Gå til innhold

HGST SE, ISE, SED for lagring?

Simkin

Anbefalte innlegg

Kan HGST Helium diskene som har SE, ISE, SED osv brukes som en vanlig lagringsdisk i Windows 7?

Jeg ser de også har flere betegnelser som 512e, 4KN osv. Noe jeg bør være obs på?

Vanvittig mye forskjellige varianter ute å går.

Er snakk om lagring og avspilling av video.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4KN Disk (4096k sector size) har vært støttet i årevis . Ingen grunn til å kjøpe noe annet til konsument OS som Windows 7/8/10. Alle SSD er f.eks basert på 4K og skal alignes med 4k cluster siste for beste performance.

512 bytes disker kan fremdeles være aktuelle i ulike enterprise scenarioer.

HGST har et dokument som belyser dette mere i detalj

https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/en_us/assets/public/western-digital/collateral/tech-brief/tech-brief-advanced-format.pdf

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takk for svar,

Disken jeg ser på er en "Helium" 12TB 512e disk (4KN er ikke på lager), fra før har jeg 4TB, 6TB og 10TB HGST deskstar NAS. Jeg har ingen andre krav enn lagring og avspilling av video materiale, "plug n play" (Og at det er HGST disker)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

SED = Self Encryping Drive

SEDs is that the encryption is invisible to the user, does not interfere in their workflow and cannot be turned off

ISE = Instant Secure Erase
drive transparently encrypts all data with a built-in factory key. User cannot access or modify or disable this. When you Instant Secure
Erase, the drive simply deletes said key from its internal memory and generates a new one, rendering data inaccessible.

SE= Secure Erase
drive has an onboard, cryptographically secure pseudorandom number generator. When you Secure Erase, drive uses this to overwrite entire surface of the disk, including user-inaccessible areas like remap (spare sectors), etc. Expect hours.

Dette er vel stort sett disker og features rettet til Enterprise & DataCentre (DC) og noen er SAS drives og noen SATA (du skal vel ha SATA ?)

Det som er vesentlig er at du har UEFI støtte i hovedkortets BIOS og kan initialisere disker som Guid Partition Style (GPT)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...