arko Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hei! jeg er en kar på 22år. Har vert sliten i over to år, og nå er det så ille at jeg ikke har kunnet vert på jobb på en god stund. Tørr ikke å kjøre bil lengre pga. to eppisoder dær jeg har sovnet og truffet autovernet. Ekstremt lite frempå/ lystn på jenter og Sykt lei av å være hjemme å sove. Har sjekket en hel rekke av blodprøver og de ser ut til å være flott. Stoffskiftet her i orden, ikke diabetes og ikke deprimert. Har vert sjekket for eplepsi og narkolepsi. Noen så har forslag på hva det kan være? Har vert ekstremt takknemmelig Lenke til kommentar
Oter Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 sjekket testosteron og kortison? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Jøye meg. Hvordan har du blitt sjekket for depresjon? 2 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hvordan er vekta? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 "tretthet" er kanskje det symptomer som dekker over flest sykdommer og tilstander. Dette handler nok mere om at du får en riktig god utredning, og at man utelukker det vanligste og farligste. Hvis du har blitt utredet for epilepsi, kan jeg tenke meg at du er godt utredet. Så kan man gå helt tilbake til de helt basale spørsmål: Sover du godt? Spiser du godt? Har du det godt? Når blodprøver er normale, og farlige sykdommer er utelukket, så kan saken bli utfordrende. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha skaffet meg en kalender eller laget meg et oversiktlig skjema, og skrevet for hver dag hvilke tider på døgnet du er mest trøtt og hvor det er mest invalidiserende. Gjør du dette over en måneds periode, vil legen kunne kartlegge tretthetsmønsteret ditt. Det er nok også viktig å sidenotere hvordan søvn, kost og humør har vært. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hadde en kompis på en jobb for noen år siden. Han hadde nok blitt testet for alt mulig, men til slutt fant de ut at han hadde søvapne. Han trodde han sov bra, men han sov rett og slett dårlig på grunn av søvnapne. Iallefall fikk han løst problemet. Han måtte sove med en slags maskeinnredning for å kunne sove skikkelig. Han var iallefall svært glad etterpå og følte seg mye bedre og skrøyt av at de hadde funnet ut av problemet og løst det. Iallefall verdt å sjekke ut hva søvnapne er for noe. Jeg ser ingen ekspert, men det har med måten man puster på når man sover. Man kan tro man sover godt, uten at søvnkvaliteten man får er noe god. Fyren ble testet på en søvnklinikk hvor han måtte sove over natten med noe utstyr og greier. Ikke verre enn det. Lenke til kommentar
arko Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 (endret) sjekket testosteron og kortison? Ja er shekket Ja er sjekket Jøye meg. Hvordan har du blitt sjekket for depresjon? Skal sjekkes snart men ikke deprimert så vitt jeg vet Hvordan er vekta?Har gått opp 12kg løpe av ett år Hadde en kompis på en jobb for noen år siden. Han hadde nok blitt testet for alt mulig, men til slutt fant de ut at han hadde søvapne. Han trodde han sov bra, men han sov rett og slett dårlig på grunn av søvnapne. Iallefall fikk han løst problemet. Han måtte sove med en slags maskeinnredning for å kunne sove skikkelig. Han var iallefall svært glad etterpå og følte seg mye bedre og skrøyt av at de hadde funnet ut av problemet og løst det. Iallefall verdt å sjekke ut hva søvnapne er for noe. Jeg ser ingen ekspert, men det har med måten man puster på når man sover. Man kan tro man sover godt, uten at søvnkvaliteten man får er noe god. Fyren ble testet på en søvnklinikk hvor han måtte sove over natten med noe utstyr og greier. Ikke verre enn det. Har vert sjekket for dette på sykehus. Og alle jeg sovner av rundt sier jeg er helt stille å umulig å vekke Endret 28. november 2018 av aklla Lenke til kommentar
arko Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 "tretthet" er kanskje det symptomer som dekker over flest sykdommer og tilstander. Dette handler nok mere om at du får en riktig god utredning, og at man utelukker det vanligste og farligste. Hvis du har blitt utredet for epilepsi, kan jeg tenke meg at du er godt utredet. Så kan man gå helt tilbake til de helt basale spørsmål: Sover du godt? Spiser du godt? Har du det godt? Når blodprøver er normale, og farlige sykdommer er utelukket, så kan saken bli utfordrende. Hadde jeg vært deg, så ville jeg ha skaffet meg en kalender eller laget meg et oversiktlig skjema, og skrevet for hver dag hvilke tider på døgnet du er mest trøtt og hvor det er mest invalidiserende. Gjør du dette over en måneds periode, vil legen kunne kartlegge tretthetsmønsteret ditt. Det er nok også viktig å sidenotere hvordan søvn, kost og humør har vært. Lenke til kommentar
