Gå til innhold

Lansering av Nissan Leaf med større batteri er utsatt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil sammenligne Leaf 60 kWh 2019/2020 med en sparsommelig utstyrt Tesla model S 60kWh 5-seter fra 2013 (den gikk an å kjøpe uten superlading inkludert, altså betaling for strømmen slik som Leafen). Bortsett fra lengde på karosseri og estetikk mener jeg de har store likheter. Omtrent samme rekkevidde, pris, seter, lastevolum bak osv. Hovedforskjellen er estetikk og at Nissan kommer 6-7 å senere på banen. Det viser at Tesla var ganske mye forut for sine konkurrenter.

 

Joda, Tesla var ute tidlig i premium segmentet, det er vel først nå det begynner å komme reelle konkurenter til Model S fra andre produsenter. Men akkurat Leaf er og har aldri vært myntet på å være en konkurent av Model S.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, Tesla var ute tidlig i premium segmentet, det er vel først nå det begynner å komme reelle konkurenter til Model S fra andre produsenter. Men akkurat Leaf er og har aldri vært myntet på å være en konkurent av Model S.

Med ganske lik pris og like spesifikasjoner så ville de konkurrert om de ble solgt på samme tid - uavhengig av om det var intensjonen eller ikke.

 

En sparsommelig utstyrt model S 60 kWh kostet ned mot ca 450 000 kr i 2013, altså litt mer enn en ribbet utgave av Leaf 60 kWh. Legg til skinnseter og litt annet premium, så kommer nok Leafen opp på ca 450 000 kr. Altså praktisk talt en 2013-Tesla med et litt kjipere utseende, til samme pris som Teslaen kostet i 2013. Kaller du en slik sparsommelig model S for premium så mener jeg Leafen med skinnseter fortjener samme betegnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En sparsommelig utstyrt model S 60 kWh kostet ned mot ca 450 000 kr i 2013, altså litt mer enn en ribbet utgave av Leaf 60 kWh. Legg til skinnseter og litt annet premium, så kommer nok Leafen opp på ca 450 000 kr. Altså praktisk talt en 2013-Tesla med et litt kjipere utseende, til samme pris som Teslaen kostet i 2013. Kaller du en slik sparsommelig model S for premium så mener jeg Leafen med skinnseter fortjener samme betegnelse.

Du bør ta med i beregninngen at NOK har mistet ca 30% av sin verdi målt mot USD siden 2013. Et amerikansk produkt som kostet 450K i 2013 vil normalt koste 650K i 2018 om alt annet ellers er likt. Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I ren inflasjon fra 2013 til nå kan en og fint plusse på 50 000 på totalkosten. Tipper de 400 000 som er spekulert i blir en eventuell pris for en launch edition av Leafen med det meste av utstyr uansett, likt med 40kwh lanseringen. Basismodellen vil jeg spekulere i fort blir ned i 350 000,-  

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med ganske lik pris og like spesifikasjoner så ville de konkurrert om de ble solgt på samme tid - uavhengig av om det var intensjonen eller ikke.

 

En sparsommelig utstyrt model S 60 kWh kostet ned mot ca 450 000 kr i 2013, altså litt mer enn en ribbet utgave av Leaf 60 kWh. Legg til skinnseter og litt annet premium, så kommer nok Leafen opp på ca 450 000 kr. Altså praktisk talt en 2013-Tesla med et litt kjipere utseende, til samme pris som Teslaen kostet i 2013. Kaller du en slik sparsommelig model S for premium så mener jeg Leafen med skinnseter fortjener samme betegnelse.

 

 

Det blir helt kunnskapsløst å sammenligne prisene så direkte. Krona var muligens kunstig sterk i 2013. Model S 60 ville kostet mye mer i dag. Dollarkursen gjorde Tesla til et rimelig alternativ i starten. Mange snakker jo om hvordan salget i Danmark stoppet etter at prisen steg der ved innføring av avgifter, men endringen i NOK-USD har gjort at prisen har steget like mye i Norge uten noen kollaps i salget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir helt kunnskapsløst å sammenligne prisene så direkte. Krona var muligens kunstig sterk i 2013. Model S 60 ville kostet mye mer i dag. Dollarkursen gjorde Tesla til et rimelig alternativ i starten. Mange snakker jo om hvordan salget i Danmark stoppet etter at prisen steg der ved innføring av avgifter, men endringen i NOK-USD har gjort at prisen har steget like mye i Norge uten noen kollaps i salget.

 

Med tanke på at DKK og NOK har hatt rundt lik verdi mesteparten av denne tiden (ja, vet at NOK i en liten periode var verdt mer enn den danske krona), så kan vi vel slå fast at danskene fikk begge deler ca samtidig.

 

Skal Leaf legge seg riktig i pris, så mener jeg den ikke bør være mye dyrere enn Kona, og ikke veldig mye fra Kia E-Niro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De første bilene som kom av 40kwh leafen var såkalte Launch Edition eller LE som de etterhvert ble kjent som. Disse hadde samme utstyret som Tekna utgaven av leaf som er den største utstyrspakken minus bose stereo. Tipper prisene som er spekulert i av forhandlere dreier seg om biler med lignende utstyrspakker. Om vi omsider får muligheten å bestille Visia utstyrspakken i norge vil jeg tippe du kan få 60 kwh leaf til under 350 000,- . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil sammenligne Leaf 60 kWh 2019/2020 med en sparsommelig utstyrt Tesla model S 60kWh 5-seter fra 2013 (den gikk an å kjøpe uten superlading inkludert, altså betaling for strømmen slik som Leafen). Bortsett fra lengde på karosseri og estetikk mener jeg de har store tekniske og spesifikasjonsmessige likheter. Omtrent samme rekkevidde (340 vs 362 km EPA), pris (fra 400 000 og 450 000), seter (5 vs 5), lasterom bak, aksellerasjon (5,5 vs 6,5s), vannkjølt batteri, ladehastighet (begge har 11 kW basis og 22kW som tilvalg), samme DC-ladehastighet som begge topper ut på ca 100 kW osv. Hovedforskjellen er estetikk og at Nissan kommer 6-7 år senere på banen. Det viser at Tesla var ganske mye forut for sine konkurrenter.

Ikke en dum sammenligning :) Jeg kjøpte selv en S60 i 2013 med SC, ekstraseter, metallic-lakk og vinterhjul til så vidt under 500k totalt. Med tanke på at pengene i dag er verdt mindre enn de var da er vell allikevel Model S dyrere da enn den er nå i Norge med norsk prisutvikling\prisvekst. Ytelsesmessig var gamle S60 oppgitt til 6.2 fra 0-100, men gikk betraktelig kjappere. Har selv testa den flere ganger og kommer godt under 6sek. https://www.youtube.com/watch?v=Gk_7-I7stLw 5.5 fra 0-100 er nok ganske nærme sannheten :)

 

Hva sitter man igjen med?

En bil med betraktelig mer plass, noe bedre ytelser, mye bedre lademuligheter, mye bedre app, litt høyere pris (og noe dyrere i drift) gav mer for pengene selv for 6 år siden for de som får siden kan de som får tak i sin Leaf 60 media 2019 ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng med valutaendring, men brukte biler stiger normalt ikke i pris med årene. Jeg er ganske sikker på man får tak i en model S 60 kWh til rundt 350 000 kr i dag.

 

Det sagt så er jeg litt bitter for at jeg ikke kjøpte en model S 60-85 kWh allerede i 2013 og fikk være med på valutastigningen og det eksepsjonelt lave verditapet på disse. En model S som kostet 500 000 i 2013 får man antagelig rundt 350 000 for nå, 5 år senere. Det er bare 5,7% verditap per år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng med valutaendring, men brukte biler stiger normalt ikke i pris med årene. Jeg er ganske sikker på man får tak i en model S 60 kWh til rundt 350 000 kr i dag.

 

Det sagt så er jeg litt bitter for at jeg ikke kjøpte en model S 60-85 kWh allerede i 2013 og fikk være med på valutastigningen og det eksepsjonelt lave verditapet på disse. En model S som kostet 500 000 i 2013 får man antagelig rundt 350 000 for nå, 5 år senere. Det er bare 5,7% verditap per år.

Det er sjelden bil er en investering, men verditapet har vært latterlig lavt. Hadde det ikke vært for valutaendringene hadde nok verditspet vært litt mer normalt.
Lenke til kommentar

Hadde verditapet vært mer normale 10% så ville din sjuseter S 60 antagelig gått for rundt 250 000 kr nå. Men jeg tror det lave verditapet skyldes mer enn valuta. Sammenlignbare amerikanskproduserte fossibiler fra 2013 har nok sunket vesentlig mer. Teslaene har vært populære blant annet fordi konkurrentene har vært trege på banen. Noe Nissan viser godt med Leaf 60 kWh. Hadde jeg vært i kjøpemodus og Leaf 60 kWh hadde vært aktuell så hadde jeg definitivt også vurdert en brukt model S 60 kWh eller lignende siden de koster det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlignbare amerikanskproduserte fossibiler fra 2013 har nok sunket vesentlig mer.

Hvilke tenker du på? Jeg sliter litt med å komme på eksempler på biler av produsenter som er overveldende amerikanske og som faktisk selges i noen videre grad i norge.

 

Husk også at norske særavgifter svinger ikke med utenlandsk valuta, så de demper valutasvingninger for konvensjonelle biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...