Omnithunder Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Ja, og poenget er? Er ikkje diskusjonen over da mener du? Når nkom har sagt sitt, og chili følger etter med ett toppers abonnement? Poenget er at Chili har solgt et abonnement som ikke er i henhold til regelverket, og NKOM har tvunget dem til å endre vilkårene. Følgelig fulgte ikke Chili lover og regler som Kynxx hevdet. Det gjenstår fortsatt å se om Chili overholder FRI BRUK. Mye kan tyde på at de ikke har planer om å gjøre det. Chili har fått aksept for å kalle 1000GB for FRI BRUK. Om 2-300GB kan kalles FRI BRUK er ikke avklart. Jeg venter i spenning til overgangen til nye vilkår er gjennomført før jeg tar min beslutning om leverandørbytte. Og diskusjonen er tydeligvis ikke over, noe du kan lese både her og på Chilimobil sin Facebookside. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Kunne ikke Chili sagt fri data, maks 10 mbit/s ? De får neppe strupet til 10mbit/s i praksis, men kan kvitte seg med kunder som ødelegger for alle andre ved å laste ned 50 GB spill flere ganger i måneden eller sikkerhetskopierer pornosamlinga si via mobilnettet (altså 100mbit/s over lang tid, som 99,9% av mobilkunder i privatmarkedet ALDRI har behov for) Endret 17. desember 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 merkelig skrue du er da..chili (rettelse) kundesupport? selvsagt har jeg ikke det. idiot spm "Herr Rettskaffen" ja og det vet jeg, men nå lovte chili deling til sine egne enheter, og det forsto du også, men selvsagt vil sånne kommentarer komme. Nei, jeg har ingenting med dem å gjøre. Synes bare det er "rasende festlig" at dere som klaget på det første tilbudet nå har fått et mye dårligere abonnement. Det er selvfølgelig leit for de som forsto at dette var et "fri streaming" * abo, siden det nå blir dyrere for dem også. Synes dog at Chili burde kalt det fri streaming i steden for fri data. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Nei, jeg har ingenting med dem å gjøre. Synes bare det er "rasende festlig" at dere som klaget på det første tilbudet nå har fått et mye dårligere abonnement. Det er selvfølgelig leit for de som forsto at dette var et "fri streaming" * abo, siden det nå blir dyrere for dem også. Synes dog at Chili burde kalt det fri streaming i steden for fri data. Hjelper nok ikke chili. Streaming er jo ekstremt datakrevende, og tror vel egentlig det stort sett er dette folk som har endt opp med problemer i hovedsak har gjort. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Hjelper nok ikke chili. Streaming er jo ekstremt datakrevende, og tror vel egentlig det stort sett er dette folk som har endt opp med problemer i hovedsak har gjort. Okay. Jeg tror selv at de som har blitt stengt ute har gjort mer enn å streame, og ganske sikkert også brukt mobilnett i stedenfor bredbåndet hjemme. Lenke til kommentar
forduser Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Okay. Jeg tror selv at de som har blitt stengt ute har gjort mer enn å streame, og ganske sikkert også brukt mobilnett i stedenfor bredbåndet hjemme. Og så om 200 stk har gjort det? Man får levere det man markedsfører. Kjøper jeg 2 sko vil jeg gjerne ha 2 sko. Ikke kun en, fordi leverandør ikke har kapasitet eller lyst og gi meg 2 stk. 1 Lenke til kommentar
bbios Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Okay. Jeg tror selv at de som har blitt stengt ute har gjort mer enn å streame, og ganske sikkert også brukt mobilnett i stedenfor bredbåndet hjemme. Hvis æ vil bruke mobilnettet mitt hjemme, ska æ vel få lov til det. 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 For dei med iPhone og fri data kan bruke denne snarvegen her. Det er godt mulig man kan korte ned tiden også. Du kan også velge å legge til Siri komando. Trur ikkje man trenger den siste heller, med å skru på mobildata, men om man skulle nå ha skrudd det av så blir det i allefall påskrudd igjen. https://www.icloud.com/shortcuts/d5847b4ef16946789c36b062bb94af6e Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Jeg klager ikke da prisene til konkurrentene ikke matcher. Slå av/på flymodus skal jeg klare Det ventes ny/bedre løsning fra januar, så da så Lenke til kommentar
ikek Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 De følger lover og regler! Det er instanser som NKOM og lovgivende myndigheter som avgjør hva som er lovlig ognikke, ikke en gjeng med forumbrukere på diskusjon.no. God jul Hvor har du vært? Det var NKOM som påla Chili endringer i Fri Data. De avgjorde at Chili tok seg friheter de ikke har anledning til etter gjeldende lov og rett. At brukere har sett med argusøyne på selskapet og et av deres abonnement er heller ikke så rart omstendighetene tatt i betraktning. Og disse har du med deg overalt? Du vet at Chili og andre operatører leverer mobilt bredbånd for de som ikke har internett hjemme? Da kan du bruke all datatrafikken på èn dag om du vil. Hvordan en bruker benytter de GB han/henne kjøper retten til har hverken du, jeg, Chili eller noen andre noe med. Dette er Chili innforstått med når de ble pålagt å la forbruker dele med egne enheter. De har valgt å fortsette med versjon to av abonnementet. Det er ingenting som forhindrer en bruker å ha to telefoner, en med Chili Fri Data som i praksis fungerer som mobilt bredbånd / hjemmebredbånd og en annen som ordinær mobiltelefon. Hvilken intensjon selger har er i grunn irrelevant og det er innenfor med slik bruk tatt NKOMs syn i betraktning. Nei, jeg har ingenting med dem å gjøre. Synes bare det er "rasende festlig" at dere som klaget på det første tilbudet nå har fått et mye dårligere abonnement. Det er selvfølgelig leit for de som forsto at dette var et "fri streaming" * abo, siden det nå blir dyrere for dem også. Synes dog at Chili burde kalt det fri streaming i steden for fri data. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg påstår at de fleste som ser på Chili og Fridata med argusøyne ikke er kunder av Chili. Skepsisen er vel for stor til det. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Hvordan en bruker benytter de GB han/henne kjøper retten til har hverken du, jeg, Chili eller noen andre noe med. Det kan være at du har rett, men synes du operatørene BURDE ha lov til å bestemme hvordan du bruker data? Det er vel åpenbart for de fleste at mobilnettet ikke er dimensjonert for å levere bredbånd til alle. Endret 18. desember 2018 av frohmage Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Selvfølgelig er nettet dimensjonert for å levere data til alle, spesielt i småbyer og tettsteder. LTE er dimensjonert for 10-20 Mbps per bruker og LTE-A er dimensjonert for 30-100 Mbps per bruker. Det er ingen knapphet ned mindre man forlanger at alle brukere skal ha over 100 Mbps til enn hver tid. Selskapene kommer nok fremdeles til å nevne knapphet når neste generasjon nett støtter en million brukere per kvadratkilometer. It's just good business. Endret 18. desember 2018 av BadCat Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 LTE er dimensjonert for 10-20 Mbps per bruker og LTE-A er dimensjonert for 30-100 Mbps per bruker. Det er ingen knapphet ned mindre man forlanger at alle brukere skal ha over 100 Mbps til enn hver tid. Hvor mange brukere kan få over 100 Mb/s pr sender? Eller, hvor stor båndbredde har hver basestasjon? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det kommer an på fiberen som ligger i bunnen. 200-1000 brukere hvis de har vært kjip med fiberen. Hvis det er gjort etter boka skal alle brukere ha over 30 Mbps ned. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Hvis det er gjort etter boka skal alle brukere ha over 30 Mbps ned. Takk. Det burde jo holde for de fleste. I såfall skulle jo alle her innafor Ring 2 i Oslo også kunne holde seg til mobilt bredbånd. Lenke til kommentar
ikek Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Det kan være at du har rett, men synes du operatørene BURDE ha lov til å bestemme hvordan du bruker data? Det er vel åpenbart for de fleste at mobilnettet ikke er dimensjonert for å levere bredbånd til alle. Over hodet ikke. Operatørene har kjente rammer de operer i og de kjenner betingelsene i markedet (inkludert gjeldende rett) som legger til rette for markedsmekanismen. Kunden, forbruker, er en del av denne mekanismen og bør få det de kjøper retten til. Enten det er 1GB/Måned, 100 1000 eller ubegrenset. For meg er dette kanskje krukset i hele diskusjonen rundt Chili Fri Data. AKA får man det man kjøper. Videre hvis operatørene skal ha hjemmel til å bestemme hvordan, legge begrensninger, jeg konsumerer data så legger de føringer på hva slags innhold jeg kan konsumere noe som jeg stiller meg meget skeptisk til. Det kan til syvende og sist begrense min rett til å ytre meg, eller en kollektiv form for ytringsbegrensning. Selvsagt innenfor gjeldende sedvaner for ytringsfriheten. Jeg er ikke uenig at mobilnettet (jeg kjenner ikke til faktiske forhold) ikke er dimensjonert slik du beskriver. Samtidig er jeg prinsipiell nok til å hevde at hvis en slikt produkt tilbys så er det produsentens (Chili via Telia) ansvar å påse at jeg får den varen/tjenesten jeg kjøper. Så på den ene side så kan vi ikke alle hoppe fra våre kopper/fiber linjer til mobiltbredbånd/mobilabonnement samtidig så får tilbyder ta konsekvensene om noen av oss tar det steget å velger å benytte seg av tilbudet fullt ut. Jeg finner det i grunn rart at noen i det hele tatt stiller spørsmålstegn ved dette. Legg så til, jeg tipper en veldig lite mindretall av de som deltar i disse trådene om Chili og Fri Data, faktisk har lest de nyeste vilkårene. Under punkt 17 så forbeholder Chili seg retten til å vurdere forbruk opp mot brukermassen som sådan (en variant av gjennomsnitt og antall standardavvik vekk fra gjennomsnitt hvis de kan slikt) og skulle forbruker bruke en skjønnsmessig mengde ut over snittet så forbeholder de seg retten til å avslutte kontrakten. Ikke akkuratt "Fri Data" eller "Ubegrenset". Det er nærmere svindel (markedsføringsmessig) enn de to begrepene i forrige setning. Chilis forretningsskikk er svak og jeg håper inderlig at de blir satt ettertrykkelig på plass skulle det vise seg at de driver med humbug. Det er i alle våres interesse. Å opprettholde en god markedsmekanisme er viktigere enn at et jallaselskap skal få lov til å trikse med kunder og begrep. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Man må ha flere sendere i Oslo enn i en liten by med 20-50k folk, men det burde ikke være et problem. Et problem i Norge er at det selges fri hastighet med knøttsmå kvoter på data og ikke 30-100 Mbps med ubegrenset data til alle. Bare tull at fri data er et problem i Norge kontra Skandinavia. Det koster mer å bygge ut infrastruktur, men når det er bygd ut så er det ingen knapphet på data. Abonnementspriser må være høye nok til å bygge infrastruktur og drive selskapet, men data behøver ikke være begrenset. Infrastrukturen må være der enten folk får fri data eller ikke. Grådighet gjennom å tviholde på en utgått forretningsmodell. Selskapene får 5-10 år mer med profitt og kundene får lide like lenge. Mennesker har 50-60 produktive år i løpet av et liv. Ingen har 5-10 år til å vente på tjenester som burde være på plass allerede. Endret 18. desember 2018 av BadCat Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Over hodet ikke. Operatørene har kjente rammer de operer i og de kjenner betingelsene i markedet (inkludert gjeldende rett) som legger til rette for markedsmekanismen. Kunden, forbruker, er en del av denne mekanismen og bør få det de kjøper retten til. Enten det er 1GB/Måned, 100 1000 eller ubegrenset. For meg er dette kanskje krukset i hele diskusjonen rundt Chili Fri Data. AKA får man det man kjøper. Jepp, men nå selger de jo også mobilt bredbånd (til en betydelig høyere pris) som kunden kan bruke fritt. Burde det ikke være lov å selge abonnement som er begrenset? Jeg er egentlig ikke sikker på hva jeg mener om dette selv, men det kunne være interessant å høre hva andre tenker. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Null problem å betale for data, men abonnementene må opp fra 200 GB til 500, helst 1000 GB. Helst vil jeg ha 999 kr for 500 GB og ekstra data til 1 kr per GB. Satt ned til 0,75 etter tre år og 0,5 tre år etter det igjen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 (endret) Burde det ikke være lov å selge abonnement som er begrenset? Absolutt. Enten begrenset på datakvote eller på datahastighet, eventuelt en kombinasjon. Men da kan man ikke kalle det FRI DATA. Ei heller begrense deling ut over egne enheter. Personlig skulle jeg gjerne ha sett et abonnement på 300-400 GB med 20-30 Mbps ned, til en fornuftig pris. Uten døgnbegrensninger på datamengde. Endret 18. desember 2018 av Omnithunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg