MKej Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Hei Holder på med en formel som velger et tilfeldig tall i en rad: =INDEKS($A$6:$A$848;TILFELDIGMELLOM(1;ANTALLA($A$6:$A$848))*1) Problemet er at det er mange tomme celler mellom A6 og A848. Slik at det tallet som kommer ut ofte er 0. Hvordan kommer jeg rundt dette? Ønsker også å ikke få samme tall to ganger. F.eks hvis jeg skal ha 10 tilfeldige tall Endret 27. november 2018 av MKej Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Det er ikke så greit å få en formel til å kalkulere seg på nytt hvis den returnerer 0. Da må du nok ha en makro som styrer prosessen. Til det andre, det er komplisert å trekke flere tilfeldige og samtidig unngå dubletter. Igjen kanskje en makro. Enklere er å tenke på det som en kortstokk; stokke og så trekke de x første. Med tall eller navn eller hva som helst i A kan du ha formel =TILFELDIG() i B, beregne arket med F9, og så sortere etter B synkende. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Kobraz Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) Hei Holder på med en formel som velger et tilfeldig tall i en rad: =INDEKS($A$6:$A$848;TILFELDIGMELLOM(1;ANTALLA($A$6:$A$848))*1) Problemet er at det er mange tomme celler mellom A6 og A848. Slik at det tallet som kommer ut ofte er 0. Hvordan kommer jeg rundt dette? Ønsker også å ikke få samme tall to ganger. F.eks hvis jeg skal ha 10 tilfeldige tall Hei. Ta en kikk på denne siden som omhandler det samme problemet: https://www.excelforum.com/excel-formulas-and-functions/1185076-how-to-skip-blank-cells-while-using-randbetween-function.html På den siden ser jeg at løsningen er slik: =INDEX(H:H,INDEX(MODE.MULT(IF(H3:H25<>{"",""},ROW(H3:H25))),RANDBETWEEN(1,SUM(N(LEN(H3:H25)>0))))) På norsk skulle det vel bli noe sånnt?: =INDEKS(H:H,INDEKS(MODUS.MULT(HVIS(H3:H25<>{"",""},RAD(H3:H25))),TILFELDIGMELLOM(1,SUMMER(N(LENGDE(H3:H25)>0))))) Endret 28. november 2018 av Kobraz 2 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Du verden, det ser snedig og klokt ut. I stand corrected. Matriseformler er ikke min sterkeste side. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå