eplekasse Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Ser at jeg blir trukket et beløp på ca 1500kr hver måned som heter "ordinær rente etterskudd". Jeg kontaktet banken for å få en forklaring på hva dette var, men jeg forstod egentlig ikke hva det var. Jeg betaler allerede et månedlig avdrag hver måned på boliglånet. Det har flytende rente, og jeg skulle tro at dette innbefattet både avdrag og renter. Så hva betyr da "ordinær rente etterskudd"? Og hvorfor er det på nærmere 1500kr per måned? Endret 29. november 2018 av eplekasse Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Avdrag = avdrag, renter = renter Terminbeløp = avdrag + renter (+ evt. gebyr) Sikker på at det ikke er de vanlige rentene på lånet ditt? Uten å vite noe om rente, gjenstående løpetid og størrelse på lånet, er det vanskelig å si noe om beløpet høres rimelig ut. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Har dette rotet på mitt lån og. Men om du regner over så skal det stemme med det du skal betale selv om det tilsynelatende blir loggført litt rart. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 29. november 2018 Forfatter Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Gjenværende lån er 886000,-. Effektiv rente 2.4%. Månedlig avdrag ca 3888, + 1640,- i renter. Det utgjør månedlig sum på 5578kr. Gjenværende nedbetalingstid 15 år, 11 måneder. Ordinær rente etterskudd på nesten 1500kr kommer i tillegg til dette. Banken sier at det er prisen på selve lånet. Jeg skjønner det ikke. Endret 29. november 2018 av eplekasse Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Da ser de 1500 kronene ut som et tillegg som ikke skulle vært der, 3888+1640 stemmer greit med de andre opplysningene du gir. Det er jo rentene som er "prisen på lånet", så da synes jeg du skal be de om en nærmere forklaring. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Gjenværende lån er 886000,-. Effektiv rente 2.4%. Månedlig avdrag ca 3888, + 1640,- i renter. Det utgjør månedlig sum på 5578kr. Gjenværende nedbetalingstid 15 år, 11 måneder. Ordinær rente etterskudd på nesten 1500kr kommer i tillegg til dette. Banken sier at det er prisen på selve lånet. Jeg skjønner det ikke. Det er noe som skurrer her. Hva er nominell rente? Effektiv rente er litt vondt å regne med da den nok sikkert ikke er beregnet ut fra dagens dato, men fra startdato. Ellers; 5578 i månedlig terminbeløp høres fornuftig ut. 1500 kroner i tillegg hver måned kan ikke stemme hvis effektiv rente er på 2,4%. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 29. november 2018 Forfatter Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Det er noe som skurrer her. Hva er nominell rente? Effektiv rente er litt vondt å regne med da den nok sikkert ikke er beregnet ut fra dagens dato, men fra startdato. Ellers; 5578 i månedlig terminbeløp høres fornuftig ut. 1500 kroner i tillegg hver måned kan ikke stemme hvis effektiv rente er på 2,4%. Nominell rente er 2.25%. Terminomkostning er 50kr. Endret 29. november 2018 av eplekasse Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 29. november 2018 Forfatter Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Det har sin forklaring. "Ordinær rente etterskudd" er bare betegnelsen på selve boliglånsrenten som går inn på boliglåns-kontoen. Det var bare ikke så lett å forstå det når jeg så det i nettbanken. Problemet er løst. Takk for hjelpen. Endret 29. november 2018 av eplekasse Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Måten banken fører låneregnskapet på er å anse din terminbetaling som en innbetaling på en konto. Dette reduserer da lånesaldoen (altså, den reduserer det negative beløpet, kontoverdien øker strengt tatt) med det fulle beløpet terminbetalingen utgjør. Samtidig anser de renteforfallet som en utbetaling fra den samme kontoen (reduksjon av kontosaldoen) Dette er den mest oversiktlige måten å gjøre det på, og helt riktig. Edit: TS snek seg inn i mellom her ja. Jaja Endret 29. november 2018 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå