslippet mens el-biler fortsatt kan kjøre i 80km/t (og 90km/t hvor det er tillatt) da de ikke har utslipp.

 

Videre kan man også introdusere 25% av strømforbruket for el-bil lading som kan skrives av på skatten for videre å motivere til overgang fra fossilt til elektrisk for å gjøre det enklere for familier å drifte el-bil.

 

Så kan man også introdusere rabatt tilbud på varer på bensinstasjonene for el-biler for å trekke el-bil brukere tilbake til bensinstasjonene slik at man fortsetter å bruke disse. 20% rabatt på alle varer hvis man kjører elbil slik at bensinstasjonene fortsatt får kunder som er inne og kjøper diverse varer.

 

Man kan også tilrettelegge for subsidier eller statlig støtte til bedrifter som legger til rette for el-bil lading for ansatte på parkeringsplasser nærmest kontorlokalet eller oppmøte plasser.

 

Her er det bare å komme med gode innlegg og forslag som kan sendes videre til våre stortings representanter for å få frem flere goder for de som velger en grønn, ren og fin fremtid for våre barn og barnebarn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bør el-bilene få halv parkeringsbot også ?   :)

 

Hadde vært kjekt med økning i togkapasiteten også, slik at man ikke må stå i trengsel fordi det kjøres korte togsett i rushtiden. (Ref gjeldende politikk om at busser skal være matebusser til toget i Akershus)

NSB sier de kjører med alt av tilgjengelig materiell - så de har m.a.o. ikke fått noen ekstra penger fra myndighetene til å kjøpe flere vogner.

 

Det nevnes fordi mange el-bil sjåfører er tidligere kollektivreisende.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og 1/3 av det fotavtrykket i miljøet en bil med forbrenningsmotor har. Produksjon og destruering inkludert

Jeg tror ikke det medfører riktighet siden gjennomsnittlig levetid på bil i Norge er 17.5 år og hvis en elbilene ikke lever like lenge må man jo kjøpe en ny el-bil før den tid.

Har du fakta som understreker det du påstår ?

Lenke til kommentar

Produksjon og destruering av biler gir ikke store utslipp. Problemet er den enorme mengden med bensin og disel som går med på å mate en forbrenningsmotor. Bare den delen som går til varmegang i motoren og kjøleanlegget for å fjerne den varmen utgjør veldig mye.

 

Nei, jeg har ingen linker desverre

Lenke til kommentar

 

Og 1/3 av det fotavtrykket i miljøet en bil med forbrenningsmotor har. Produksjon og destruering inkludert

Jeg tror ikke det medfører riktighet siden gjennomsnittlig levetid på bil i Norge er 17.5 år og hvis en elbilene ikke lever like lenge må man jo kjøpe en ny el-bil før den tid.

Har du fakta som understreker det du påstår ?

Hvorfor skulle ikke el-bilene leve like lenge? Eller lenger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting som er lite diskutert er at en elbil bruker energi proposjonalt med hastighet mens en forbrenningsbil bruker energi proposjonalt med turtallet på motoren. Det er to ganske forskjellige ting og gir en besparelse i bymiljø med mye lav fart og tomgang. Litt mindre forskjell på landsbygda med 80 i milevis

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke el-bilene leve like lenge? Eller lenger?

Elbilen varer nok men batterihelsen er en akilleshel siden bytte er svindyrt. Regn med 60000 for et helt nytt. Nissan har snakket litt om å tilby brukte restituerte batterier.

 

Det er mye usikkerhet rundt batteribytter. Man vet ikke helt hvordan markedet blir fordi de eldste elbilene ikke er gamle nok enda.

Lenke til kommentar

Batteribytte er en relativ stor kostnad.

 

Må du bytte batteri på en Tesla etter garantiperioden koster det deg 400.000.-

Hvis du ser videoen fra NRK i innlegg #8 så ser du at batteriene normalt holder lengre enn levetiden til en elbil, og at de har byttet/reparert mindre enn fem batteripakker i året på verdensbasis.

 

Om Tesla har en bra eller dårlig feilrate i antall batteripakker som må fikses på kan jeg ikke si noe om, men det er tydelig at batteriene skal holde lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes det en forsikring mot batterifeil? I så fall ville premien jo indikere størrelsen av problemet.

De fleste produsenter selger biler med garanti til batteriets holdbarhet. For eksempel så har 30/40kWh batteriene til Leaf garanti på 8 år/160,000km. Det loves da at minimum 9 av 12 lys/ca 75% som vist i dette bildet. Det er de små strekene på høyre side.

 

Raske søk på Google sier at man kan forvente en gjenværende kapasitet på ca 80% etter 200,000km. Mer enn nok for en typisk pendler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...