Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-6x3szi

Jeg bestilte bytting nettopp for 2 dager siden og prisen økes, fantastisk. Jaja, jeg kommer tim å bruke så mye data som jeg kan og være den kunden de ikke tjener penger på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bøtelagt flere 

Dersom du er politi må opptakskravene ha vært hacket den dagen.

Nå er jo problemet at chili har utestengt brukere på begrunnelse av at de har delt data med andre enheter når de aldri har gjort det, samt at nkom har sagt at de måtte fjerne det punktet.

Tror du må se på Familiabonnementet til OneCall, de har "databøtte" prinsippet.

Tror også du må lese artikkelen på tek igjen, den påstanden du kom med har ingen hold i virkeligheten :)

Når forbruk opp mot 100GB er spottet i løpet av et par timer sier det seg selv at noen har brukt ab. på en annen måte enn det som sto i avtalen de selv hadde inngått. At de påstår at dette er en ting, at det er rett er en helt annen.

Databøtte på latterlige 45GB til hinsides 1395.....skulle det være et alternativ til i overkant av 600GB for 1596. Selv mor i familien som neppe brukte mer enn 20GB av dette var strålende fornøyd og satt pris på at telefonen bare kunne brukes uten å tenke på å spare på kvota som tidligere. Akkurat det siste er faktisk et argument jeg hører fra alle, friheten til å bruke telefonen slik man har hatt ønske om.

Så du har aldri jobbet for Telenor, hverken på lønn eller som freelancer?

Gjelder visst å bli kommunalt ansatt :p

Evt statlig, men den avtalen jeg kjenner til som en såkalt "fri" avtale er den Uninett har med Telenor.....helt fri, men med begrensning på 230GB pr mnd. (det står det absolutt ikke noe om noe sted) Lurer på hva Nkom syns om slike avtaler

Lenke til kommentar

Telenor har ikke brutt loven, da de ikke direkte styrer tjenesten. Det er kun hvis en leverandør av data faktisk styrer tjenesten det gjelder.

Noe du burde ha fått med deg nå.

Nå rører du fælt. Telenor (og Telia) styrer i aller høyeste grad muligheten for at enkelte tilbydere av en spesiell type datatrafikk får fri tilgang til mobilnettet/brukerne. NKOM sier essensielt at dette ikke er akseptabelt, men bruker (for å holde meg til det de faktisk sier i uttalelsen sin) lite bruk av tjenesten (music freedom) som begrunnelse for ikke å slå ned på det. Endret av teitur
Lenke til kommentar

Telenor har ikke brutt loven, da de ikke direkte styrer tjenesten. Det er kun hvis en leverandør av data faktisk styrer tjenesten det gjelder.

Noe du burde ha fått med deg nå.

Man kan be om å få  inngå avtale med Telenor om å få en 0 takseringsavtale (sitert fra MariusJS), og du påstår at Telenor ikke styrer tjenesten. Hvem lyver?

Jeg bestilte bytting nettopp for 2 dager siden og prisen økes, fantastisk. Jaja, jeg kommer tim å bruke så mye data som jeg kan og være den kunden de ikke tjener penger på.

Ja du er en skikkelig tøffing altså  :dremel:

Lenke til kommentar

Nå rører du fælt. Telenor (og Telia) styrer i aller høyeste grad muligheten for at enkelte tilbydere av en spesiell type datatrafikk får fri tilgang til mobilnettet/brukerne. NKOM sier essensielt at dette ikke er akseptabelt, men bruker (for å holde meg til det de faktisk sier i uttalelsen sin) lite bruk av tjenesten (music freedom) som begrunnelse for ikke å slå ned på det.

Ah, OK. Vel, det er Telenor og de er Norges største, så de bør få lov til å gjøre det.

I motsetning til Chili med sin elendige kundeservice og svindel.

Lenke til kommentar

Veldig rart forbruk noen har, som ikke klarer og sende en enkel SMS, det virker heller som dere har simkort i et modem ol, og bruker det

Chili sitt tilbud er BRA, noe noe jeg håper andre også kommer etter slik at vi får bedre bredde her, men dersom dere unger hyler som en feminist så får vi aldri noe bra,

25stmv.jpg

"Ah, OK. Vel, det er Telenor og de er Norges største, så de bør få lov til å gjøre det.

I motsetning til Chili med sin elendige kundeservice og svindel."

Hva i all verden mener du med det? så dersom Telenor sier at fra idag skal ingen ha mobildata lenger så er det lissom greit? størrelse er grunnen til at de må bli regulert og tvunget til å oppføre seg. de bryter nettnøytralitet og burde få dagbøter for deg med tilbake virkende kraft. De dag bøtene burde bli betalt til ICE som bygger det trejde nettet etter Telenor og Telia ødela for Network Norway.

Endret av -Night-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis, man ikke har en pc, og forsatt vil bruke chili fri burde ikke prisen kunne vært 399.- fortsatt?

Chilli kan jo bare lansere ett produkt til 499.- for å holde nkom fornøyd.

De har ingen måte å sjekke det på.

Det er, igjen, hele dramaet som har vært. De har drevet og ringt og sendt meldinger til kunder de mistenker ikke har brukt data i forhold til vilkårene. For det er ingen måte for dem å vite om de har delt data eller ikke.

Lenke til kommentar

Ah, OK. Vel, det er Telenor og de er Norges største, så de bør få lov til å gjøre det.

I motsetning til Chili med sin elendige kundeservice og svindel.

Chilli sin kundeservice er da vel ikkje så dårlig. 

Har vore i kontakt med dei eit par ganger pga portering av annet nummer inn til dei og fjerne eit gammelt.

Fikk svar på epost fleire ganger samme dag.  

Det heile løyste seg veldig fort og greit.  

Snakker du av erfaring eller er det bare reint oppspinn?  

Lenke til kommentar

Når forbruk opp mot 100GB er spottet i løpet av et par timer sier det seg selv at noen har brukt ab. på en annen måte enn det som sto i avtalen de selv hadde inngått. At de påstår at dette er en ting, at det er rett er en helt annen.

Databøtte på latterlige 45GB til hinsides 1395.....skulle det være et alternativ til i overkant av 600GB for 1596. Selv mor i familien som neppe brukte mer enn 20GB av dette var strålende fornøyd og satt pris på at telefonen bare kunne brukes uten å tenke på å spare på kvota som tidligere. Akkurat det siste er faktisk et argument jeg hører fra alle, friheten til å bruke telefonen slik man har hatt ønske om.

Evt statlig, men den avtalen jeg kjenner til som en såkalt "fri" avtale er den Uninett har med Telenor.....helt fri, men med begrensning på 230GB pr mnd. (det står det absolutt ikke noe om noe sted) Lurer på hva Nkom syns om slike avtaler

Ser ikke helt hvordan 100GB på ett par timer er mot noen av vilkårene.

Det er faktisk en av de beste prisene på markedet, spesielt om du tar med at det er gratis for de under 11.

Nei, jeg jobber via et vikarbyrå i en midlertidig stilling på ett lager (kjøre truck osv...) for Norkring.

Lenke til kommentar

Dersom du er politi må opptakskravene ha vært hacket den dagen.

Det var jo hyggelig av telenor. Men å bli kommunalt ansatt for 30GB ekstra blir litt kjipt.

Dog, sist jeg spurte telenor, og ba på mine knær om å få til en avtale for mer enn 200GB i måneden. Penger var ikke problemet. De mente de ikke teknisk var mulig for dem å gi mer, selv etter å kommet lengre opp i systemet.

Å få fiber e.l var vel omtrent like enkelt som å få seg et rom på romstasjonen. Med søknad om å kanskje få snakke med en selger som kunne vurdere det etter noen år.

Uansett, hva er det egentlig som gjør at telenor er livredd for å belaste 4G sentralen sin med data, kontra en sentral for kobber/coax/fiber? Er det noe som gjør det så fryktelig mye dyrere å behandle data skaffa fra antenna kontra en kabel?

I dag så går rundt 30-50 GB bare på standby databruk. Oppdatering av enhetene i huset + 2-3 spill, samt standby smarthus.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp her grensen går, mobilabonnementet er IKKE en erstatning for hjemmenett, du viser jo at du ikke har satt deg inn noe i denne saken, du behandler det som at de selger mobilt bredbånd når de selger mobilabonnement.

Hva kunden bruker sine GB til er irrelevant. Om han/henne sier opp sitt "i veggen internett" er dette noe hverken du, jeg eller Chili har noe med. Kunden kjøper retten til en kvote, i dette tilfellet ubegrenset, med data og om det brukes som erstatning for vanlig internett så er det et ikke problem. Det er en del av hva NKOM har poengtert ved å kreve at forbruker skal kunne dele nett med egne enheter.

Hva kundens intensjon skulle være er like irrelevant som faktisk forbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nettopp derfor MÅ jo nkom IDIOTENE bli fornøyd hvis man lanserer ett produkt som sier deling er inkludert. Man MÅ vel ikke fjerne det gamle.

Skal sende litt mailer senere nede ifra bunn av flaska.

Stortinget sa de? It ministerns kontor, finnes det?

Lover bruker vel årtall på å endres men verdt ett forsøk.

Klagde på offentlig transport på julaften i fjor. Alt sto stille etter 17.00. Tipper det er samma ulla i år.

Vi lever i ett oppegående demokrati men svelger alt med agn ,søkke og snøre.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan 100GB på ett par timer er mot noen av vilkårene.

Det er faktisk en av de beste prisene på markedet, spesielt om du tar med at det er gratis for de under 11.

Nei, jeg jobber via et vikarbyrå i en midlertidig stilling på ett lager (kjøre truck osv...) for Norkring.

100GB på et par timer tilsier klart og tydelig at dette er ikke personlig bruk på en mobiltelefon, den er nødt til å brukes til ren nedlasting via hotspot eller usb. Når du kjøpte ab. så måtte du godkjenne det som Chili da hadde som avtale, den avtalen var faktisk helt fantastisk for telefonbruk, de sa vel også ja til å bruke den som hotspot mot iPad/ATV. Men godkjente ikke nedlasting av store filer til en pc. 100GB på to timer er garantert ikke telefon/iPad eller ATV bruk

Tja, hvor fantastisk det er kan diskuteres, de under 10 slipper månedsavgiften, men må betale for data. 45GB på deling på 4 stk blir 11,25GB. til bittelitt lavere pris enn fri bruk "what so ever " hos Chili. Når kundeservicen hos Onecall i tillegg er kjent for å være elendig (selvopplevd) så tror jeg vi sier at det selskapet er et "has been"

Du gjorde altså en for dårlig jobb til videre engasjement hos Telenor :huh:

Det var jo hyggelig av telenor. Men å bli kommunalt ansatt for 30GB ekstra blir litt kjipt.

Dog, sist jeg spurte telenor, og ba på mine knær om å få til en avtale for mer enn 200GB i måneden. Penger var ikke problemet. De mente de ikke teknisk var mulig for dem å gi mer, selv etter å kommet lengre opp i systemet.

Å få fiber e.l var vel omtrent like enkelt som å få seg et rom på romstasjonen. Med søknad om å kanskje få snakke med en selger som kunne vurdere det etter noen år.

Uansett, hva er det egentlig som gjør at telenor er livredd for å belaste 4G sentralen sin med data, kontra en sentral for kobber/coax/fiber? Er det noe som gjør det så fryktelig mye dyrere å behandle data skaffa fra antenna kontra en kabel?

I dag så går rundt 30-50 GB bare på standby databruk. Oppdatering av enhetene i huset + 2-3 spill, samt standby smarthus.

Du skjønner Telenor er livredd noen skal kunne bruke av linja deres, da vil de ikke lengre ha verdens raskeste nett må vite. Hvis 4 eller flere kunne bruke mer enn 5GB pr mnd, ville rekorden ryke :rofl:

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noen datahackere som kan henge ut idiotene som gjorde dette 100kr dyrere og dårligere.

Oppfordring til lovbrudd er forbudt ved lov? En straffbar holdning i følge Straffeloven paragraf 183:

Den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en straffbar handling, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Kanskje på tide å slutte å være så tøff i tastaturet... Det er nok idioter som ytrer seg i den ene eller andre retning. Det er generasjoner med norske gutter og nå jenter som lærte en liten regle i militæret: TTT : TENK : TRYKK : TAL. Kanskje noe for deg? Eventuelt tie...

Resten av det du kommer med er også såpass dumt at en skulle tro du er 10 år gammel og knapt forstår hva lover og reguleringer er. Derfor holder jeg meg for god til å strekke strikken lenger med beskrivelser, kommentarer av dine innlegg. For informasjon:

Storting vedtar et sett med lover og reguleringer som institusjoner, NKOM i dette tilfellet, ivaretar. NKOM påser at det settet med lover og reguleringer som gjelder for NKOMs interessesfære blir etterfulgt. Om nødvendig  med pålegg og eventuell domsstolsbehandling/dom

Det du kommer med om at Chili skal kunne bryte loven litte grann bare fordi det er så "snille", "flinke" o.l. for forbruker sier en del om deg. Tullete utsagn for å være ærlig. Loven er der for å ivaretar våre forbrukerrettigheter og ikke minst et sunt konkurranseklima for de selskap som deltar i markedet.

Trolig er den ene den du diskuterer lov og regler med, ellers er denne MariusJS definitivt blandt dem som missbrukte abonnementet for alt det var vært fra dag en, han er forøvrig lønnet på freelance av Telenor og fikk trolig veldig godt betalt for å sørge for en sverte kampanje mot Chili.

Nkom hadde da intet annet å gjøre enn å tolke love på sin måte (trolig med god betaling fra Telenor...de er tross alt ikke ukjent med begrepet penger under bordet der i gården.....*host* Vimpelcom)

Lover kan tolkes på mange måter, men det krever en dyktig person til å tolke en lov som vil gå i favør folket i opposisjon mot et statlig foretak. 

Du har jo hatt en diskusjon om fartsgrenser her, hva vil du si om en person som øker hastighet ut over det tillatte med formål om å endre posisjon i forhold til forankjørende kjøretøy. Hvordan håndteres dette av utøvende politimyndighet? Hva medfører høyest risiko, og hva sier loven. 

Jeg synes du kommer med usedvanlig mye konspirasjonmessig piss uten fnugg av belegg. Hva med å vise noe edrulighet i debatten.

Uavhengig, på tidspunktet, om marius hadde vært ansatt i telenor, freelance, eller privatperson som bevist skulle test om tilbudet (1TB/måned) var reellt så var forbruket innenfor da gjeldende vilkår og særvilkår for Chili Fri Data. Hva med å sette seg inn i det som diskuteres...  Han hadde også kun brukt rundt 20% av den kvoten som det ble kjøpt retten til.

Synes du virkelig at det er greit at telekomselskapet skal ha en føring i hvordan jeg/du/marius/resten bruker de GB de kjøper retten til? Om han hadde brukt alt på en dag eller hatt 90% igjen når måneden ender er irrelevant. Det er dette som er krukset for mange. Eller sagt på en annen måte, hvordan kan han misbruke noe han har kjøpt retten til. For noe tull...

PS: Å kjøre forbi, med en fart utover gjeldende fartsgrense er et brudd på fartsgrensen og straffes deretter. Å kjøre forbi nnenfor fartsgrensen kan være hasardiøst, men er hvordan det "skal" gjøres. Ikke dra noe svart hvitt inn i denne diskursen.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...