Archdemon Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 6-10 avbrudd per session går ikke. Trenger kontinuerlig 6 Mbps upload i 8-12 timer uten avbrudd. Fordi? Så bare sett på autofornying da. Som sagt her mange ganger. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 (endret) Jeg skaper innhold, jeg konsumerer ikke. Mulig jeg kan bruke det til å laste opp til YouTube. Da blir det vel 30 sms-er for å få lastet opp 1 fil. Endret 1. desember 2018 av BadCat Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Trolig er den ene den du diskuterer lov og regler med, ellers er denne MariusJS definitivt blandt dem som missbrukte abonnementet for alt det var vært fra dag en, han er forøvrig lønnet på freelance av Telenor og fikk trolig veldig godt betalt for å sørge for en sverte kampanje mot Chili. Nkom hadde da intet annet å gjøre enn å tolke love på sin måte (trolig med god betaling fra Telenor...de er tross alt ikke ukjent med begrepet penger under bordet der i gården.....*host* Vimpelcom) Lover kan tolkes på mange måter, men det krever en dyktig person til å tolke en lov som vil gå i favør folket i opposisjon mot et statlig foretak. Du har jo hatt en diskusjon om fartsgrenser her, hva vil du si om en person som øker hastighet ut over det tillatte med formål om å endre posisjon i forhold til forankjørende kjøretøy. Hvordan håndteres dette av utøvende politimyndighet? Hva medfører høyest risiko, og hva sier loven. Ved loven er klar. Det er den gjeldene fartsgrense som skal følges. Overstiges fartsgrensen så bryter sjåføren "kontrakten" og blir bøtelagt. Det gjelder også ved forbikjøring. Hvordan hver enkelt politimann velger å tolke en slik situasjon og hvordan de velger å reagere kan ikke hverken du eller jeg si eller mene særlig om. Vi har ingen påvirkning på resultatet. Urban myths sier dog at noen har sluppet unna med slikt uten å bli bøtelagt. Nkom tolket loven på slik loven skal tolkes. De så at Chili brøt loven og ba Chili endre praksis, riset bak speilet er jo at Nkom kan utstede bøter om slike pålegg ikke følges. Dine ville spekulasjoner rundt nkom og telenor virker å ha et snev av konspirasjonstankegang i seg. Du har nå gjentatte ganger slengt ut at nkom er betalt av telenor men du legger ikke frem noe som kan dokumentere dine påstander. Det virker heller ikke som du har særlig kjennskap til hvordan regnskap føres, hva som kreves av bilag etc for bedrifter. Om Telenor får en bot fra Nkom og betaler den boten så er ikke pengene til fri disposisjon hos nkom når Telenor har betalt. Kanskje er ikke engang Nkom mottaker av pengene men en annet statlig organ.Får du en farstbot så går jo ikke innbetalingen til det lokale politikammeret som skrev den ut. Kanskje er det noe slikt også for Nkom? 3 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Det er ingen 150 GB som man kan bruke på én session, det er 5 og så 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3... Ringing er ikke aktuelt, det rimeligste er 200 GB for 679,- Jeg trenger ca 700 GB data per måned. For min del er ikke spørsmålet hvem som kan levere hva for 499 kr, men hvem som kan levere 1 TB / >=700 GB til en fornuftig pris, for eksempel 999, eller 1499,- Problemet med abonnementet "fri data" var prisen. De solgte tjenesten alt for rimelig og kunne derfor ikke levere de inntil 1 TB som ble lovet. Har du prøvd å ta kontakt med Ice? (eventuelt telenor/telia som bedrift)? Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 - "Mer data koster således ingenting, men SMS-ene er blant annet lagt inn for å gjøre det vanskeligere å bruke abonnementet til store bittorrent-nedlastinger og liknende." Chili tror de tar innersvingen på slike folk, men der må dem nok tro om igjen. Såvidt jeg vet så har Bittorrent-klienter en "Pause"-funksjon. Følger man litt med på download'en så setter man bare på pause rett før man går tom for data, sender en SMS og fortsetter download'en. It ain't Rocket-science... Og hvorfor pause det? Torrenter trenger ikke å pauses. Det er hele vitsen med torrenter, at de laster ned filer i små pakker om gangen, så ingenting blir ødelagt om linjen går ned. - Teknisk sett så er all nett-trafikk "Package-based". Det er ikke særegent for Bittorrent... "Package Loss" er noe sikkert de aller fleste har oppleved. Og da hender det at ting man laster ned ikke fungere slik det skal/skulle. Så jo, "Pause" og "Resume" har noe for seg. Da er det kjipt å måtte starte fra scratch, særlig om man laster ned noe som samlet sett tar mye plass. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) - Teknisk sett så er all nett-trafikk "Package-based". Det er ikke særegent for Bittorrent... "Package Loss" er noe sikkert de aller fleste har oppleved. Og da hender det at ting man laster ned ikke fungere slik det skal/skulle. Så jo, "Pause" og "Resume" har noe for seg. Da er det kjipt å måtte starte fra scratch, særlig om man laster ned noe som samlet sett tar mye plass. Package loss er ikke noe problem på torrent siden du som nevnt over laster ned ekstremt små pakker. Om ikke klienten ordner det selv så er det bare å ta en re-check så blir den 0,1% som er feil lastet ned på nytt. Endret 2. desember 2018 av kim_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 - Teknisk sett så er all nett-trafikk "Package-based". Det er ikke særegent for Bittorrent... "Package Loss" er noe sikkert de aller fleste har oppleved. Og da hender det at ting man laster ned ikke fungere slik det skal/skulle. Så jo, "Pause" og "Resume" har noe for seg. Da er det kjipt å måtte starte fra scratch, særlig om man laster ned noe som samlet sett tar mye plass. Package loss er ikke noe problem på torrent siden du som nevnt over laster ned ekstremt små pakker. Om ikke klienten ordner det selv så er det bare å ta en re-check så blir den 0,1% som er feil lastet ned på nytt. - Hva med det som ikke går over Bittorrent? Har flere ganger opplevd å måtte laste ting ned på nytt fordi filen jeg fikk ned ikke stemte overens med den som lå på den gitte serveren. Har til og med lest på support siden hos flere der utgiver selv sier at om ikke filen virker så prøv å laste den ned på nytt. Alternativt med en annen browser. Det går for såvidt greit, særlig når filene er relativt små, men det er kjipt når det skjer på større filer. Er ganske tålmodig, men det er plagsomt når slikt skjer. By the vei... En annen fordel med "Pause" og "Resume" er om man skulle trenge båndbredden til noe annet. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) Hadde tenkt å bli kunde, men trenger en tjeneste som virker mer enn 2 timer uavbrutt. Helt ok med daglige begrensinger, men 5 GB er for lite. Stort sprang fra 1 TB ned til 150 GB, spesielt når prisen er økt. Det beviser at 1 TB aldri var reelt. Gi oss heller 1000 GB uavbrutt for 1000 kr per måned, eller 199,- per måned + 1 kr per GB brukt etter de 20 første. Ja Chili fjernet grensen på 1 TB data. Men de innførte ingen ny grense på 150GB data per måned. Nå er det ingen grense. Du kan bruke så mye du vil. Det stemmer at man må sende sms etter 5GB døgn. Men greit, det er til å leve med. Det som blir vesentlig å følge med på fremover er om Chili forsøker å selektere kunder fremover, dvs om Chili forsøker å sparke ut kunder som ofte bruker mer enn 5 GB døgn. Om Chili holder sin del av avtalen og ikke sparker ut kunder som bruker mer enn 5GB døgn så ser jeg ingen problemer, men i motsatt fall så håper jeg folk husker å klage inn Chili til Nkom slik at selektering og kultivering kun av de mest lønnsomme kunder ikke blir den nye standarden i telekom bransjen. Råttent gjort av chilimobil. Prisøkningen på 100kr står overhodet ikke i stil med de tekniske endringene de har gjort. Her er det nok noen som ser sitt snitt til å øke inntjeningen sin. Hele prosessen med verifisering av brukt data kan automatiseres og kjøres utrolig billig. Tenk på hvor mange kunder de har med fridata abbonnement? Multipliser med 100kr som er prisøkningen. Eksempel:Er det 10000 kunder, tjener de 1million ekstra per måned. Håper folk trekker hode ut av ræva og sender inn klage. Nå er det ingen andre som tilbyr noe tilsvarende til samme pris så Chili har jo fortsatt det beste tilbudet. Om du synes prisen nå er for høy så får du finne deg noe annet. Det er så enkelt. Sende inn klage? Til hvem og hvorfor? Chili står helt fritt til å selv bestemme prisene på sine abonnement. Prisen er ikke noe du kan klage på. Om prisen ikke passer så får du velge noe annet eller en annen leverandør. Om du ikke finner noen andre som tilbyr i nærheten av det samme som Chili så får du enten akseptere at du fremover vil ha mindre mobildata hver måned, eller du må betale vesentlig mer til en konkurerende leverandør eller bare suck it up og takle den ekstra hundelappen per måned. Hvis du ser hans eget svar så ser du at han var og er på engasjement hos Telenor, når han da ikke evner å se at han er inhabil uansett hvordan man vrir og vender på det får være hans sak. Med litt vett og forstand så skjønte selv min gamle bestemor at dette tilbudet hadde en hake (hun har forøvrig ligget seks fot under siden 2011). Muligens er det slik at får du litt så ønsker du hele armen, kroppen og gjerne trygda med. De fleste så at dette var et meget godt tilbud for å kunne bruke mobilen på en fri måte (og er faktisk det eneste ab. som lar deg gjøre det fremdeles), de endog ga tillatelse til å bruke både iPad og ATV via hotspot for strømming. Jeg syns derfor dette ab. var helt magisk, de fleste andre også, men så var det noen som skulle se hvor mye de kunne koble til, laste ned torrent filer for å se hastigheten.....det er vel kun Telenor som bryr seg om denne hastigheten (ikke rart da det vel er det eneste salgsargumentet de har, men som ingen trenger) så ja jeg syns faktisk Chili var i sin fulle rett til å legge en liten hake ved dette ab. Det var tross alt ingen som rakk dem til anklene (fortsatt ingen) med pris og mulighet til bruk. Dette var fabelaktig til å strømme fotball VM, TdF, filmer på Netflix etc, var man ikke grådig på kapasiteten kunne man også bruke Mac og PC tilkoblet (ja jeg vet fordi jeg har gjort det med et maks månedsforbruk på rundt 400-450GB) aldri fått en telefon, ingen sms, kun hyggelige og raske svar via mail. Har selv drevet firma, vært ansvarlig for innkjøp i både små og store bedrifter. Det viktigste er at de jeg kjøper av tjener penger, behøver ikke være mye, men jeg har alltid spurt om de har dekning for sumen de selger for. Har de ikke det har de fått beskjed om å endre slik at de er i pluss. Hvorfor, jo ganske enkelt fordi jeg da oppnår gode kundeforhold som på lang sikt vil gagne meg og de jeg kjøper for (ikke uten grunn jeg stort sett lå på 50% av innkjøpsprisen statsavtalene lå på. Så nei, Marius holdt ikke avtalen, han lastet ned store filer og blokkerte dermed ute andre brukere fra linjen i kjent først meg selv og så meg selv stil. Man så også mange andre som skulle makse ut alle 1000GB for det hadde de betalt for....er man oppdratt som drittunge så forblir man som oftest det, og da høster man som man sår. I sin tid når jeg tok førerkort ble det pressisert at man skulle kjøre forbi så raskt og sikkert som mulig selv om det betød at fartsgrensen kunne brytes. Det var derimot viktig å senke farten ned til tillatt hastighet så snart man var forbi, denne diskusjonen har jeg også hatt med flere fra Politiet, alle har vært enige med meg frem til nå. Dersom man ønsker å fremstå som en som setter seg selv fremfor alle andre gjør man det, jeg har selv lastet ned større filer, men da satt begrensning på hastighet der det har latt seg gjøre, eller brukt tiden der 99% sover. Chili ønsker at alle skal ha det bra, det ønsket åpenbart ikke du. Mange bruker naturlig nok ikke så mye data, de kan velge blandt andre gode ab. Men å putte alt i bøtta blir helt feil, ungdom er storforbrukere og Chili har nok tatt over de fleste her (å kjøpe ekstra kvoter er IKKE billig), de lever jo stort sett livet på telefonen også.Her i huset bruker mor alt fra 5 til 40GB i mnd, men noe annet enn Chili er uaktuelt, den friheten hun føler er viktigere enn å evt spare en 50 lapp. Hun oppveier også for oss andre som ligger på alt fra 100- normalt 170, men med ekstreme 420 30 ish i en mnd Hadde du klart og tydelig sagt at du hadde et engasjement der så ville enhver journalist i det minste tenkt seg om før han tegnet fanden på veggen slik den artikkelen gjorde. Du ga også uttrykk at det var for å teste hastighet over tid, men husk oppdragsgiveren din bruker Ookla sin, da burde den holdt for deg også. Ja det kommer til å bli et lite helvete å måtte sende så mye sms gitt, og du er klar over at den 1TB grensa nå er helt borte (Kanskje de har fått enda bedre avtale med Telia). Jeg håper iallefall de tjener penger på både meg og alle andre, de fortjener all ros foprå gå foran med et godt eksempel. Du har iallefall stappet huet så langt inn i ditt eget "rævhøl# du klarte. 100 kr ekstra for fri deling og fjerneing av 1TB kvoten. Og ja jeg håper virkelig Chili tjener masse penger, det fortjener de for å ha satt mobilen fri Geez så mye tekst og alt bare tøv. Du bringer intet nytt her, og fortsetter å komme med argumenter andre har påpekt for lenge siden ikke holder mål. Når det gjelder forbikjøring blir det du sier en anekdote og lite relevant. Hva du gjør i praksis er opp til deg og evt. politi som ser deg. MariusJ er ikke Telenor ansatt med en skjult agenda. Han brøt ingen punkter av avtalen han hadde med Chili til tross for at han gjennomførte båndbreddetesting i stor stil. Han var innenfor men fikk likevel abonnementet stengt og ble sparket ut. Uten å faktisk ha brutt vilkårene. Du retter baker for smed her, og retter frustrasjonen og sinne mot en betalende kunde som opplever stengt abonnement til tross for det ikke forelå brudd fra kundens side. Hvorfor fremstiller du deg som en mor teresa av mobildatakunde? Du passer faktisk på at du laster ned på tider av døgnet hvor få bruker data, eller om det ikke passer så struper du egen hastigheten selv for å glede dine naboer? Og kaller alle andre som ikke gjør slikt grådige griske selvsentrerte folk? Så du mener at om de som eier hardwaren ikke klarer å levere nok kapasitet så må vi som kunder ta ansvaret? Du snakker om å bomme fullstendig.Du plasserer ansvaret for kapasitet på kundenes hender, når det eier av nettverket som må bygge ut ihht til kunders bruksmønster. Det er jo ikke kundenes ansvar å begrense bruken om kapasiteten blir dårlig. Da får eier av nettverket gjøre slik de gjør i alle andre land de operer i, de får bygge ut og øke kapasiteten. Du nevnte at noen blokkerer fremskritt ved å bruke mye data, jeg vil snu på det og si at din måte å tenke på er det som blokkerer fremskritt. Om folk selv justerer ned hastigheten sin på bredbånd eller mobildata og gjør sitt ytterste for å ikke belaste nettverket så kan jo eieren av nettverket bare kjøre på og håve inn gevinst uten å ta ansvar å følge opp eierskapet med stadige forbedringer og økt kapasitet. Det du gjør er å forskyve ansvaret fra eier av nettverket til betalende kunde og det må jeg si er noe av det mest meningsløse tøvet jeg har lest i denne tråden. Det er da ikke en betalende kundes feil om nettverket har kapasitets brist. Det ansvaret ligger fult og helt på eier av nettverket. Nemlig. De bare fjernet 1TB grensen fordi de da kan argumentere på at de kan kaste ut folk leeeeeeeeenge før TB er brukt. Nå er det helt 100% opp til dem når de føler at du "misbruker" tjenesten.Folk kommer til å bli straffet til de grader med utkastelse eller tvungen endring på abonnementet. Vel om dette skulle skje så får vi håpe de det gjelder faktisk tar saken sin til Nkom slik at Nkom kan svinge pisken og igjen tvinge Chili inn på den smale sti. Hva som blir praksis hos Chili i forhold til maks bruk før utkasting vet vi jo ikke nå. Så det blir ikke veldig fruktbart å spekulere veldig mye i det på nåværende tidspunkt. Føler at vi heller kan komme tilbake til dette om det skulle vise seg at betalende kunder blir ekskludert fra abonnementet. Om Chili klarer å holde sin del av avtalen uten å sparke ut kunder så vil dette være et meget godt tilbud. Personlig så avventer jeg med å bytte over til Chili har fått kjøre inn det nye abonnementet i noen måneder. Om ting går greit for folk her på forumet og ingen blir sparket ut så blir jeg Chili kunde jeg med neste år. Endret 2. desember 2018 av dysfunctional Lenke til kommentar
Archdemon Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 - Hva med det som ikke går over Bittorrent? Har flere ganger opplevd å måtte laste ting ned på nytt fordi filen jeg fikk ned ikke stemte overens med den som lå på den gitte serveren. Har til og med lest på support siden hos flere der utgiver selv sier at om ikke filen virker så prøv å laste den ned på nytt. Alternativt med en annen browser. Det går for såvidt greit, særlig når filene er relativt små, men det er kjipt når det skjer på større filer. Er ganske tålmodig, men det er plagsomt når slikt skjer. By the vei... En annen fordel med "Pause" og "Resume" er om man skulle trenge båndbredden til noe annet. Så bruk en downloader med resume da vel, for pokker. Dette er et ikke-problem. Lei av folk som ikke klarer å tenke løsninger. JD2 er fin. Lenke til kommentar
Archdemon Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) - Teknisk sett så er all nett-trafikk "Package-based". Det er ikke særegent for Bittorrent... "Package Loss" er noe sikkert de aller fleste har oppleved. Og da hender det at ting man laster ned ikke fungere slik det skal/skulle. Så jo, "Pause" og "Resume" har noe for seg. Da er det kjipt å måtte starte fra scratch, særlig om man laster ned noe som samlet sett tar mye plass. Teknisk inkompetanse på sitt høyeste. Det er en stor forskjell på å laste ned små pakker av en stor fil lineært som henger sammen til et ferdig produkt og hvordan torrent fungerer, som er i praksis å laste ned tusener/millioner små frittstående biter (som ikke engang blir lastet ned i rekkefølge, men etter hvilken chunk som er raskest å få tak i). Og igjen, du får downloadere med resume. Hvem pokker er det som ikke bruker en skikkelig downloader på PCen i dag? Sitter du virkelig og laster ned store filer uten å ha en downloader som støtter skikkelig resume? Endret 2. desember 2018 av Archdemon 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) Ditto. Jeg vil fortsette å gjøre alt jeg kan for å gi Chili et dårligere rykte og misbruke det så mye jeg kan i 2019. Hvorfor akkurat Chili? Hvorfor ikke Telenor med deres brudd på nettnøytraliteten med fri musikkstreaming fra enkelte tjenester? Eller deres ulovlige telefonsalg som de måtte betale en bot på 30.000,- per ulovlige samtale? Det er interessant å se hvor bastant du kan være i definere hva som er i samfunnets interesse eller ei. Jeg har en følelse av Dunning Kruger på en del av dine bastante uttalelser. Når f.eks NKOM gjør jobben sin så påser de samfunnets interesser gjennom gjeldende lov og rett. Som definert av Stortinget. Ta det opp med en politiker, ikke klag på NKOM. Dette til side, kan du forklare hvordan Chili, en videreselger, kan presse og omforme (økt konkurranse) markedet når ingen av de tradisjonelle faktorene som er nødvendig er tilstede? Forklar i vei, er du snill. Hva er det med Telenor/Telia-ansattes ekstreme iver etter å diagnostisere andre i denne debatten? Det er ufint og avskyelig. Det er ikke i samfunnets interesse at et svært godt abonnement må gjøres dyrere og mer tungvindt. Hvordan Chili gjør ditt eller datt er ikke tema her. Tema er at de tilbød et abonnement som knuste alle abonnementer på markedet, og det ble en massiv kampanje for å ødelegge dette. NKOM valgte å gjøre noe som er til ulempe for kundene, og til fordel for mektige aktører med mange ansatte som sitter og agiterer på ulike fora. NKOM lot Telenor slippe unna med åpenbare brudd på nettnøytraliteten, men Chili, de måtte tas! Endret 2. desember 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) Problemet med abonnementet "fri data" var prisen. De solgte tjenesten alt for rimelig og kunne derfor ikke levere de inntil 1 TB som ble lovet. Poenget med abonnementet var aldri at man skulle bruke 1 TB. Poenget var at vanlige folk med normalt bruk ikke skulle trenge å tenke på databruk. Abonnementet var aldri ment for ekstrem bruk. Voldsomt til sutring her da, fortsatt et meget bra abonnement som er milevis foran andre norske selskaper. Men nå er det mye dyrere, og dessuten kan man potensielt måtte begynne å tenke på databruk igjen. Ved loven er klar. Det er den gjeldene fartsgrense som skal følges. Overstiges fartsgrensen så bryter sjåføren "kontrakten" og blir bøtelagt. Det gjelder også ved forbikjøring. Hvordan hver enkelt politimann velger å tolke en slik situasjon og hvordan de velger å reagere kan ikke hverken du eller jeg si eller mene særlig om. Vi har ingen påvirkning på resultatet. Urban myths sier dog at noen har sluppet unna med slikt uten å bli bøtelagt. Nkom tolket loven på slik loven skal tolkes. De så at Chili brøt loven og ba Chili endre praksis, riset bak speilet er jo at Nkom kan utstede bøter om slike pålegg ikke følges. Politiet kan utvise skjønn og unnlate å bøtlegge folk som kjører for fort. NKOM viste også skjønn og lot Telenor slippe unna med åpenbare brudd på nettnøytraliteten. Endret 2. desember 2018 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) Ja Chili fjernet grensen på 1 TB data. Men de innførte ingen ny grense på 150GB data per måned. Nå er det ingen grense. Du kan bruke så mye du vil. Det stemmer at man må sende sms etter 5GB døgn. Men greit, det er til å leve med. Det som blir vesentlig å følge med på fremover er om Chili forsøker å selektere kunder fremover, dvs om Chili forsøker å sparke ut kunder som ofte bruker mer enn 5 GB døgn. Om Chili holder sin del av avtalen og ikke sparker ut kunder som bruker mer enn 5GB døgn så ser jeg ingen problemer, men i motsatt fall så håper jeg folk husker å klage inn Chili til Nkom slik at selektering og kultivering kun av de mest lønnsomme kunder ikke blir den nye standarden i telekom bransjen. Denne påståtte "selekteringen" er bare tull. Det er et eksempel her på en som ble kastet ut etter å ha misbrukt abonnementet med 200 GB på en dag eller to, men ellers har de aller fleste klart å holde seg innenfor normal bruk og ikke den ekstreme misbruken som fikk vedkommende kastet ut. MariusJ er ikke Telenor ansatt med en skjult agenda. Han brøt ingen punkter av avtalen han hadde med Chili til tross for at han gjennomførte båndbreddetesting i stor stil. Han var innenfor men fikk likevel abonnementet stengt og ble sparket ut. Uten å faktisk ha brutt vilkårene. Feil. Han brøt vilkårene om misbruk. Du nevnte at noen blokkerer fremskritt ved å bruke mye data, jeg vil snu på det og si at din måte å tenke på er det som blokkerer fremskritt. Om folk selv justerer ned hastigheten sin på bredbånd eller mobildata og gjør sitt ytterste for å ikke belaste nettverket så kan jo eieren av nettverket bare kjøre på og håve inn gevinst uten å ta ansvar å følge opp eierskapet med stadige forbedringer og økt kapasitet. Det du gjør er å forskyve ansvaret fra eier av nettverket til betalende kunde og det må jeg si er noe av det mest meningsløse tøvet jeg har lest i denne tråden. Det er da ikke en betalende kundes feil om nettverket har kapasitets brist. Det ansvaret ligger fult og helt på eier av nettverket. Det er nettopp det som er saken. Folk som ikke går inn for å misbruke eller som ikke har ekstreme behov der de burde betale for et vanlig mobilt bredbånd-abonnement i stedet, trengte ikke å tenke på hvor mye data de brukte. Og det til en ganske rimelig pris i forhold til det man fikk. Nå er det ødelagt og man vil måtte tenke på databruk i større grad igjen. Vanlige folk ("massene") har fått et dårligere tilbud, mens misbrukerne bare vil fortsette å ødelegge. Endret 2. desember 2018 av hekomo Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) Poenget med abonnementet var aldri at man skulle bruke 1 TB. Poenget var at vanlige folk med normalt bruk ikke skulle trenge å tenke på databruk. Abonnementet var aldri ment for ekstrem bruk. Det ble markedsført som inntil 1 TB data og 1 TB er ikke ekstrem bruk. Endret 2. desember 2018 av BadCat 1 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) - Hva med det som ikke går over Bittorrent? Har flere ganger opplevd å måtte laste ting ned på nytt fordi filen jeg fikk ned ikke stemte overens med den som lå på den gitte serveren. Har til og med lest på support siden hos flere der utgiver selv sier at om ikke filen virker så prøv å laste den ned på nytt. Alternativt med en annen browser. Det går for såvidt greit, særlig når filene er relativt små, men det er kjipt når det skjer på større filer. Er ganske tålmodig, men det er plagsomt når slikt skjer. By the vei... En annen fordel med "Pause" og "Resume" er om man skulle trenge båndbredden til noe annet. Ja det er riktig, men du brukte torrent som eksempel der det ikke stemmer. Men det finnes faktisk download managere som Jdownloader (finnes nok langt bedre alternativer i 2018) som løser det problemet også, i de fleste tilfeller. Endret 2. desember 2018 av kim_InnleggNO Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Hva er kodeord og nummer for å toppe opp 3gb? Vanskelig å finne frem.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Poenget med abonnementet var aldri at man skulle bruke 1 TB. Poenget var at vanlige folk med normalt bruk ikke skulle trenge å tenke på databruk. Abonnementet var aldri ment for ekstrem bruk. Problemet med det, var at villkårene ikke sa noe om hva "ekstrem bruk" var. Den eneste datamengden vilkårene snakket om var 1TB. Lenke til kommentar
Archdemon Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 (endret) Hva er kodeord og nummer for å toppe opp 3gb? Vanskelig å finne frem.. Det vet ingen, siden det ikke er 1. januar 2019 ennå. Endret 2. desember 2018 av Archdemon Lenke til kommentar
ikek Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Hva er det med Telenor/Telia-ansattes ekstreme iver etter å diagnostisere andre i denne debatten? Det er ufint og avskyelig. Det er ikke i samfunnets interesse at et svært godt abonnement må gjøres dyrere og mer tungvindt. Hvordan Chili gjør ditt eller datt er ikke tema her. Tema er at de tilbød et abonnement som knuste alle abonnementer på markedet, og det ble en massiv kampanje for å ødelegge dette. NKOM valgte å gjøre noe som er til ulempe for kundene, og til fordel for mektige aktører med mange ansatte som sitter og agiterer på ulike fora. NKOM lot Telenor slippe unna med åpenbare brudd på nettnøytraliteten, men Chili, de måtte tas! Morsom, du igjen og igjen kommer du med udokumenterte påstander. Hvor får du det fra at jeg er tilknyttet Telenor eller Telia? Enten prøver du å være tøff i tastaturet eller så har du noen fundamentale problemer med å diskutere ting. Det er noe som skurrer. Belegg har du uansett ikke. Igjen holder du deg som dommer for hva som er i samfunnets interesse. Fasinerende hvor lite du forstår eller velger å forstå av hvordan markedsmekanismen fungerer og med det hva som skal til for å få en sunn konkurransesituasjon. NKOM er i denne skjærsilden og passer på forbruker (blant andre ting). Selvsagt er hvordan Chili gjør ditt eller datt tema. Temaet er at Chili måtte endre sine vilkår, fordi de var tolket lovstridige, og dermed endret abonnementet som var stridig. Så enkelt er det. At du ikke fatter dette er noe annet. Jeg finner det nitrist at du ikke forstår at til tross for at du får noe fint, som du betaler for, blir samtidig dine rettigheter krenket. Dette er ikke greit og undergraver både din tilgang på tjenester på sikt og ikke minst konkurransesituasjonen. Derfor er det viktig med en aktør som NKOM. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Denne påståtte "selekteringen" er bare tull. Det er et eksempel her på en som ble kastet ut etter å ha misbrukt abonnementet med 200 GB på en dag eller to, men ellers har de aller fleste klart å holde seg innenfor normal bruk og ikke den ekstreme misbruken som fikk vedkommende kastet ut. Feil. Han brøt vilkårene om misbruk. Det er nettopp det som er saken. Folk som ikke går inn for å misbruke eller som ikke har ekstreme behov der de burde betale for et vanlig mobilt bredbånd-abonnement i stedet, trengte ikke å tenke på hvor mye data de brukte. Og det til en ganske rimelig pris i forhold til det man fikk. Nå er det ødelagt og man vil måtte tenke på databruk i større grad igjen. Vanlige folk ("massene") har fått et dårligere tilbud, mens misbrukerne bare vil fortsette å ødelegge. Nei nå får du sannelig gi deg hekemo. Det våset du lirer av deg i tråden gang på gang på gang blir ikke sant selv om du forsøker å gjenta det. MariiusJ brøt ingen vilkår. Det var ikke noe misbruk. Og dette veit du selv også. Fakta er at til og med Chili viste dette, og de brukte dermed et vikarierende argument for å sparke ham ut, de påstod feilaktig at marius hadde delt data mellom flere enheter. Marius hadde betalt for 1TB data. Han ble sparket ut etter 200GB. Den feilen ligger ikke på marius. Ansvaret for den feilen ligger på Chili. Nå er det på tide at du slutter å tenke at Chili står fritt til bryte alt av lover og regler kun fordi de kom med et abonnement som passet deg personlig. Det er på tide å akseptere at du må betale hundre kroner mer. Ingenting av det du sier og gjør vil endre på prisen. Det er heller ingen sannhet i at det er enkeltpersoner som er skyld i at Chili endret abonnementet. Chili endret fordi det første de tilbød var i strid med loven, og fikk påpakning fra Nkom om å endre det slik at abonnementet var i samsvar meg gjeldende lover. Det har nå Chili gjort. At Chili samtidig velger å øke prisen er et strategisk valg Chili har gjort utifra driftsbehov og forventet kontantstrøm og inntjening. Det er på tide at du slutter å spre løgner og usannheter her i tråden. Jeg håper virkelig at en moderator gir deg noen dagers timeout nå. For du har jo blitt helt fastlåst i den samme argumentasjonen du gjentar og gjentar i det uendelige. At marius ødela abonnementet og at folk som brukte mye data men under grensen bidro til at det forsvant. Det er jo ikke sant i det hele tatt hekemo. Abonnementet forsvant fordi det brøt lover og regler. Og kun derfor. At prisen gikk opp var nok fordi Chili så de trengte å ta en høyere pris, de leier tross alt kapasitet i nettverket til Telia. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg