NTB - digi Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Havarikommisjonen: Slitte bremsebånd bidro til veteranbilulykken Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 heldigvis skjer det svært få ulykker med eldre biler og få ulykker skyldes feil med bilen men denne tragiske ulykka er nok en kombinasjon av både menneskelig og teknisk feil - bilen hadde jo ikkje de beste, enkleste og tryggeste bremseegenskapene og man skal kjenne bilen og vite dens begrensinger og vite hva man gjør for å kjøre en slik bil i sånne spesielle bakker for det er veldig fort å varmkjøre bremsene og endel eldre automatgirede biler bremser ikkje så lett og bra på motoren og må kjøres forsiktig . det er dessverre også imponerende og sørgelig lite fokus på bremsevæskas kvalitet - sannsynligvis har de fleste litt eldre biler for mye kondensvann i bremsevæska og kokepunktkontroll bør absolutt inn i eu kontrollsystemet selv om dårlig bremsevæske holder bra til hverdagsbruk og vanlig småbremsing og sjelden fører til ulykker . at eldre biler er fritatt for eu kontroll er ikkje helt bra for de står gjerne mye så ting setter seg osv og vi bør vel tilby fks en forenkla sikkerhetskontroll ..... 4 Lenke til kommentar
Code46 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 I USA er det jo vanlig med «restomodding» Dem restaurerer gamle fine klassikere slik at de ser mer eller mindre originale ut men bytter ut driverk, hjuloppheng og bremser med moderne teknologi slik at kjørbarhet og sikkerhet blir bedre. I Norge er dette tilnærmet umulig å få til da alle endringer skal være dokumentert godkjent fra fabrikant. Eventuelt selvstendig godkjenningsorgan som Tüv i Tyskland. Når man likevel skal skifte bremser på en slik fin Caddilac finnes det oppgraderings-kit å få kjøpt fra USA til modene skivebremser for en rimelig penge. Men man får ikke det godkjent her i landet. 3 Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Hvordan kan de avdekke at det er for stor klaring mellom trommel og bremsesko når de ikke demonterer bremsene på EU-kontrollen? Er det åpne trommelbremser på Cadillacen? Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Hvordan kan de avdekke at det er for stor klaring mellom trommel og bremsesko når de ikke demonterer bremsene på EU-kontrollen? Er det åpne trommelbremser på Cadillacen? Lavere pedal enn normalt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå