LMH1 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Har noen erfaringer med mobiler på dx.com om det er verdt å vurdere: https://www.dx.com/p/ulefone-power-5-android-8-1-mtk6763-13000mah-battery-6-0-18-9-fhd-wireless-charge-4g-phone-w-6gb-ram-64gb-rom-dark-grey-530564#.W_0IiuJRfAQ Iwill selger slike til 3000 kr men de vil ikke gå inn på diskusjon med tanke på reklamasjonsrett og tilbud de sier de følger norsk lov men vil ikke si ulempen dem mot dx.com. Synd dx.com og posten er vanskelig å få tak i for kommentar hva som gjør det enklere å ungå fortollinggebyr og ungå å måtte betale toll ved reklamasjon. Min erfaringer med DX.com selger de mye som ikke er testet før salg. Ergo blir litt som å kjøpe på finn eller ebay. Så har noen prøvd å kjøpe på iwill eller dx.com om man vil få moms eller dårlig behandling? Normaltsett ville jeg heller kjøpt på komplett\elkjøp da det er mye tryggere. Jeg forstår ikke hvorfor dx.com selger ting mere i deler, fordi da kunne man spart med fortolling. Hovedkort til mobilen selges ikke løst, så er ikke mulig å bygge mobilen selv, man får kun skjerm og batteri\bakdeksel etc. Vet ulefone får krikk for dårlig kamera, treg ladning men vet ikke andre mobiler som er bedre. Virker ut som en del tilfeller leveringstiden er lang fra kina fortiden 20-30 dager er ikke uvanlig. 10 dager kun hvis man er heldig. Endret 27. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Vel. Telefon fra DX, usikker, men tror jeg kjøpte Doogee telefoner derfra for noen år siden, helt ok til prisen (fantes dog ikke billige gode alternativ den gangen). Kjøpt mye fra DX, mesteparten er dog elendig møkk.. Men jeg har betalt summen som elendig møkk koster, så det er greit nok. MEN, når vi kommer til telefon, med tanke på språk, garanti etc, og hvor markedet er nå, så ville jeg ikke kjøpt fra DX. Kina er sykt dyrt å sende noe tilbake til om det er ett problem, så i prinsippet vil det si at "en bagatell" som har blitt ødelagt ikke lønner seg å fikse ved evnt garanti. Ville heller sett på Motorola G6 (kjøpte til min datter for 1690 her om dagen) eller Huawei P20 Lite. Evnt om du absolutt skal ha Ulefone (pga batteristørrelse eller noe, ikke at jeg ser behovet med SÅÅ stort batteri), så ville jeg tenkt kraftig over det.. Men, hadde endt opp med å bestille på iwill om det er eneste alternativ.. For posten krever 180 kr (ish) på tolldeklarering, så kommer mva oppå, så da er du fort oppe i 700kr. My 2 cents 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 MEN, når vi kommer til telefon, med tanke på språk, garanti etc, og hvor markedet er nå, så ville jeg ikke kjøpt fra DX. Kina er sykt dyrt å sende noe tilbake til om det er ett problem, så i prinsippet vil det si at "en bagatell" som har blitt ødelagt ikke lønner seg å fikse ved evnt garanti. Ville heller sett på Motorola G6 (kjøpte til min datter for 1690 her om dagen) eller Huawei P20 Lite. Evnt om du absolutt skal ha Ulefone (pga batteristørrelse eller noe, ikke at jeg ser behovet med SÅÅ stort batteri), så ville jeg tenkt kraftig over det.. Men, hadde endt opp med å bestille på iwill om det er eneste alternativ.. For posten krever 180 kr (ish) på tolldeklarering, så kommer mva oppå, så da er du fort oppe i 700kr. Ja er klar over det, men har snakket med iwill de anbefaler meg å kjøpe på Dx.com da de ikke vil krange med meg, med garanti\åpenkjøp, for meg ser jeg iwill som å handle på gata, håper virkelig komplett ser fordelen å vurdere kina mobiler. Har prøvd å sjekke opp xiomi med netonnet\multicom de sier de har veksted i europa men vil ikke utdype det videre eller fortelle ulempen med slike kinamobiler er neppe lønnsomt å reparere så er vel det som er problemet. Huawei har planlagt ny mobil allerde så tror heller ikke det er særlig invistering. Jeg ser fordelen med stort batteri, men er ikke alltid kapasitet betyr levetid, da jeg syns oneplus 6t har lengere batterilevetid en samsung note 9. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Høres ikke lovende ut med tanke på Iwill, men det er faktisk ikke så veldig mye avanse de har, så om de har en kunde som snakker om å levere tilbake på garanti hvis dem ikke blir fornøyd, så er det en relativt stor kostnad som de kanskje bare ikke "gidder" å ta.. (fortsatt rart) Xiaomi selger f.eks komplett i Norge. Går for å være stødig og bra merke på det meste de driver med. Litt usikker på om nettbutikkene kan kreve at du tar kontakt med ett sted i Europa for å fikse en enhet i tilfelle, for er firmaet som selger som du har garanti hos. Alle har alltid en ny telefon planlagt, og vil alltid komme bedre ting. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 (endret) Kan du utdype xiomi er stødig og bra merke? Kan ikke bevise jeg har kjøpt falske mobiler, men mistenker det siden rom er falsk antakelig, for hvis du har peiling hvordan man går frem med xiomi for det fremstår som vanskeligere, er ikke bare å kjøpe deler f.eks hovedkort hos dem antakelig har de ikke deler til mi mix første genrasjon eller m5. Hjelper ikke hvis komplett selger mobiler, de har heller ikke kunskaper hvis problemet oppstår, men muligens de har råd å gi penger igjen hvis mobilen slutter å virke om 1-2 år men de vil ikke garantere det i alle tilfeller.Netonnet ser jeg ikke helt å stole på heller. Jeg ser de fleste mobilprodusentene som vanskelig å ta kontant med, de har ikke peiling eller ønsker ikke å hjelpe kunder med problemer med mobilen. Så det ender med man kjøper ny mobil istedenfor annet merke, synd xiomi får dårlig omtale men kan ikke anbefale dem. Med mindre man går for kvantitet istedenfor kvalitet. Samsung og oneplus er jo dyre men mistenker kvaliteten er noe bedre. Men har jo bare testet de par dager. Xiomi har jeg hatt lengere så godt mulig der. Typisk feil med xiomi er trådløs antennen kan knekke hvis man tar hovedkortet ut, simkortluken kan ødlegges om man ikke er forsiktig, Man ser det lille hullet der, som er i plast, den delen kan knekke lett. Andre mobiler har den delen i metall. Kamera tåler lite. Alt av kabler tåler lite i mobilen et fall i bakken er nok. Så har man mi unlock som er vanskeligere en andre mobiler men trenger erfaringer av andre, siden jeg har ikke hatt andre mobiler lenge nok å vurdere de. Har du erfaringer med mix genrasjon 2? Sikkert ikke lenge til mix3 kommer. Slik jeg forstår det er [email protected] adressen dems? Eller ville du prøvd kina\usa hvis du har problemer med tidligere mobil? For finner ikke noen som kan gi råd. Hi, Greetings from Xiaomi! Thank you for writing us and sharing the attachment! We regret to inform you that we fail to understand your concern and regret the inconvenience you have experienced. We would request you to elaborate your concern so that we may guide you accordingly. We regret any discomfort this might have caused you. Please note that Xiaomi does not provide any provision for International Warranty or warranty on products which are purchased from any unauthorized seller. Please get in touch with us if you need any further assistance. Thank you for being a valued customer. Have a great day ahead! Regards, Xiaomi Customer Support Dette er typisk svaret fra xiomi ved maskinvare\software feil. Man kan jo sende mobilen til den? Til kina\india, men hva hjelper det når garantien er ute? Prisen på reprasjon kan fort bli dyrere en ny? Syns det er rart hovedkortet til mobilen er dyrere en selve mobilen. Er jo ikke så mye jobb å bytte hovedkort. Endret 28. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Xiaomi blir regnet som ett kinesisk merke med kvalitet, likt som f.eks Huawei. Stort og seriøst. Om deler kan bli ødelagt når du selv demonterer telefonen er dog din egen skyld, ikke noe du kan skylde på produktet. Så lenge ikke antenna blir ødelagt ved normal bruk. (normal bruk er faktisk ikke å miste telefonen mange ganger i bakken heller, hvert fall er en risiko, selv om produsenter tester mer og mer på det nå). Du snakker i ene sekundet om garanti, og neste snakker du om å bytte komponenter, som igjen fjerner all garanti. Mesteparten av delene du finner til Samsung på ebay er enten pirat eller deler som blir uatorisert solgt. Samme med Apple deler, dette er deler du i prinsippet ikke skal få kjøpt som privatperson. Ser at hovedkort til Xiaomi mi5 er å få kjøpt på nett, så er vel likt som alt annet, er mulig å få tak i. At tilgangen er bedre på andre merker har noe med hvor mange som har de andre enhetene som har blitt solgt på verdensbasis. Har ikke hatt noen nyere Xiaomi telefoner, men har testet andre produkter fra dem, og lest anmeldelser. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. november 2018 Forfatter Del Skrevet 28. november 2018 (endret) Om deler kan bli ødelagt når du selv demonterer telefonen er dog din egen skyld, ikke noe du kan skylde på produktet. Så lenge ikke antenna blir ødelagt ved normal bruk. (normal bruk er faktisk ikke å miste telefonen mange ganger i bakken heller, hvert fall er en risiko, selv om produsenter tester mer og mer på det nå). Du snakker i ene sekundet om garanti, og neste snakker du om å bytte komponenter, som igjen fjerner all garanti. Min skyld? Så du mener at nokia 3310 eller eldre mobiler var lettere å reparere som min skyld? Produsentene har sitt ansvar å gjøre det enkel å reparere, selvfølgelig trenger det ikke være xiomi sin skyld hvis det finnes falske hovedkort\batteri\skjerm som egentlig ikke skulle vært solgt på ebay. Selgerne legger vel hemmlig at de muligens er klar over kvaliten av det de selger der er dårlig, og prøver å fremstå som seriøse og xiomi som den useriøse. Men xiomi gjør det ikke enkelt å reparere telefonene heller. Hvor andre steder en ebay finnes det deler? Før så batteri slik ut: Hadde plast som gjorde de tåler mere, kabler som gjorde det litt vanskeligere å ødlegge. Man kan fremdeles ødlegge pins på hovedkortet. Slik er ikke uvanlig syn på batteri, limt fast i kabinettet, som gjør at batteriet ødlegges hvis man tar det ut. Xiomi for ofte skylden for å kjøpe deler de andre mobilprodusentene ikke vil ha. Endret 28. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Xiaomi originaldeler finner du bl a hos GearBest https://www.gearbest.com/xiaomi-_gear/c_12612/ Du skriver rotete og til dels uforståelig, så det er vanskelig å svare deg på det du mener å spørre om. Alle norske nettbutikker skal følge norsk lov, herunder reklamasjon og angrerett. Iwill.no er intet unntak. Hvor de velger å reparere telefoner solgt av dem er egentlig uvesentlig. Det er forhandleren du som kunde skal forholde deg til. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2018 Forfatter Del Skrevet 29. november 2018 Blosser om du mener at forhandlere skal forholde seg til loven, da en del ønsker å være vanskelige, for å ungå retur og reklamasjon, det er butikken\verkstedet som mener varen ikke har feil. Men å hjelpe kundene er de ikke pliktig til. Ergo de kan nekte eller ta betalt for support avtale kun fordi mobilen ikke virker. Enkelte nedprioriter kundeserice og support slik man ender med å krange med butikkene istedenfor. Ebay må jo forholde seg til EU givningen eller generielt markedspraksis finn.no også. Men tror det er slik det funger i praksis? Forbrukerrådet gir blaffen i kundene samme med domstolene, man sitter fort med tapet selv hvis man gjør dårlig kjøp. Man vet jo billig mobiler er jo risiko særlig fra kina. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Kjøpte en Xiaomi mi a1 fra dx.com for et halvt år siden. Er fornøyd med kjøpet, sparte 800 kr kontra kjøp i norsk nettbutikk. Ikke hatt noen problemer med telefonen ennå. Forøvrig var pakken markert som "Gift" og $10 Value da den kom. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2018 Forfatter Del Skrevet 29. november 2018 (endret) Men måtte du bestille fri gift service? Eller gjør de det med alle? Egentlig kan det slå tilbake, for er ikke vanskelig å se forskjell på mobil til over 350 kr nokia 3310 er vel blant de får mobiler som men vet kan koste så lite. Edit fant: https://www.aliexpress.com/item/CIDI-Full-Working-Unlocked-For-Xiaomi-Mi-MIX-6GB-256GB-Motherboard-Logic-Mother-Circuit-Board/32890787915.html?spm=2114.search0104.3.2.50f43896SPaiVQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10890_319_10546_317_10548_5730311_10696_10924_453_10084_454_10083_5729211_10618_10920_10921_10922_10307_537_536_10059_10884_10887_10928_100031_321_322_10103,searchweb201603_51,ppcSwitch_0&algo_expid=39ace45d-c6a9-49aa-a533-84946fe1431d-0&algo_pvid=39ace45d-c6a9-49aa-a533-84946fe1431d Men tror dette er for 2 genrasjon ikke første. Endret 29. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Hadde aldri betalt så mye for en Kinatelefon + 500 kr moms når Power selger S7 til 2500 kr på blackfriday 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2018 Forfatter Del Skrevet 29. november 2018 Hadde aldri betalt så mye for en Kinatelefon + 500 kr moms når Power selger S7 til 2500 kr på blackfriday Men selv om du kjøper telefonen hos power kan de mener selv om du har 5 års reklamasjonsrett mene det er din feil batteriet slutter å virke etter 1-2 år eller at mobilen er treg og lite responstiv, ta kostnaden for reprasjon når de finner på argumenter for å gjøre det dyrt for kundene, power sier ingenting om telefonen er import versjon eller bvare som kan ha problemer du ikke måtte kjenne til. så Du skal ikke være så trygg uansett. Batterietlevetiden er noe herk, selv om jeg oppgraderte xiomi m5 til android 8 så opplever jeg problemer batteriet går ned 20% på bare 3 minutter AccuBattery sier man bruker mye ram som er årsaken, men syns det høres rart ut. Cpu burde bruke mere batteri en ram? Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Men måtte du bestille fri gift service? Eller gjør de det med alle? Egentlig kan det slå tilbake, for er ikke vanskelig å se forskjell på mobil til over 350 kr nokia 3310 er vel blant de får mobiler som men vet kan koste så lite. Edit fant: https://www.aliexpress.com/item/CIDI-Full-Working-Unlocked-For-Xiaomi-Mi-MIX-6GB-256GB-Motherboard-Logic-Mother-Circuit-Board/32890787915.html?spm=2114.search0104.3.2.50f43896SPaiVQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10890_319_10546_317_10548_5730311_10696_10924_453_10084_454_10083_5729211_10618_10920_10921_10922_10307_537_536_10059_10884_10887_10928_100031_321_322_10103,searchweb201603_51,ppcSwitch_0&algo_expid=39ace45d-c6a9-49aa-a533-84946fe1431d-0&algo_pvid=39ace45d-c6a9-49aa-a533-84946fe1431d Men tror dette er for 2 genrasjon ikke første. Jeg bestilte ikke noe fri gift service, de gjorde det på eget initiativ. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Kan du ikke finne noe billig på finn i stedet..? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2018 fordi av og til er finn bestående av tullinger\idioter og barn. Derfor ikke alternativ alltid. er jo morsom og tragisk de samtalene man har med folk, vil ikke si hvor de har kjøpt mobilen fra men tydligvis vil de ha egne meninger at mobilen er så bra at kvittering er unødvendig. Enkelte påstår de kan installere hva som helst på mobilen av firmware kostnadfritt men jeg er morsom som tror jeg kan få selger å installere IOS på android mobil. Så nei finn kan man ikke stole på. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 2. desember 2018 Del Skrevet 2. desember 2018 Det virker som bare stress og mas å bestille telefon fra Kina. 2-3000 kr + fortolling, og så er du veldig opptatt av rettigheter ved reklamasjon? Kjøper du noe fra Kina tror jeg du kan se langt etter begreper som reklamasjon og service altså.. Produsentene gir vel garanti et år eller noe, men lykke til med å krangle med en kinesisk nettbutikk om retur.. Hadde heller gått for noe i midtsegmentet i en norsk butikk. Eller brukt, med kvittering. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Det virker som bare stress og mas å bestille telefon fra Kina. 2-3000 kr + fortolling, og så er du veldig opptatt av rettigheter ved reklamasjon? Kjøper du noe fra Kina tror jeg du kan se langt etter begreper som reklamasjon og service altså.. Produsentene gir vel garanti et år eller noe, men lykke til med å krangle med en kinesisk nettbutikk om retur.. Men er komplett, elkjøp og power så mye bedre? De gir reklamasjon men uansett prøver de å være vanskelige, å ha inforcare å vurdere om det er reklamasjonssak eller ikke. Blosser at infocare vurder at batteri skal kun ha 2 års reklamasjon når prisen for å bytte batteri er over 1000 kr. Samme kan sies om LCD skjerm og microfon\høytaller. Man påstår mobilen er IP sertifisert men hva hjelper det når inforcare mener det er kun salgstriks og telefonen har vannskade? Er enig at beste ville vært å kjøpe mobilen på seriøst sted men finner ikke noe seriøst sted.Fleste bryr seg ikke om kvalitet er viktigere å lage dårlig dyre mobiler som må byttes ofte og tegne forsikring der det er lite vits å bruke penger på. Komplett\ elkjøp vil være vanskelige hvis mobilen har riper eller noe som kan gjøre tvilen usikkert. Uansett ser vel elkjøp\komplett ulefone som en mobil som de ikke tror selger bra nok eller er verdt å vurdere. Ellers ville de solgt den. Så er vel problemet xiomi har komplett kun 128 GB ikke det dobbelte. Prisen blir omtrent samme nivå som samsung så er ikke så veldig forskjellig pris. Hadde komplett solgt ulefone power 5 ville den kostet 6000 kr. Samme pris får man 3 mobiler i kina. Så er levetiden så mye dårligere i kina en norge? Endret 4. desember 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Det virker som bare stress og mas å bestille telefon fra Kina. 2-3000 kr + fortolling, og så er du veldig opptatt av rettigheter ved reklamasjon? Kjøper du noe fra Kina tror jeg du kan se langt etter begreper som reklamasjon og service altså.. Produsentene gir vel garanti et år eller noe, men lykke til med å krangle med en kinesisk nettbutikk om retur.. Hadde heller gått for noe i midtsegmentet i en norsk butikk. Eller brukt, med kvittering. Selv om hvis norsk lov skal følges mobilen skal fortolles med moms og tollgebyr, er det ikke sikkert pakken fra Kina blir fortollet. De som sender pakkene merker noen ganger pakkene slik at pakken ikke blir oppfattet som tollpliktig. Dette vet jeg skjer med noen pakker fra Kina, for jeg har erfart det selv. Er forsåvidt enig med deg om reklamasjon og service. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Ok, da oppsummerer vi: Man har i praksis like gode forbrukerrettigheter fra Power / Elkjøp som hvilket som helst nettbutikk i Kina Gode muligheter for at pakken smetter gjennom og ikke blir avkrevd fortollingsutgifter og man sparer enda mer De som ønsker å kjøpe mobil fra Kina får gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå