Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-


Anbefalte innlegg

Hvilken lovhjemmel har egentlig Chili for å si at kun mobiltelefoner teller som terminalutstyr her? Hvor på lovdata.no står det noe som helst som gir Chili noe som helst myndighet om hva som er og ikke er terminalutstyr?

Di har egentlig ikke det. Trur fortsatt di holder på som før. "Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk." Er nok der for at di skal kunne fortsette å hive folk ut på skjønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke unormalt å bruke 30-50 GB per dag. Stadig flere bruker strømming i stedet for TV-signaler og filmer på optiske lagringsmedium.

 

At det ikke er vanlig på mobilen skyldes kostnader for brukeren, ikke at 50 GB/dag er unormal bruk.

 

Lei av at tjenestetilbydere ønsker at folk skal bruke data som om det var 2008 når det står 2018 på kalenderen.

 

I Norge skal ikke mobildata være et problem da det er forholdsvis få brukere per tilknytningspunkt. Det er ikke mangel på data slik at dette må begrenses.

 

Det er ikke vanskelig å gjennomskue tilbyderne. Når man for eksempel får tilbud om 12 timer "data boost" for 99,- er det intet mer enn at tilbyderen ønsker å fakturere 8 kr per time bruk slik som for over 20 år siden da folk hadde oppringt nettforbindelse betalt per tidsenhet.

 

Hvis Telenor hadde muligheten hadde de ønsket til evig tid å ta betalt per tidsenhet for ringing og data. Dessverre for Telenor ble telemarkedet sluppet fri. Det får de ikke gjort noe med annet enn å bremse utviklingen så mye som mulig.

 

Norge er et så flott land. Man må kutte ned på bruken av alt. Tvang til å bruke det meste litt lindre enn man trenger, det er Norge. Kunstig knapphet over det hele.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Råttent gjort av chilimobil. Prisøkningen på 100kr står overhodet ikke i stil med de tekniske endringene de har gjort. Her er det nok noen som ser sitt snitt til å øke inntjeningen sin. Hele prosessen med verifisering av brukt data kan automatiseres og kjøres utrolig billig. 

 

Tenk på hvor mange kunder de har med fridata abbonnement? Multipliser med 100kr som er prisøkningen. 

 

Eksempel:

Er det 10000 kunder, tjener de 1million ekstra per måned. Håper folk trekker hode ut av ræva og sender inn klage. 

 

Hvorfor er det råtten gjort av Chili mobil å kreve 499 kroner for et abonnement med 150 GB+ for 499 når Telenor krever 599 for 30 GB? Chili krever mindre enn samtlige konkurrenter. De kunne ha økt prisen med 1000 kroner og fortsatt vært overlegent billigere enn konkurrentene. Det som er råttent er at vi betaler blodpris for data med mindre vi er villig til å bytte til et selskap som Chili mobil som sliter med dårlig kundebehandling og strider med nettnøytraliteten. Om du synes Chili blir for dyrt nå som de øker prisen med 100 kroner kan du jo rømme til Telia og betale 2500 kroner for 150 GB.

 

Hadde tenkt å bli kunde, men trenger en tjeneste som virker mer enn 2 timer uavbrutt. Helt ok med daglige begrensinger, men 5 GB er for lite. Stort sprang fra 1 TB ned til 150 GB, spesielt når prisen er økt. Det beviser at 1 TB aldri var reelt.

 

Gi oss heller 1000 GB uavbrutt for 1000 kr per måned, eller 199,- per måned + 1 kr per GB brukt etter de 20 første.

 

Det er jo ingen av konkurrentene som tilbyr 150 GB til 499 kroner. Nærmeste er jo Ice og Telipol som tilbyr 30 GB til 499. Du får 5 ganger så mye data for samme pris så hvorfor er Chili mobil et dårlig tilbud (mer om du tar deg tiden til å sende SMS)?

 

Jeg er med på tankegangen at 1000 GB er 100 GB og at vi bør stå fritt til å velge hva vi skal bruke abonnementet på, men det er likevel sånn at Chili gir mest for pengene med en god margin. Det finnes ingen konkurrenter som gir 100 GB for mindre enn 2000 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chili sine vilkår sier fortsatt at bruk av modem, ruter etc ikke er lov å bruke og at det ikke følger NKOM sitt pålegg fordi NKOM mangler lovhjemmel. Samtidig mener de at de følger nettnøytralitetsprinsippet om fri bruk av terminalutstyr siden kunden står fritt til å velge MOBILTELEFON.

 

Hvilken lovhjemmel har egentlig Chili for å si at kun mobiltelefoner teller som terminalutstyr her? Hvor på lovdata.no står det noe som helst som gir Chili noe som helst myndighet om hva som er og ikke er terminalutstyr?

Vilkårene er ikke oppdatert.

Dessuten blir det umulig å bruke modem og router siden du må sende SMS med det aktive SIM-kortet.

Lenke til kommentar

Hvis du ser hans eget svar så ser du at han var og er på engasjement hos Telenor, når han da ikke evner å se at han er inhabil uansett hvordan man vrir og vender på det får være hans sak. Med litt vett og forstand så skjønte selv min gamle bestemor at dette tilbudet hadde en hake (hun har forøvrig ligget seks fot under siden 2011). Muligens er det slik at får du litt så ønsker du hele armen, kroppen og gjerne trygda med. De fleste så at dette var et meget godt tilbud for å kunne bruke mobilen på en fri måte (og er faktisk det eneste ab. som lar deg gjøre det fremdeles), de endog ga tillatelse til å bruke både iPad og ATV via hotspot for strømming. Jeg syns derfor dette ab. var helt magisk, de fleste andre også, men så var det noen som skulle se hvor mye de kunne koble til, laste ned torrent filer for å se hastigheten.....det er vel kun Telenor som bryr seg om denne hastigheten (ikke rart da det vel er det eneste salgsargumentet de har, men som ingen trenger) så ja jeg syns faktisk Chili var i sin fulle rett til å legge en liten hake ved dette ab. Det var tross alt ingen som rakk dem til anklene (fortsatt ingen) med pris og mulighet til bruk. Dette var fabelaktig til å strømme fotball VM, TdF, filmer på Netflix etc, var man ikke grådig på kapasiteten kunne man også bruke Mac og PC tilkoblet (ja jeg vet fordi jeg har gjort det med et maks månedsforbruk på rundt 400-450GB) aldri fått en telefon, ingen sms, kun hyggelige og raske svar via mail.

 

Jeg er ikke kunde av Chili, jeg liker ikke inntrykket jeg har av deres kundebehandling og dermed impliserte forretningsskikk. Basert på Marius sin sak og noen andre anekdoter som har fremkommet i de trådene om Chili Fri Data. I tillegg er mitt databehov så begrenset at det blir å kaste penger ut vindu uansett hvor mange GB jeg har i kvote. Ser man bort fra dette så er 399/1TB og nå 499/Ubegrenset meget gode alternativ til det som ellers er i markedet. Men det er viktig å ikke se seg blind på alle godene. Det er det dessverre, virker det som, litt for mange av de som støtter Chili i denne sak gjør.

 

Hva Marius har gjort for telenor er irrelevant. Hvordan han som privatperson kan være inhabil er et mysterium. Habilitetsregler gjelder ikke, brukes ikke på denne måten. Han brukte abonnementet som privatperson og var både innnenfor kvotemessig -brukt rundt 20% - og har ikke brukt hotspot o.l. slik det fremgikk i saken. Disse to punkt er det lite "krangel" om. Ser man på vilkårene er det ingen brudd som skal tilsi at han skal kastes ut av Chili Fri Data. Har har ikke brutt vilkårene. Han ble kastet ut med, ubegrunnet, mistanke om hotspotting o.l. ikke at han kjørte en loop med internett/nettverkstesting. Chili vet ikke hva han brukte data til og har spekulert at slikt forbruk må være hotspotting. Dette er et problematisk ståsted som de ikke har dekning for.

 

Legg så til at det impliserer at Chili ikke lar sine brukere bruke den kvoten de betaler for. Finner du det ikke spesielt at en forbruker ikke får bruke de GB han/henne kjøper retten til? Om han bruker det på en dag eller 30 er irrelevant. Finner du det også ikke av interesse at selskapet bryr seg om hvor fort du bruker kvoten din? All diskusjon om kvoten skal være et ikke tema. Det handler ikke om man har fått fingeren og tar hele hånden. Man har allerede kjøpt hele hånden og om man velger å bruke fingeren eller armen er ditt anliggende.

 

Chili Fri Data pre-NKOM gav ikke mulighet, i vilkårene, til å dele med egne enheter. Mange ser ut til å gi blaffen i dette og delte. Felles for disse kan være at totalforbruket ikke gikk i overkant av det Chili anser som deres røde linje. Hvorfor kunne du dele slik du gjorde? Jo fordi Chili ikke har mulighet til å se hva du bruker dine data til og med hvilke enheter/hvordan det forbrukes. I grunn greit.

 

Chili kan legge inn vilkår i avtalen mellom selskap og kunde, men det skal være innenfor gjeldende regelverk. Her fant NKOM at det ikke være tilfellet og krevde endring. Sånn må vi ha det for å få en god konkurransesituasjon/markedsregulering.

 

 

Man så også mange andre som skulle makse ut alle 1000GB for det hadde de betalt for....er man oppdratt som drittunge så forblir man som oftest det, og da høster man som man sår.

 

Er det for mye å forvente at en som kjøper retten til en kvote på 1TB kanskje også har et behov for å bruke hele kvoten?

 

Å makse ut kvoten "bare for sjekke" er jeg enig i at er unødvendig. På samme måte som det Marius gjorde var tåpelig, forkastelig, (legg inn egen beskrivelse), men det betyr ikke at det er et brudd på vilkårene.

 

Samtidig, basert på hva som har kommet frem, ville jeg muligens testet grensene å sett om tilbudet på 1TB/måned (når det gjaldt) faktisk var et reellt tilbud. Jeg hadde gjort dette en måned og så hvis jeg fortsatt var kunde så hadde jeg hatt mitt ordinære forbruk. Med Chili ligger det en tvil i bunn, med alle selskap jeg seriøst ville vurdert så finnes det ikke en slik tvil. Da får man drive med egne undersøkelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

270 SMS per måned må sendes for å potensielt oppnå forrige grense på 1000 GB.

 

Synes de latterliggjør seg selv litt med nye ordningen.

 

 

 

- En liten rettelse...:

-----

(((5)*(27))+((3)*(x)))=(1000) , X=(865/3) = Mindre = (288) eller Mer = (289)

-----

(((5)*(28))+((3)*(x)))=(1000) , X=(860/3) = Mindre = (286) eller Mer = (287)

(((5)*(29))+((3)*(x)))=(1000) , X=(285)

(((5)*(30))+((3)*(x)))=(1000) , X=(850/3) = Mindre = (283) eller Mer = (284)

(((5)*(31))+((3)*(x)))=(1000) , X=(845/3) = Mindre = (281) eller Mer = (282)

-----

(((5)*(32))+((3)*(x)))=(1000) , X=280

-----

 

 

Ja, jeg bommet litt i farten i min første post.

Det er et latterlig antall SMS, og det gjør det unødvendig komplisert.

Ikke morsomt om filmer stopper opp midt under streamingen pga dette.

Og økt pris på toppen av det?

De har bommet kraftig med endringen.

 

 

- Ved UHD-4k...:

Man rekker å få med seg 26 Minutter og 40 Sekunder før man må sende den første SMS'en.

Deretter rekker man å få med seg 16 Minutter før man må sende den andre SMS'en, og slik fortsetter det til man har sett ferdig.

 

De kunne i det minste ha satt grensen til 8,5GB før man i det hele tatt trenger å sende en SMS.

Siden serier flest har episoder som varer i 45 Minutter, og 8,5GB holder i 45 Minutter og 20 Sekunder.

 

Alternativt så kunne de ha satt grensen til 11,25GB, siden det holder i 1 Time.

 

Ideelt sett så burde grensen være satt til 33,75GB for 3 Timer uavbrutt underholdning.

Som jeg ser så er det ingen hær som klare å læs ka som faktisk e skreve i artikkelen, står ganske så tydelig at Chillimobil ikke har like agressiv grense som nabolandene har og at man ikke trenger å sende sms før 20Gb er brukt :)

Lenke til kommentar

Skal klare å sende sms. Jeg er mer skeptisk til at det ikke lenger er en GB-grense, det gir chili skjønnsvurderinger. Noe som kommer til å ende med at de mener mye om bruken til forbruker (les: de kommer til å kaste ut folk).

50 GB til 349,- fra hvilken som helst annen leverandør så skifter jeg gladelig. Er opp til halsen med hvordan de behandler kundene.

Lenke til kommentar

Skal klare å sende sms. Jeg er mer skeptisk til at det ikke lenger er en GB-grense, det gir chili skjønnsvurderinger. Noe som kommer til å ende med at de mener mye om bruken til forbruker (les: de kommer til å kaste ut folk).

50 GB til 349,- fra hvilken som helst annen leverandør så skifter jeg gladelig. Er opp til halsen med hvordan de behandler kundene.

Nemlig. De bare fjernet 1TB grensen fordi de da kan argumentere på at de kan kaste ut folk leeeeeeeeenge før TB er brukt. Nå er det helt 100% opp til dem når de føler at du "misbruker" tjenesten.

Folk kommer til å bli straffet til de grader med utkastelse eller tvungen endring på abonnementet.

Lenke til kommentar

Som jeg ser så er det ingen hær som klare å læs ka som faktisk e skreve i artikkelen, står ganske så tydelig at Chillimobil ikke har like agressiv grense som nabolandene har og at man ikke trenger å sende sms før 20Gb er brukt :)

Da ser du ting inni hodet ditt. Det står til og med 5GB på deres egne sider.

MEnY2pe.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor har i thailand Dtac . Her kan man kjøpe ett årsabonnement på surfing i to varianter 4mbps og 2mbps. 3k baht og 2kbaht. ca 750 og 500kr.

I norge forsvarer de høye priser med at nettet er dårlig og må oppgraderes heeeeeele tiden.

my ass..........

Norge har en helt annen økonomi og. Vi tjener også latterlig mye mer. Om du ser i forhold til deres inntekt, så er det dyrt for dem.

Prøv å følg med litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp her grensen går, mobilabonnementet er IKKE en erstatning for hjemmenett, du viser jo at du ikke har satt deg inn noe i denne saken, du behandler det som at de selger mobilt bredbånd når de selger mobilabonnement.

 

Vel nå har jo Chili endret ting, og har faktisk innført helt fri data. Ingen øvre grense på 1TB. Chili kan ikke forlange at kundene også skal ha ordinært bredbånd. Ei heller kan Chili si at bruken blir for stor, for de har selv fjernet øvre grense og da må de også regne med at noen vil faktisk bruke abonnementet svært mye. Det at kundene lovlig kan dele data til andre av sine enheter vil også gjøre at mange vil komme høyere. 

 

Til syvende og sist så er det faktisk kunden selv som avgjør om de ønsker både chili fri data og bredbånd i tillegg eller bare velger å bruke chili fri data. Hva Chili ønsker er ikke relevant. I realiteten så vil nok Chili's abonnement i for mange være enste internettoppkobling. Og det kan ikke Chili gjøre noe som helst med.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Med historie om å kaste ut brukere for å bruke kvoten sin så er det, vil jeg påstå, ikke en urimelig spådom at de kommer til å kaste ut personer med hundrevis a GB i måneden (hvor nå grensen måtte gå) til tross for at det nå er ubegrenset.

 

Fra Chili Fri Data Særvilkår (gjeldende fra 29/11/17) er det et interessant moment under punkt 17.

 

 

Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge Kundens dataforbindelse.

 

Chili beholder retten til å selge deg ubegrenset med data samtidig som at hvis man bruker dette og det avviker fra et snitt av andre tjenesteytere så er dette å anse som misbruk og stenge kundens dataforbindelse. Dette er et klassisk eksempel på "ja takk begge deler" og abonnementet fremstår som et luftslott.

 

Skulle det skje at noen blir kastet ut for faktisk forsøke å bruke ubegrenset data håper jeg inderlig en forbruker klager til forbrukermyndighetene og kjører løpet helt ut. Det vil være nødvendig med en avklaring av hva ubegrenset er for mobil i tilfellet med Chili. Dette lukter.

 

Jeg har ingen tro på at Telia eller Telenor hadde kommet med et slikt abonnement uten å enten gi en maks begrensning eller faktisk stå ved ubegrenset forbruk. Med chili ... ikke så mye

 

Videre, Chili sine vilkår fremstår heller dårlig skrevet. Det ordinære vilkår definerer hva som er misbruk, på generelt plan, og siden en selges ubegrenset data så er det implisitt umulig å ha et misbruk basert på forbruk. Unntaket er hvis 17 trumfer 16 så blir det en interessant diskusjon om hva i 16 som gjelder siden 17 ikke dekker alt i 16.

 

Paragraf 16.9 definerer overforbruk av tjenestene beskytter også forbruker ved at høyt forbruk på et ubegrenset abonnement uansett ikke kan ta form av misbruk. Det er vanskelig å misbruke datamengde når en har ubegrenset tilgang på GB. Dette er et eksempel på klinch mellom paragrafer 16 og 17.

 

Videre i sitatet over så er det de som bruker mye data som skal vurderes ut i fra gjennomsnittsbrukeren av samme tjeneste. Det er en fin metode for å holde faktisk forbruk nede. Jeg lurer hvor mange standardavvik de leggger seg på før de kaster noen ut.  Videre er det et mulig moment med bruk av "tilsvarende kunders gjennomsnittforbruk". Dette kan tolkes til at det skal vurderes opp mot tilsvarende tjenestekjøpere i samme forbruksbrakett (f.eks høy mot gjennomsnitt høy). Det blir en selvmotsigelse for Chili.

 

Jeg synes dette med gjennomsnittsberegning er vel så grovt, om ikke grovere, enn det at de tilsynelatende kastet ut forbrukere når de hadde 500 GB eller hva det når var med forbruk per måned. Når prøver de ikke en gang å gi kunden ubegrenset data. Tidligere måtte de i hvertfall utrykke at de hadde 1TB per måned

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel nå har jo Chili endret ting, og har faktisk innført helt fri data. Ingen øvre grense på 1TB. 

Som sagt over, de bare fjernet 1TB grensen fordi de da kan argumentere på at de kan kaste ut folk leeeeeeeeenge før 1TB er brukt. Nå er det helt 100% opp til dem når de føler at du "misbruker" tjenesten.

Folk kommer til å bli straffet til de grader med utkastelse eller tvungen endring på abonnementet.

Lenke til kommentar

Makan til grining på deg da? Hva er det du sutrer for? Er jo ingenting som er ødelagt. Det eneste som har skjedd er at Chili nå blir å følge loven. Og grensen på 1 TB forsvinner, så fra nyttår så kan du faktisk bruke akkurat så mye data du vil. Du trenger ikke spare i det hele tatt. Eneste forskjellen er at Chili la på en hundrings per måned. Om 1 ekstra hundrelappen blir for mye for deg og for brutalt for deg så kan du velge 25GB til 399,-

Jeg "sutrer" fordi de blir tvunget til å sette opp prisene. Selve grensen på 5 GB på en dag er i utgangspunktet ikke verdens ende til daglig, men det er likevel noe man potensielt må forholde seg til en og annen gang.

 

Tidligere var abonnementet billigere og helt uten at man trengte å tenke noe mer over det.

 

Nå kommer det en 25% prisøkning, noe som er en markant økning i pris. Det var helt unødvendig.

 

Du har jo uansett fremstilt deg selv som drømmekunden til Chili gjentatte ganger i disse trådene, der du sier igjen og igjen at du aldri bruker mye data du bare liker friheten.

Nå må du slutte å lyve. Jeg har sagt at jeg bruker mer data enn konkurrerende abonnement til sammenlignbar pris tilbyr. Men ikke så mye at det blir ekstremt. Og med Fri Data kunne jeg bare bruke det jeg trengte uten å tenke på kvoter, noe som var befriende.

 

Hvis du først skal komme med noe så må du kutte ut alle løgnene og svertingen.

 

Lurer på om det ligger en diagnose i bunn her eller om tar du bare dette altfor personlig? Du skjønner vel at Nkom ikke startet dette for gjøre livet ditt vanskelig? Ingen er ute etter deg, og ingen er ute etter Chili. Du må forstå at dette aldri handlet om å sabotere eller ødelegge abonnementet til Chili, det handlet om å sørge for at Chili fulgte de samme reglene og lovene som alle andre i bransjen må følge.

Jeg tar det ikke personlig. Jeg er forbannet over at kampanjen om å rævkjøre Chili og dermed kundene nådde frem. NKOM kunne fint ha latt dette gå, slik de lot Telenor fortsette med sine brudd på nettnøytraliteten. De kunne utvist skjønn fordi dette abonnementet var et ekstremt gode for kundene, og kunnet tvunget andre operatører på banen med bedre tilbud.

 

Nå har de ødelagt "det perfekte abonnementet". Det er flere som åpenbart har personlige og økonomiske interesser i dette og som har kjørt på for å ødelegge.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg "sutrer" fordi de blir tvunget til å sette opp prisene. Selve grensen på 5 GB på en dag er i utgangspunktet ikke verdens ende til daglig

Er ikke 5GB pr. dag. Er uendelig pr. dag.

Og SMS aktiveringen kan automatiseres med Automate. Med mindre du har en tragisk iPhone selvsagt.

Endret av Archdemon
Lenke til kommentar

Da får du få det med teskje: NKOM ivaretar samfunnets interesser

Det er ikke i samfunnets interesse å kreve at et slikt abonnement blir endret. De hadde ingen problemer med Telenors brudd på nettnøytraliteten, og det å la Chili konkurrere slik abonnementet har vært frem til nå ville sannsynligvis ha tvunget frem en respons fra andre operatører også. Nå er abonnementet ikke like bra som før, og konurransen er svekket.

 

 

 

Er ikke 5GB pr. dag. Er uendelig pr. dag.

Poenget er at det er noe man må forholde seg til. Man må tenke på hvor mye data man bruker fordi man i utgangspunktet må foreta seg noe aktivt hvis man bruker over en viss mengde data.

 

Og SMS aktiveringen kan automatiseres med Automate.

Så flott da. Det er fortsatt 100 kr dyrere, noe som gjør det til et dårligere abonnement for mitt behov.

 

Så det nye abonnementet er 25% dyrere, pluss at det faktisk er en klar grense hver dag som man potensielt kan måtte forholde seg til.

 

Mulig andre liker å kaste penger ut av vinduet, men jeg liker å finne best mulig balanse mellom pris og produktkvalitet.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...