arko Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 Sover i det meste laget 12-14 timer hvær dag for å unngå tilfeldige avsvimninger. Spiser variert å god mat. Aktiv når jeg har sjans Og har det som en drømm bortsett fra søvinga og utslitt heta. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Og du har ikke 'gått deg på en smell' tidligere? Kjenner meg veldig igjen i symptomene. Hadde det slik etter en periode hvor jeg møtte veggen og nærmest kollapset av overanstrengelse og stress. Tok lang tid før jeg ble normal igjen. Om ikke får du bare mase på legene og be om mer utredelse/prøver. Man blir dessverre overlatt til seg selv om ikke noe spesielt på prøvene skriker mot. Hva med flåttbitt? Anonymous poster hash: 2a956...1a1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Kan det hende at du sover for mye? 12-14 timer er ca. det dobbelte av hva du trenger. Hvordan er kostholdet og hvor mye trener du? Hva gjør du på fritiden? Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Burde virkelig ta dette til en lege, man skal ikke trenge mer enn 8-9 timer søvn. Du har også mange tegn på depresjon, men det kan også komme av stress. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Dette kan jo være så mye forskjellig. Ingen av oss har sjans til å diagnostisere. Alt jeg vil oppfordre deg til er å fortsette å søke hva som gir det livsglede og dermed fortsette å bygge opp de aktivitetene. Og ja, vær åpen med psykolog og hør hva som skjer. Det kan være mye, og det kan være ingenting. Hva ville du gjort 20 år frem i tid om du vant 100 mill i vikinglotto? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Burde virkelig ta dette til en lege, man skal ikke trenge mer enn 8-9 timer søvn. Du har også mange tegn på depresjon, men det kan også komme av stress. Stress er et godt poeng. Slikt kan føre til utbrenthet, som i våre samfunn har blitt en folkesykdom. Men, 22 år gammel. Lite sannsynlig at han lider av utbrenthet med mindre han har hatt en skikkelig hard utdanning og enormt press fra foreldre osv. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Trøtthet kan ha mange forskjellige årsaker, for meg så var den sammenhengende med en hjernesvulst så jeg må nesten anbefale at Trådstarter tar seg en leserunde på symptomene her : https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/nevrokirurgi/hjernesvulst-symptomer-og-tegn/Sannsynligheten for at han har det er trolig lav, men er det mer som han kjenner igjen kan han snakke om dette med legen sin, forklare hvordan han opplever det og be om en mer grundigere utredning i forhold til dette for å eventuelt utelukke det om legen mener det kan være noe. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Søvntest er ikke det samme som å være på sykehuset og bli fortalt at det ser ut som at du sover bra.. Lenke til kommentar
arko Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Søvntest er ikke det samme som å være på sykehuset og bli fortalt at det ser ut som at du sover bra.. Lenke til kommentar
arko Skrevet 13. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2018 Lå å såv med fult av sensorer på hode og kropp. Å de så at det var djup søvn Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 For å tre inn på et litt uvanlig spor, tatt dine nåværende opplysninger i betraktning, hvordan fungerer du rent kognitivt? - Har du fra før f.eks les- og skrivevansker? - Har du fra før nedsatt hukommelse? - Har du fra før konsentrasjonsvansker, herunder noen av bokstavdiagnosene? - Har du fra før noen diagnoser i det hele tatt? Kan du beskrive litt nærmere hvordan denne "slitenheten" egentlig debuterte. Altså under hvilke omstendigheter skjedde det? Kom det som lyn fra klar himmel eller kom det krypende, i så fall fra hvilken alder. Sier ditt nettverk rundt deg at du opptrer annerledes enn vanlig? Lenke til kommentar
arko Skrevet 19. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2018 For å tre inn på et litt uvanlig spor, tatt dine nåværende opplysninger i betraktning, hvordan fungerer du rent kognitivt? - Har du fra før f.eks les- og skrivevansker? - Har du fra før nedsatt hukommelse? - Har du fra før konsentrasjonsvansker, herunder noen av bokstavdiagnosene? - Har du fra før noen diagnoser i det hele tatt? Kan du beskrive litt nærmere hvordan denne "slitenheten" egentlig debuterte. Altså under hvilke omstendigheter skjedde det? Kom det som lyn fra klar himmel eller kom det krypende, i så fall fra hvilken alder. Sier ditt nettverk rundt deg at du opptrer annerledes enn vanlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå