geekfreak Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Jeg sliter med dårlig effekt på min Webasto. Dette er en Mercedes G-klasse (2013-modell) med fabrikkmontert Webasto (Thermo Top EVO). Jeg har nå prøvd Webastoen flere ganger den siste tiden når det har vært kaldt (-5 til -9°C). Bilen har stått ute og har is på alle ruter. Webastoen ble satt på i 30min. Bilen hadde etter denne perioden fortsatt is på øvre halvdel av frontrute og is på alle sidevinduer. Tok å satt på Webastoen i nye 30min og da var det fortsatt noe is på toppen av frontruten. Is på siderutene foran var borte. Ellers var det is på resten av vinduene. Temperaturen inne i bilen var kald. Innstillinger på klimapanel: Ventilasjonsspjeld for bakseter er slått av for å få bedre effekt foran Ventilasjonsspjeld foran har retning mot siderutene Temperatur er på 22°C Viftehastighet er satt på AUTO Jeg har installert DEFA-lader, slik at batteriet er godt ladet. I tillegg er det nok drivstoff på bilen Webastoen fungerer, men effekten er for dårlig. Spørsmål: Bør ikke Webastoen klare å fjerne mer is på bilen etter 60 minutter, samt gi OK temperatur inne i bilen? Bør jeg endre innstillinger på mitt klimapanel? Er Webastoen for svak for bilen? Er det noe vedlikehold, bytte av brenner etc som bør gjøres? Vil dette gi nevneverdig bedring i effekt? Syns DEFA fungerer mye bedre. Endret 27. november 2018 av geekfreak Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Jo, det er endel service som kan gjøres, men har ikke hørt om noen biler som har dette lagt inn i bilens serviceprogram. Om noen skulle ha gjort det, vil jeg tro Merce er de første til denslags.Det er flere ting i en slik varmer som kan taes service på. Det første som må gjøres er å få lest ut (feil)logger. Vil tro det gjøres gjennom bilens OBD2 kontakt. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 Mercedes og andre steder har sagt at det ikke pleier å utføres vedlikehold på Webasto. Dette inngår heller ikke i serviceprogrammet selv om systemet er fabrikkmontert. Man kan kanskje finne noe på loggen, men er usikker da systemet gir noe varme. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Webasto er mest for å få en lunk i bilen og varme motoren så med en gang du starter motoren så vil den varme Jeg har ikke webasto, men brukte det i militæret på Vito Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) Det kan godt være den typen du har er litt underdimensjonert i forhold til bilen. Hva er modellnavnet på typen du har? Det finnes forskjellige EVO typer, og noen av de er for medium bil, mens andre for større. Endret 28. november 2018 av fiskerdigg123 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Er motorvarmaren brukt jamleg sidan bilen var ny? Det eg har blitt fortalt er at du helst bør aktivere den minst ein gong i månaden for å halde den ved like, ikkje berre dei 3-4 gongene om vinteren du faktisk har bruk for den. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 3-4 ganger man har bruk for motorvarmer? Må i såfall være med en liten bensinmotor i stavanger da el? :-p Her i gården, på østlandet, med dieselbil så er det gjerne et par hundre ganger jeg burde ha brukt motorvarmer. (i alle fall 3-4 måneder med sub-zero, og som regel 2 ganger om dagen) Alternativet er iskald forurensende bil, somsliter veldig og tungstartet som fy. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Webasto ligger øverst på ønskelisten til bilen, men først må jeg vinne i lotto, eller arve noen kroner... (koster opp mot 20k) Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 Dette er en G63-modell og fabrikkmontert Webasto er en Thermo Top Evo (trolig 5kW). Ifølge Webasto (sendte bilde av delenummer), så var det ikke mulig å få sterkere Webasto ved fabrikkmontering. Om motorvarmeren er brukt jevnlig siden bilen er ny er vanskelig å svare da det har vært andre eiere før meg. Jeg har hatt to andre biler med fullt DEFA-kit, og har en annen bil nå med DEFA, og syns det fungerer utmerket (så lenge man har tilgang til strømnett). DEFA varmer veldig bra opp hele bilen og tiner rutene raskt. Motorelementet gjør også en god jobb, og motoren har 80-90°C etter 5-7km kjøring nå i kulda. Ellers kjenner jeg til en annen G-klasse som har DEFA med kupevarmer liggende i fotbrønnen på passasjersiden, og der blir bilen raskt varm. Webasto mente at det her ikke var noe hensikt med vedlikehold/bytte brennkammer da Webastoen nå avga noe varme. Bytte av brennkammer ville mest sannsynlig ikke gi noe merkbar effekt. Det eneste tipset de hadde var å sette klimakontrollen på MAX varme. Jeg prøver noen ganger til med ny MAX-varme innstillingen i bilen, men det er "hope in a hanging snore" for Webastoen. Tror det ender opp med DEFA 1900w kupevifte som kobles opp til dagens DEFA 10A Multicharger. Så kan jeg bruke Webasto som supplement til motorvarmer og når jeg ikke har tilgang til strøm. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 I de to bilene jeg hat hatt parkeringsvarmer, så har det vært godt opp i mot 20 grader etter 30-40 min med drift. Det er eber jeg har hatt på mine biler, men i praksis så bør det fungere på samme måte. Vet ikke hvordan viftestyring og temperaturinnstillinger har å si på akkurat din bil. Prøv å sett varmeapparatet på high med luftstrømmen opp mot frontruta før du stopper bilen og se om det hjelper. Kan også være at vannpumpa som går sammen med varmeren er slitt slik at det er for dårlig sirkulasjon. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 1. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2018 Jeg satt klimakontrollen til MAX varme og kun vifte på frontrute. Nå var det ikke is på bilen pga mildvær, men temperaturen inne i bilen var fortsatt dårlig. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Da holder jeg en knapp på dårlig vannpumpe på varmeren. 1 Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Det tas en diagnosetest av Webasto til uka hos verksted, samt se om det er noe som blokkere/forhindrer god effekt. Ellers installeres det DEFA kupevarmer og motorvarmer (har DEFA-lader fra tidligere). Har ikke tro på vesentlig endring i effekt om de skulle finne noe. Da blir det god og varm bil når den står hjemme, så får Webastoen hjelpe til på parkeringen på vei hjem fra jobb. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 19. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2018 Det ble funnet feil på klimaanlegg ved at det kun blåste ut på frontruta ved bruk av AUTO funksjon. Dette er nå fikset slik at det blåser på både frontrute, side- og midtvifter ved AUTO funksjon. Dette gir trolig bedre sirkulasjon av varmluft ved bruk av Webasto. De trodde også det ble dratt inn friskluft ved bruk av Webasto tidligere pga overnevnte feil. Har ikke fått testet Webasto etter dette. DEFA er nå montert. La kulda komme! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå